מחיר הפיאסקו במכרז אשכול: דליה הפרישה 87.5 מיליון שקל להפסד

כתוצאה מחילוט ערבות שהפקידה במכרז לרכישת תחנת הכוח, מציגה דליה אנרגיה הפסד רבעוני גדול • החברה פנתה לוועדת המכרזים של חח"י בבקשה לבטל את החלטת החילוט או לפחות להקטינה

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל
תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל

חודש לאחר נסיגתה מההצעה שהגישה במכרז לרכישת תחנת הכוח אשכול מידי חברת החשמל, בסכום חסר תקדים של 12.4 מיליארד שקל, חושף הדוח הרבעוני של חברת דליה אנרגיה מעבר להפסד בעקבות חילוט ערבות שהפקידה במסגרת המכרז.

מכרז אשכול עובר לבית המשפט: OPC-קרן נוי עתרה לצו מניעה
פרוטוקול פגישה של חברת החשמל מעורר סערה בין המתמודדות במכרז אשכול

דליה אנרגיה מציינת כי לאור החלטת ועדת המכרזים של חברת החשמל (חח"י) בדבר חילוט סכום של 100 מיליון שקל מערבות הביצוע, בכפוף למתן זכות שימוע, החברה ביצעה הפרשה של 87.5 מיליון שקל בדוחות. במקביל, היא פנתה לוועדת המכרזים של חח"י בבקשה לבטל את החלטתה בדבר חילוט הערבות, או לפחות להקטין את הסכום שיחולט. טרם התקבלה החלטת ועדת המכרזים.

בעקבות הפרשת הענק, סיימה דליה את הרבעון השני של 2023 בהפסד של כ-57.4 מיליון שקל (לעומת הפסד של כ-41.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד), והציגה בסיכום המחצית הראשונה של השנה הפסד של כ-17.8 מיליון שקל (לעומת רווח של כ-4.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה) על מחזור הכנסות של כמיליארד שקל.

את שנת 2022 כולה סיימה דליה אנרגיה עם רווח של 176 מיליון שקל והכנסות של כ-2 מיליארד שקל. דליה אנרגיה, המוחזקת על ידי החברה הבורסאית משק אנרגיה, ג'ורג' חורש וצבי ברק, עוסקת בייצור חשמל באמצעות תחנת כוח פרטית בדרום הארץ, המופעלת בגז טבעי, בהספק של כ-912 מגוואט.

גם הצעה מעודכנת נדחתה

נזכיר כי לפני חודשיים הוכרזה הצעתה של דליה אנרגיה כזוכה במכרז לרכישת תחנת הכוח אשכול באשדוד - התחנה הגדולה בישראל שמופעלת בגז טבעי, עם יכולת מותקנת של כ־1,693 מגוואט - בתמורה לסכום של כ-12.4 מיליארד שקל. עם זאת בתוך זמן קצר התברר כי דליה לא תוכל להשיג מימון לרכישה, גם לנוכח פער של יותר מ־5 מיליארד שקל לעומת ההצעה השנייה בגובהה שהגישה קבוצת או.פי.סי של עידן עופר וקרן נוי.

דליה הגישה הצעה מעודכנת לרכישת התחנה בסכום של 9 מיליארד שקל אך חברת החשמל החליטה בחודש שעבר לבטל את המכרז, לחלט את הערבות של דליה כאמור ולצאת להליך חדש של התמחרות. בו יוכלו להשתתף רק המשתתפות במכרז המקורי, וזאת לפי מחיר מינימום של 9 מיליארד שקל - התואם את הצעתה המעודכנת של דליה. דליה כאמור פנתה לוועדת המכרזים בבקשה לבטל את החילוט, למרות שבמקור עמדה הערבות שהעמידה על 200 מיליון שקל.

המתחרה נגד התמחרות חדשה

תאריך היעד שנקבע להליך ההתמחרות על רכישת אשכול נקבע ל־20 באוגוסט, אלא שכצפוי קבוצת או.פי.סי־קרן נוי שהוגדרה "כשירה שנייה" במכרז המקורי, עם הצעה בסך 7 מיליארד שקל, עתרה לאחרונה לצו מניעה. במסגרת העתירה, הקבוצה דורשת לבטל את הליך ההתמחרות ולהכריז עליה כזוכה, או על קיום התמחרות ללא דליה, שממנה יוסר התנאי של 9 מיליארד שקל רף הצעה מינימלי.

בית המשפט לנושאים מנהליים בתל אביב שדן בעתירה, קבע את מועד הדיון בה ל־5 לספטמבר, וכן קבע כי המועד להגשת הצעות בהליך התחרותי יוארך עד להחלטה אחרת.