הצד השני של הירידות בוול סטריט? 90 מיליארד דולר הועברו לקרנות הכספיות

לראשונה מזה שנים, משקיעים מקבלים תשואה גבוהה על השקעות בטוחות כמו אג"ח ממשלתיות וקרנות כספיות, שמספקות תמורה שלא נראתה בשוק כבר יותר מ־20 שנה • לאילו אפיקים נוספים נוהרים המשקיעים?

משקיעים מקבלים תשואה גבוהה על השקעות בטוחות / אילוסטרציה: Shutterstock
משקיעים מקבלים תשואה גבוהה על השקעות בטוחות / אילוסטרציה: Shutterstock

לאחר יותר מעשר שנים של ריביות אפסיות, לאמריקאים סוף כל סוף יש מרחב בחירה מסוים בחיפוש אחר תשואה. לפני כן, הם בקושי הרוויחו משהו על כסף שישב בחשבונות החיסכון שלהם. כעת, הם ממהרים לרכוש קרנות כספיות ומכשירים דמויי מזומנים אחרים שמציעים תשואות גבוהות. 

כשמדדי המניות יורדים והדולר מתחזק: איפה כדאי לשים את הכסף? 
וורן באפט מוכר מניות. מה הוא יודע על השוק שאנחנו לא 

העלאות הריבית האגרסיביות של הפדרל ריזרב מוטטו את הפרדיגמה הוותיקה ש"אין אלטרנטיבה למניות". אחרי שהמכירות ההמוניות (selloff) של מניות בשוק "שרפו" משקיעים, רבים אומרים שהם לא צריכים לרכוש מניות כשהם יכולים להבטיח תשואה של 5% עם סיכון מועט.

קית' האג, עורך דין מוושינגטון בן 50, אמר שאקוויטי (רכיב המניות) היווה כמעט את כל תיק ההשקעות שלו לפני פרוץ הקורונה, אבל לאחרונה הוא "אוגר מזומנים" בקרנות כספיות, והוסיף הקצאות גם לאג"ח לאחר שהתשואות טיפסו. "כל חוויית ההשקעות שלי הייתה בסביבה של ריבית נמוכה, ולא ראיתי ערך רב בהחזקת מזומן שסתם יושב בחשבונות דלי תשואה", אמר האג. "כעת זה מעולה לקבל את התשואה הזו".

למרות שמניות בשוק האמריקאי הציגו השנה ריבאונד שעקף את כל התחזיות, הראלי האט בשבועות האחרונים, כשמדד ה־S&P 500, למשל, ירד באוגוסט ב־4.8%. בזמן שהמשק האמריקאי ממשיך להראות סימנים של חוזקה עם שוק עבודה הדוק, המשקיעים מתכוננים לאפשרות של העלאות ריבית נוספות בהמשך השנה ולאחריה.

בחמשת השבועות האחרונים, משקיעים משכו 11.6 מיליארד דולר נטו מקרנות מניות, והכניסו כ־91.1 מיליארד דולר לקרנות כספיות, על פי נתוני Refinitiv Lipper הנכונים ליום רביעי. הנה כמה מהמקומות שבהם משקיעים נתנו לכספם לעבוד:

אג"ח של ממשלת ארה"ב: תשואה גבוהה סיכון נמוך

החזרי החוב הממשלתיים נחשבים לרוב על ידי משקיעים כחפים מסיכונים של חדלות פירעון. לכן, איגרות חוב נחשבות לאחד הנכסים הכי בטוחים שקיימים בשוק. עם זאת, התשואה על רוב איגרות החוב קבועה, כך שמחזיקי האיגרות של ממשלת ארה"ב עדיין ניצבים מול סיכונים כמו עליית הריבית או עלייה באינפלציה.

 

עקום התשואה עדיין הפוך, כלומר התשואה באיגרות חוב לטווח קצר גבוהה יותר מהתשואה על אג"ח ארוכות טווח. כך למשל, אג"ח ממשלתית לחודש אחד נותנת תשואה של 5.37%, בעוד שאיגרת חוב ל־30 שנה מציעה רק 4.38%. היתרון של איגרות החוב עם מועדי הפדיון המאוחרים יותר, הוא שהתשואות נעולות לזמן רב יותר, במקרה שהריביות יתחילו לרדת שוב.

קרנות כספיות: הטרנד החם של השנה

כמות המזומן בקרנות כספיות גדלה ביותר מ־25% השנה ל־1.5 טריליון דולר, על פי נתוני הפדרל ריזרב. לפי חברת Crane Data, התשואה הממוצעת על 100 הקרנות הכספיות הניתנות למיסוי הגיעה ל־5.15% - הרמה הגבוהה ביותר מאז 1999.

קרנות כספיות, מעין קרנות נאמנות הפועלות באופן דומה לחשבון בנק, הן השקעה בטוחה ברמה של הבנק שמציע אותן. כלומר, רמת הסיכון של הקרן הכספית זהה לרמת הסיכון של הבנק. הן מחזיקות רק נכסים נזילים באיכות גבוהה כמו אג"ח ממשלתיות, ובחלק מהמקרים חוב תאגידי לטווח קצר. לעתים, קרנות כספיות דורשות מינימום מאזן ומגבילות את המשיכות החודשיות. לפי חברת הייעוץ הפיננסי, Bankrate, כמה קרנות כספיות מציעות תשואות המשתוות לאלה שניתן לקבל מאג"ח ממשלתיות.

קווין ברקר, עו"ד בן 38 מוושינגטון, אמר שמכר מוקדם יותר השנה את רוב החזקותיו במניות והעביר אותן לקרן כספית של Schwab, שהיום נותנת יותר מ־5%. הוא גם העביר חלק מהכסף המזומן שלו מחשבון עובר ושב לקרן כספית, מכיוון שהיא נתנה תשואה טובה יותר. "לא היה לי נוח עם כמות החשיפה לאקוויטי שהייתה לי בשוק סוער", אמר ברקר. "יש נחמה בכך שאני מקבל ריבית נאה על המזומן שבידי".

אג"ח קונצרניות "זבל": תשואה גבוהה, סיכון גבוה

חברות עם דירוג אשראי נמוך, שהופך את ההשקעה באגרות החוב שלהן לספקולטיבית, נוטות להציע ריביות גבוהות יותר כדי לפצות משקיעים על הסיכון הגדול שהם לוקחים על עצמם. אג"ח קונצרניות בתשואה גבוהה יכולות להציע למשקיעים הכנסה גדולה לאחר עמלות, וגם גיוון שיכול להגן מפני סיכוני אשראי.

עם זאת, לפי אתר Refinitiv Lipper, משקיעים מושכים כסף מהקרנות המחזיקות אג"ח קונצרניות עם תשואה גבוהה. השנה יצאו מהקרנות הללו כ־11 מיליארד דולר.

שוק המניות: ללכת בעקבות הדיבידנדים

במשך שנים רבות, יותר מחצי ממניות S&P 500 הציעו תשואת דיבידנד גבוהה משל אג"ח ממשלתית ל־10 שנים. לאחר העלייה בתקופה האחרונה בתשואות אג"ח לטווח קצר, המועדון הזה דולל ל־52 חברות בלבד, כולל חלק שלאחרונה חילקו דיבידנד חד־פעמי מיוחד, על פי FactSet.

חברות על פי רוב משלמות דיבידנדים גדולים או קונות בחזרה ממניותיהן כשהן לא רואות הזדמנויות טובות יותר להשקיע את כספן באפיקים שיניבו צמיחה. כך, חברות המשלמות דיבידנדים גבוהים, נוטות להיות חברות בוגרות יותר שצמיחתן איטית יותר.

תשלומי הדיבידנדים יכולים לעלות או לרדת על בסיס הביצועים הפיננסיים של כל חברה ועדיפויות ההשקעה שלה, כך שמדובר בהשקעה בסיכון גבוה יותר מאג"ח ממשלתיות כמובן.

פול בהדה, מהנדס כימי בגמלאות מפלורידה, סיפר שעבר ממניות טכנולוגיה לטובת מניות שמציעות דיבידנדים גבוהים. הוא מעביר כסף לקרנות של וונגארד, העוקבות אחר מניות של חברות שמגדילות דיבידנדים. למרות שהוא אוהב גם קרנות כספיות ואג"ח מוניציפליות, הוא עדיין אינו מוכן לוותר לגמרי על מניות. "אני יודע שבטווח הארוך, שוק המניות הולך לעבוד מעולה", הסביר בהדה.