הצעירים מובטלים ושוק הנדל"ן קפוא: הסיבות מאחורי ההחלטה הסינית שהסעירה את השווקים

ההאטה בביקוש המקומי בסין ממשיכה לעורר חשש מדפלציה • בניסיון חירום להצית את הצמיחה, הבנק המרכזי הודיע שיוריד ריביות על הלוואות של משקי בית ועסקים • במקביל, לשכת הסטטיסטיקה במדינה הסתירה נתונים על אבטלת צעירים ביולי, לאחר ששברה שיא ביוני

עובדים במפעל בסין / צילום: Reuters, CFOTO
עובדים במפעל בסין / צילום: Reuters, CFOTO

הלשכה הסינית לסטטיסיטקה הודיעה שתפסיק לפרסם את נתוני האבטלה בקרב צעירים במדינה לאחר חודשים רבים בהם היא עלתה ספירלית. בכך תמנע ממשקיעים, חברות וכלכלנים נקודת מידע חשובה על הבריאות המידרדרת של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. הצעד מרחיב את המאמצים של סין להגביל גישה למגוון סוגי מידע על הכלכלה שלה ועל הנוף התאגידי למתבוננים מן החוץ.

סין: מדד המחירים לצרכן יורד בפעם הראשונה לאחר שנתיים
ניתוח | שלושה אירועים, שלוש יבשות, יממה אחת: אי-הוודאות העולמית גוברת 

במקביל, הבנק המרכזי של סין קיצץ באופן לא צפוי שתי ריביות מרכזיות, בצעד חירום שנועד להצית מחדש צמיחה לאחר שהכלכלה גלשה עמוק יותר למצוקה בחודש שעבר.

שני המהלכים הללו מגיעים כשמקבץ נתונים חדש הראה כי צמיחת ההוצאות של צרכנים ועסקים האטה בחודש שעבר, בזמן שהתפוקה ממפעלים גדלה הרבה פחות מהצפוי, מה שמתווסף לשורה ארוכה של איתותים מדאיגים.

 

לא עומדת בתחזיות

המטבע הסיני נחלש מעבר ל־7.31 יואן לדולר ארה"ב במסחר בהונג קונג ביום שלישי, והתקרב לרמתו הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2022. היואן שנסחר מחוץ לגבולות סין ירד בערכו ביותר מ־5% מול הדולר מתחילת השנה, וקרוב לנקודת שפל שתהווה שיא.

לראשונה מפברואר, מדד האבטלה הראשי של סין טיפס, והגיע ל־5.3%. בינתיים, שיעור האבטלה בקרב בני 16־24 עלה בהתמדה במשך שישה חודשים רצופים, ובשיא ביוני הגיע ל־21.3%.

בהסבירו את ההחלטה להפסיק לפרסם את נתון מספר המובטלים בקרב הצעירים, פו לינגהואי, דובר לשכת הסטטיסטיקה, אמר שבמדינה יש 96 מיליון אנשים בין הגילאים 16 ל־24, וכשני שליש מהם סטודנטים. "המשימה העיקרית של סטודנטים היא ללמוד. יש דעות שונות אם לכלול סטודנטים שמחפשים עבודה לפני סיום הלימודים בסקרים וסטטיסטיקות של כוח העבודה", אמר, והוסיף שיותר צעירים הולכים ללמוד תארים מתקדמים. פו אמר כי גורמים רשמיים יבחנו מחדש רת הדרך הטובה ביותר להגדיר אבטלה בקרב צעירים.

האיתותים האחרונים מחזקים את תחושת השבריריות הכלכלית הנרחבת שבייג'ינג מתקשה להתגבר עליה. נתונים שיצאו שבוע שעבר הראו שהמחירים לצרכנים בסין ירדו ביולי בהשוואה לשנה שעברה, הדגמה בוטה של חולשת ההוצאה הסינית בזמן שכלכלות אחרות בעולם נלחמות נגד לחצים אינפלציוניים.

צרות בסקטור הנדל"ן

תסמינים של בעיות מגיעים לא רק מהאינדיקטורים הכלכליים. ב־Country Garden Holdings, אחת מיזמיות הנדל"ן הגדולות בסין, פספסה תשלומים על חלק מאגרות החוב שלה והזהירה כי היא צפויה להציג הפסד במחצית הראשונה, על רקע ירידה במכירות וברווחים.

זה סימן לא טוב למגזר הנדל"ן שהפך להיות עמוד תווך של הכלכלה הסינית, ואחראי לרבע מכלל הפעילות הכלכלית.

הבנק העממי של סין הודיע ביום שלישי על הורדת הריבית על מכשיר מרכזי שמנתב הלוואות־לשנה־אחת לבנקים, מ־2.65% ל־2.5%, ובמקביל הזריק למערכת הבנקאית הלוואות חדשות בסכום המקביל ל־55.2 מיליארד דולר. בדרך כלל כמה ימים לאחר צעד כזה קורית גם הקטנה של הריבית על הלוואות מבנקים למשקי בית פרטיים ולעסקים.

הבנק המרכזי הודיע בנוסף כי קיצץ את הריבית על פעילויות רכישה חוזרת הפוכה לאחר שבעה ימים, מ־1.9% ל־1.8%, לאחר שהוריד את הריבית על הלוואות לטווח קצר רק ביוני. עסקאות המכונות "ריפו" הן מכשיר שבנקים מרכזיים משתמשים בו, כולל הפדרל ריזרב בארה"ב, כדי לנהל את צרכי המימון של הבנקים ולהשפיע על הריביות על הלוואות לבתים פרטים ולעסקים.

בחזית המקומית, האטה מתמשכת בסקטור הנדל"ן חונקת את ההשקעות, ומשמשת כבלם מרכזי לצמיחה. מכירות בתים גדלו לפי שווי ב־0.7% משנה שעברה בתקופה שבין ינואר ליולי, האטה משמעותית מקצב העלייה של 3.7% בשישה החודשים הראשונים של השנה. השקעות בנכסים ירדו ב־8.5% בתקופה הזו, לעומת ירידה של 7.9% שנרשמה בשישה החודשים הראשונים. התחלות בנייה חדשות צנחו ב־24.5%.

סופה של בועת הנדל"ן פוגעת בהון של משקי בית, מה שאומר שמשפחות סיניות החוששות לגבי עתידן הכלכלי שמות מזומן בצד ומחזירות חובות במקום להוציא כסף על סחורות ושירותים.

נתונים שפורסמו ביום שישי הראו שבנקים סיניים חילקו הרבה פחות הלוואות ממה שצפו למשקי בית ולחברות בחודש שעבר, מה שהדגיש את חולשת הביקוש להלוואות על אף סדרת הורדות הריבית.

"אין ולא תהיה דפלציה"

נתונים חדשים מיום שלישי הראו שמכירות קמעונאיות בסין גדלו ביולי ב־2.5% בהשוואה לשנה קודם לכן, ירידה מהקצב השנתי של 3.1% שנרשם ביוני והרבה מתחת לקצב השנתי של 4.4% שצפו כלכלנים שענו לסקר של הוול סטריט ג'ורנל. חלק מהכלכלנים החזיקו תקוות לשיקום צנוע בקיץ לאחר שחודשים רבים של קריאות מאכזבות קברו תקוות לתחייה מחודשת בהובלת הצרכנים אחרי שלוש שנים של צעדי הכלת קורונה מחמירים.

הייצור התעשייתי התרחב בקצב שנתי של 3.7%, ירידה מ־4.4% ביוני, ולא עמד בתחזיות לעלייה של 4.6%. מפעלים סיניים נאבקים תחת הלחץ של ביקוש חלש מבית ותיאבון פוחת לייצוא מעבר לים, בעוד הצרכנים המערביים מצמצמים את הוצאותיהם.

מעבר לים, הביקוש לייצוא סיני נחלש כשצרכנים מעכלים את העליות בריבית, והשקעות זרות בסין מתעכבות כשהיחסים עם המערב בהובלת ארה"ב נעשים גרועים. השקעות זרות ישירות בסין ברבעון השני של 2023 הגיעו רק ל־4.9 מיליארד דולר, על פי נתוני מאזן התשלומים של סין, הסכום הרבעוני הנמוך ביותר ברישום שהחל ב־1998.

חברות אמריקאיות בתחומים כולל כימיקלים ומיכון כבד הזהירו ממכירות מאכזבות בסין ותחזית יותר עגומה ממה שעד עתה נחשב לשוק גדול ואמין.

כלכלנים הורידו את התחזיות שלהם לגבי הצמיחה הסינית השנה, ורובם כעת צופים שארה"ב תישאר בכיסא הנהג של הכלכלה העולמית השנה, כשחששות ממיתון פוחתים.

בכל זאת, גורמים רשמיים הביעו אמון לגבי התחזית הכלכלית. פו מלשכת הסטטיסטיקה דחה חששות לגבי לחצי מחיר חלשים במסיבת עיתונאים ביום שלישי ואמר: "אין דפלציה בכלכלה הסינית, ולא תהיה דפלציה בעתיד". הוא האשים את נתון מדד מחירי הצרכן השלילי של חודש שעבר כבסיס ההשוואה למחירי מזון שהיו גבוהים מהרגיל שנה קודם לכן.

פקידים סיניים הכריזו על עשרות תמריצי סיוע קטנים בשבועות האחרונים אבל כלכלנים מטילים ספק הצעדים ביכולת שלהם לעשות הרבה להחייאת הכלכלה החולה.