מיסוי והעלאת גיל המכירה ל-21: משרד הבריאות מתכנן להחמיר את ההגבלות על עישון

מספר חודשים לאחר שנער אחד נפטר ונער אחר אושפז כתוצאה מעישון סיגריות אלקטרוניות, משרד הבריאות פרסם מסמך המלצות להתמודדות עם נזקי מוצרי הטבק והעישון • במסמך הוצעו מספר תיקוני חקיקה, כמו איסור הוספת טעמים שונים למוצרי עישון, התאמת המיסוי והעלאת גיל המכירה של מוצרי עישון ל-21

שר הבריאות משה ארבל / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
שר הבריאות משה ארבל / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

משרד הבריאות פרסם הבוקר (ב') מסמך המלצות להתמודדות עם נזקי מוצרי הטבק והעישון, והצגת חלופות פעולה למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. בר סימן טוב כבר אישר את ההמלצות, ולציבור נותרו שבועיים להעיר הערות על המסמך שגובש. 

"טלאי" לשיקום רקמת המוח קיבל אישור FDA, ודוחות חיוביים לקמהדע 
90 אלף שקל בשנה: בית ספר חדש לרפואה יוצא לדרך, ולא כולם מרוצים 

היעד שהוצב כמטרה במסמך של משרד הבריאות הוא הורדת שיעור המעשנים אל מתחת ל-5% עד לשנת 2035. בהתאם, במשרד הציעו לנקוט במספר תיקוני חקיקה, כמו איסור הוספת טעמים שונים למוצרי עישון, פרסום אזהרות גרפיות על מוצרי העישון, איסור מכירת סיגריות אלקטרוניות חד פעמיות, צמצום מספר נקודות המכירה של מוצרי טבק ועישון וגם העלאת גיל המכירה שלהם ל-21.

לפי המסמך שפרסם משרד הבריאות, "צעירים רבים בישראל מתחילים לעשן בזמן שירות החובה בצבא. נוכח מצב זה נכון אפילו עוד יותר להעלות בישראל את גיל המכירה ל-21, כך שכמדינה נסייע לצעירים המתגייסים לצה"ל לשמור על בריאותם בתקופה זו". במסמך נכתב גם על צעדים בתחום המיסוי שיפחיתו את צריכת מוצרי העישון, כמו השוואת המיסוי על סיגריות אלקטרוניות ליתר מוצרי הטבק והחלת מיסוי על ניקוטין המיועד לשימוש לא-רפואי. 

המתווה הנוכחי פורסם כשלושה חודשים לאחר שהוקם צוות פעולה לאומי להתמודדות נזקי הסיגריות והסיגריות האלקטרוניות. מוקדם יותר השנה נפטר מידן קלר ז"ל, נער בן 16 שריאותיו קרסו כתוצאה מעישון סיגריה אלקטרונית, ונער אחר אושפז לאחר שנגרם לו נזק בריאות.   

שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון, מסרה בתגובה: "אנו מברכים על מסמך עקרונות הפעולה. מדובר במתווה פעולה הכרחי למאבק במגפת העישון ועצם קיומו מבטא הכרה של המדינה בצורך במאבק בתופעה. עם זאת, מטריד כי המסמך נעדר כל התייחסות למנגנוני אכיפה לעישון בישראל, בדגש על איסור מכירה לקטינים ואיסור פרסום ושיווק של מוצרי עישון. חקיקה בלבד, ללא הגדרת סמכויות פיקוח ואכיפה, לא יספיקו כנגד כוחן של חברות הטבק והניקוטין". ‏