המניה שקפצה ב-300% בשבועיים והקשר הישראלי

יצרנית הרכב הווייטנאמית VINFAST, שהונפקה בוול-סטריט לפני כשבועיים, זינקה מאז ב-309% ללא הסבר רשמי, ונסחרת בשווי גדול משל פורד, GM ו-BYD ביחד • לגלובס נודע כי החברה השלימה בימים האחרונים הליך תקינה שיאפשר לה להתחיל לשווק כלי רכב באירופה וגם בישראל, עוד השנה

הקרוס-אובר החשמלי VF8 / צילום: יח''צ
הקרוס-אובר החשמלי VF8 / צילום: יח''צ

יצרנית הרכב החשמלי הווייטנאמית VINFAST השלימה לפני כשבועיים הנפקה מוצלחת בנאסד"ק, ומאז זינקה מנייתה בשיעור חריג של 309%. זאת, למרות שלא פרסמה כל הודעה רשמית למשקיעים, ורבים העלו תהיות בנוגע לסיבות האפשריות.

החל מ-250 אלף שקל: מותגי הרכב החשמלי שבדרך לישראל
בתנאי שהמחיר לא יעלה: לחשמלית הזו סיכוי טוב להפוך ללהיט מכירות
ניתוח גלובס | מותג הרכב הסיני שהזניק את מכירות קרסו והמכה שספגו מכוניות היוקרה 

לגלובס נודע כי החברה השלימה בימים האחרונים הליך של תקינה אירופית מלאה (WVTA) לקרוס-אובר החשמלי VF8, והיא צפויה להשיג לפני סוף השנה תקינה דומה גם לדגם VF9 הגדול יותר. לפי הערכות, אחת הסיבות לזינוק במניה היא ההתרחבות הקרובה של החברה לאירופה בעקבות השלמת התקינה, שטרם יצאה לגביה הודעה רשמית.

רכב של VINFAST / צילום: יח''צ
 רכב של VINFAST / צילום: יח''צ

המשמעות היא ש-VINFAST צפויה להתחיל לשווק כלי רכב בישראל ובאירופה עוד השנה. התקינה האירופית מאפשרת לה לשווק לראשונה באירופה כלי רכב חשמליים ללא הגבלת כמות ונחשבת לפריצת דרך עסקית עבור החברה, שעד כה שיווקה רק כמות מוגבלת של כלי רכב בארצות הברית. יצוין כי VINFAST הייתה אמורה להשיג תקינה אירופית כבר בסוף השנה שעברה, אולם החברה נתקלה בעיכובים טכניים ופיננסיים שונים בהשלמת התקינה ובחדירה לאירופה.

VINFAST מכרה בארה"ב עד כה מאות בודדות של רכבים חשמליים

נכון להיום (ג'), נסחרת החברה לפי שווי שוק של 191 מיליארד דולר, יותר משווי השוק המשולב של פורד, GM ו-BYD הסינית, שהיא יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם. זאת, למרות שעד כה מכרה החברה בארצות הברית מאות בודדות של כלי רכב חשמליים ובווייטנאם עצמה אלפים בודדים.

חברת VINFAST בבעלות VINGROUP, תאגיד התעשייה והעסקים הגדול בווייטנאם, הוקמה ב-2017 על בסיס טכנולוגיות ורכיבים של ספקים גדולים של תעשיית הרכב הבינלאומית. החברה הקימה בווייטנאם מפעל ענק בהשקעה של למעלה מ-1.5 מיליארד דולר, אולם עד כה, מכירות כלי הרכב החשמליים שלה היו איטיות מהצפוי; על־פי סוכנויות הידיעות, היא מסרה בשנת 2022 כ-7400 כלי רכב בלבד, כולם בווייטנאם. במחצית הראשונה של 2023, מסרה החברה בכל העולם, כולל בארצות הברית, כ-11,300 כלי רכב חשמליים.

בינואר 2022, הודיעה החברה על כוונתה להיכנס לאירופה ולהקים מפעל בגרמניה ובארצות הברית. אולם, הכניסה לאירופה נדחתה עד כה, למרות הקמת רשת דילרים ואולמות תצוגה. בארה"ב, הניחה לאחרונה החברה את אבן הפינה להקמת מפעל ייצור רכב חשמלי בצפון קרוליינה, בהשקעה ראשונית של שני מיליארד דולר, במטרה להגיע לקיבולת ייצור שנתית של כ-150 אלף כלי רכב חשמליים. ביולי השנה, לאחר מספר דחיות וקשיי מימון, הודיעה החברה כי הגיע להסכם מיזוג עם חברת SPAC, לצורך יציאה ל- IPO בוול סטריט.