בנק הפועלים מציג: רווח של 1.9 מיליארד שקל ברבעון וגידול משמעותי בהפרשות להפסדי אשראי

הבנק רשם זינוק של 43% ברווח הנקי לעומת הרבעון המקביל, הודות להכנסות מריבית של 4.3 מיליארד שקל ברבעון • במחצית הראשונה עמד הרווח הנקי על יותר מ-4 מיליארד שקל • על רקע הימשכות אי-הוודאות הכלכלית הפריש הבנק 580 מיליון שקל להפסדי אשראי

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי
דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

בנק הפועלים  מפרסם היום (ב') את דוחותיו הכספיים לרבעון השני של שנת 2023, מהם עולה כי הבנק מציג רווח נקי בסך 1.9 מיליארד שקל, זינוק של 43% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ורווח יחסית דומה לרבעון הראשון של השנה, אז עמד הרווח הנקי על קצת יותר מ-2 מיליארד שקל. 

הרגולטורים הכלכליים נוהרים לדירקטוריונים של הבנקים 
בעקבות חשיפת גלובס: עד כמה הבנקים יגדילו את ההפרשות להפסדי אשראי
6 מיליארד שקל בשנה: על מה גבו הבנקים עמלות ב-2022
למרות זינוק בהוצאות להפסדי אשראי: הרווח הנקי של דיסקונט קפץ ב-75% 
בבנק הפועלים מזמנים את בעלי מניות לאשר את המשך כהונת המנכ"ל דב קוטלר 

הרווח הנקי במחצית הראשונה של השנה עמד על 3.93 מיליארד שקל בהשוואה לכ-3 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד, עלייה של 31% לעומת חצי השנה הראשונה של שנת 2022.

שיעור התשואה להון על הרווח הנקי עמד ברבעון השני על 15.8% בהשוואה ל-17% ברבעון הראשון של השנה, ול-12.3% ברבעון המקביל בשנת 2022.

בבנק הפועלים הסבירו כי תוצאות הפעילות משקפות את המשך יישום האסטרטגיה שאימץ הבנק, בדגש על צמיחה אחראית בפעילות הליבה, וכן על השפעת סביבת הריבית והאינפלציה, שהובילה, כפי שפרסם בנק ישראל לפני כשבועיים, לירידה בביקוש לאשראי בכל המערכת הבנקאית. בהתאם, תיק האשראי צמח במחצית הראשונה בשיעור של 2.9%, תוך איזון בין מרכיבי סיכון, רווחיות וצמיחה, והמשך הצגת מדדי איכות אשראי גבוהים התואמים את תיאבון הסיכון של הבנק. האשראי לציבור, נטו, הסתכם ב-400 מיליארד שקל בהשוואה ל-389 מיליארד שקל בסוף 2022.

כפי שנכתב בגלובס בשבועות האחרונים, את מירב האשראי חילקו הבנקים בחודשים האחרונים לעסקים הגדולים, כשבמגזר העסקים הקטנים נרשם קיטון בבקשות לאשראי. בבנק הפועלים מדווחים על ירידה בשיעור של 3.6% באשראי לעסקים קטנים בישראל, שהסתכם ב-33.8 מיליארד שקל. במגזר המסחרי נרשמה עלייה מזערית של 0.7% לסכום של כ-58.4 מיליארד שקל. זאת בעוד האשראי במגזר העסקי בישראל עלה בכ-10% לכ-119 מיליארד שקל. האשראי לדיור (משכנתאות) הסתכם ב-129.3 מיליארד שקל, עלייה בשיעור של 1.3% לעומת סוף השנה שעברה.

ההכנסות מריבית זינקו ב-34%

הבנק רשם ברבעון השני הכנסות מריבית בסכום של 4.3 מיליארד שקל, כ-250 מיליון שקל יותר מאשר ברבעון הראשון של השנה וזינוק של 34% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

במקביל, הוא העלה משמעותית את ההפרשות להפסדי אשראי למקרה שהלווים לא יוכלו לעמוד בהלוואות. "על רקע הימשכות אי-הוודאות הכלכלית (ואינדיקציות אפשריות לעליית הסיכון המשקי), הבנק המשיך לבנות רזרבות נוספות להפסדי אשראי גם ברבעון הנוכחי", הסבירו בבנק, שם רשמו הוצאות בסעיף זה של 579 מיליון שקל, לעומת 185 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה ו-91 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2022.

הבנק יחלק דיבידנד לציבור מחזיקי המניות בהיקף של 769 מיליון שקל המהווים כ-40% מהרווח הנקי לרבעון השני.

מבחינת ההוצאות, בבנק הפועלים החלו לחשב באופן מצומצם את השפעות הסכם השכר עוד לפני שהוא נחתם עם ועד העובדים, אך את ההשפעה המלאה שלו ירגישו בבנק ברבעונים הבאים. ההוצאות התפעוליות והאחרות הסתכמו ברבעון השני ב-2.2 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-2 מיליארד שקל ברבעון המקביל בשנת 2022, עלייה הנובעת כאמור בעיקר מהשפעת הסכם השכר, וכן מגידול בהוצאות הפחת בגין תוכנות.

עם זאת, הפועלים ממשיך בשיפור יחס היעילות (ההוצאות התפעוליות מסך ההכנסות) וזה עמד ברבעון השני של שנת 2023 על 38.1% בהשוואה ל-48.8% ברבעון המקביל אשתקד.