בתי השקעות | ניתוח

מור ממשיך לצמוח, אלטשולר מאבד לקוחות, אבל מי מנצח בתשואות ומי יקר יותר?

הירידה הדרמטית בהיקף נכסי הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם, חתכה בעשרות אחוזים את ההכנסות והרווח של בית ההשקעות במחצית הראשונה של 2023 • זאת בעוד שאצל המתחרה מור נרשם זינוק במספר המצטרפים ובהכנסות מדמי הניהול • במור מעלים את תחזית הרווח

גלעד אלטשולר ויוסי לוי / צילומים: איל יצהר, יח''צ
גלעד אלטשולר ויוסי לוי / צילומים: איל יצהר, יח''צ

בית ההשקעות  מור   מיצב את חברת הגמל והפנסיה שלו בשנתיים האחרונות כאלטרנטיבה ואולי כיורשת של אלטשולר שחם , עדיין בית ההשקעות הגדול בישראל. הדוחות הכספיים של חברות הגמל והפנסיה של שני בתי ההשקעות לסיכום המחצית הראשונה של 2023 מלמדים כי הפערים ממשיכים להצטמצם אך הם עדיין ניכרים, הן מבחינת היקף הנכסים המנוהלים בשני בתי ההשקעות והן מבחינת מספר העמיתים.

שופרסל: יציבות בהכנסות ועלייה של 23% ברווח התפעולי ברבעון השני 
זינוק של 250% בהפסדי האשראי: כך מכה עליית הריבית בעסקי מימון הרכב 

גם בשורה התחתונה, הרווח של אלטשולר שחם מתחומי הפנסיה והגמל גדול הרבה יותר מזה של מור, אך אי אפשר להתעלם מהקיזוז המשמעותי שחל בו ברבעון השני ובמחצית. הרווח הכולל הסתכם ברבעון השני בכ־31 מיליון שקל, ירידה של 43% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. גם במחצית הראשונה של השנה נרשם קיטון בשיעור דומה ברווח הכולל של אלטשולר, מ־122 מיליון שקל ל־68 מיליון שקל.

 

במור אמנם זינק הרווח מפעילות הגמל והפנסיה במאות אחוזים, אך הוא עדיין קטן יחסית, כשיש לזכור כי קרנות הפנסיה של מור הושקו במהלך המחצית הראשונה של השנה שעברה. כך, הרווח של מור גמל ופנסיה עמד ברבעון השני על כ־7 מיליון שקל ובמחצית על כ־15 מיליון שקל. בחברה לא מסתפקים בכך והעלו את תחזית הרווח השנתית, כך שהרווח הכולל לפני מס צפוי להסתכם בכ־40-45 מיליון שקל בסיכום 2023.

נקודת המפתח - היקף הנכסים

את הנכסים שהן מנהלות מתרגמות חברות הגמל והפנסיה להכנסות באמצעות דמי הניהול שהן גובות מהחוסכים. בשל הירידה החדה בהיקף הנכסים שבניהולה, קטנו במחצית הראשונה של השנה ההכנסות מסעיף זה אצל אלטשולר שחם בכמעט 30% והסתכמו ב־507 מיליון שקל. עדיין מדובר על יותר מפי 2.5 מאשר ההכנסות של מור, שהסתכמו ב־201 מיליון שקל, אך זהו בהחלט שינוי משמעותי לעומת הכנסות של כמעט פי 6 שהוצגו במחצית הראשונה אשתקד.

אלטשולר שחם הוא עדיין בית ההשקעות הגדול מבחינת היקף נכסי הגמל שהוא מנהל, אך למרות התשואות החיוביות שהניב כאמור לחוסכים בחודשים האחרונים, הוא עדיין לא הצליח לעצור את שטף אובדן הכספים של לקוחות שהעדיפו לעזוב אותו, לנוכח תשואות החסר שאפיינו אותו במשך כשנה וחצי למול המתחרים.

וכך היקף נכסי הגמל שהוא מנהל הצטמצמו בתוך שנה ב־18.5% לכדי 136 מיליארד שקל (בחודש יולי לבדו עזבו כ־2.8 מיליארד שקל לטובת המתחרים). לעומתו, מור היה בין הנהנים העיקריים מהוצאת הכספים הזו, והצליח להגדיל את היקף הנכסים שתחת ניהולו ביותר מ־60% לכדי 62 מיליארד שקל.

בתחום הפנסיה, שם הציבור ממהר פחות להזיז את כספי החיסכון שלו לעומת קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, מור הצליח לגייס בתוך שנה כ־16 אלף חשבונות עמיתים חדשים, כשהיקף נכסי הפנסיה שלו עדיין קטן. צריך לזכור ששתי הקרנות - של מור ושל אלטשולר שחם - הן חלק מארבע קרנות ברירת המחדל שזכו במכרז רשות שוק ההון, כך שלכל אחת מהן מצורפים רבע מהחוסכים החדשים שלא בחרו קרן באופן אקטיבי.

למרות הירידה הדו ספרתית ברווח, באלטשולר שחם יכולים להתנחם בשיפור בתשואות שנמשך כבר כשנה, בעיקר בזכות החשיפה הגדולה לחו"ל. כך במסלול המנייתי בקרנות ההשתלמות, רשם בית ההשקעות תשואה של 15.3% בינואר־יולי לעומת 11.9% במור, בעוד שבמסלול הכללי מדובר בנתונים דומים - 7.8% באלטשולר לעומת 7.7% במור.

קרנות הפנסיה של השתיים הובילו בבטחה את טבלת התשואות בשבעת החודשים הראשונים השנה: מור שנהנית מאוד מהיותה קרן קטנה וזריזה רשמה תשואה של 10.9%, בעוד אלטשולר שחם הניבה תשואה מצטברת גבוהה יותר של 11.3%.

"אנו משקיעים כל העת מאמצים רבים בכל היבטי הפעילות, ומאמינים ביכולתנו להמשיך בתהליך השיפור בתשואות וביסוס מיקומנו כגוף מוביל בניהול השקעות", מסר יאיר לוינשטיין, מנכ"ל אלטשולר שחם פיננסים, עם פרסום הדוחות.

מי גובה יותר דמי ניהול, ואיך הם ביחס לתעשייה

את התשואות החיוביות השנה הסבירו באלטשולר שחם בכך שבמהלך הרבעון השני הותירה החברה את החשיפה לרכיב המניות באפיק הסחיר והלא סחיר ברמה של 50% במסלולים הכלליים. "החשיפה המרכזית בישראל באפיק זה נותרה למניות הבנקים והנדל"ן המניב והחשיפה העיקרית בחו"ל נותרה למדדים המובילים בארה"ב ולמניות המשתייכות אליהם. אלטשולר גמל הגדילה את החשיפה לאג"ח ממשלתיות בארה"ב במהלך החציון הראשון".

כאשר בוחנים את דמי הניהול שגבו שתי החברות, אפשר לראות כי במחצית השנה הראשונה עמדו דמי הניהול הממוצעים בקרנות ההשתלמות של אלטשולר שחם על 0.74% מהנכסים של הלקוחות הפעילים, בעוד אצל מור גבו בקרנות ההשתלמות בממוצע 0.71% (ירידה משמעותית יותר לעומת 0.76% בששת החודשים הראשונים של 2022).

בקרנות הפנסיה של אלטשולר ממוצע דמי הניהול מסך הצבירה עמד בחצי השנה הראשונה על 0.12%. בדמי הניהול מההפקדה החודשית נרשמה הוזלה מ־1.47% ל־1.38%. במור, שקרן הפנסיה שלה נמצאת כאמור בתחילת דרכה, דמי הניהול עומדים על 0.22% מהצבירה ו־1% מההפקדה. בשני הגופים מדובר על דמי ניהול ממוצעים נמוכים מההפקדה החודשית לעומת התעשייה כולה, כאמור בשל היותן קרנות ברירת מחדל מוזלות.

אלטשולר: "נבחנת פעילות שלא סינרגטית לגמל"

באלטשולר שחם מבינים כי מצד אחד הם צריכים להדגיש בפני הלקוחות ובפני סוכני הביטוח (הגורם "שמזיז" את רוב הכסף בענפי החיסכון) את התשואות הבולטות בחודשים האחרונים, ובחברה מדווחים על פעולות שימור נרחבות. מצד שני הם כבר החלו לחפש רגליים נוספות שיאפשרו לבית ההשקעות מקורות הכנסה נוספים, במה שמצטייר כתובנה זהה לזו שאליה הגיעו בחברות הביטוח הגדולות בישראל, ששתיים מהן כבר שמו ידיהן על חברות כרטיסי אשראי.

נכון להיום פעילותה העיקרית של אלטשולר שחם פיננסים עדיין מתבצעת בתחום הגמל, אך היא מחזיקה בתחומי פעילות נוספים (שאינם משמעותיים בינתיים מבחינת תוצאותיה), דוגמת ניהול השקעות בענף הנדל"ן וכן בפעילות ניהול השקעות אלטרנטיביות אחרות. "מעבר לכך, החברה מקדמת בחינה וביצוע של כניסה לתחומי פעילות נוספים", מציינים באלטשולר, "בין שבעצמה או באמצעות חברות בנות נוספות שיוקמו או יירכשו על ידה, לרבות תחומים הסינרגטיים לפעילות אלטשולר גמל".

באשר לתשואת המניות, זו של מור גמל שומרת על איזון מתחילת השנה ומשקפת לה שווי של 676 מיליון שקל. גם אצל אלטשולר שחם, הנסחרת בשווי כפול (כ־1.3 מיליארד שקל) לא חלו שינויים, אך לאחר פרסום הדוחות צנחה המניה ביום ג' בכמעט 5%.