הוא קנה אותו לפני 25 שנה. כמה שווה היום הבית של וורן באפט?

בשנת 1958 וורן באפט רכש בית תמורת 31,500 דולר, בו הוא מתגורר עד היום • נכון להיום, שווי ביתו מוערך בכ-1.44 מיליון דולר • למרות זאת, באפט מדגיש כי "מגורים בשכירות היו משתלמים יותר מבחינה כלכלית"

ביתו של וורן באפט, אומהה, נברסקה / צילום: Reuters, Jonathan Stempel, Rick Wilking
ביתו של וורן באפט, אומהה, נברסקה / צילום: Reuters, Jonathan Stempel, Rick Wilking

על "הפסקת הצהריים" של גלובס

בכל יום סביב השעה 13:00 נגיש לכם תכנים שיוכלו להעשיר, לסקרן ולעניין אתכם בזמן הפסקת הצהריים. הכתבות יתמקדו בעיקר בתחומי הנדל"ן, טכנולוגיה וקריירה. מקווים שתהנו

ב-1955, וורן באפט בן ה-25 בדיוק הקים משפחה. באותה תקופה באפט הצעיר כבר החזיק סכום כסף מספיק גדול כדי לרכוש בנוחות בית למשפחתו. אך במקום זאת, הוא שכר בית תמורת 175 דולר לחודש. "הייתי שמח לקנות בית, אבל זה יהיה כמו נגר שמוכר את ארגז הכלים שלו", אמר אז לאשתו (לפי אתר אקוויטי מאסטר). 

וורן באפט מוכר מניות. מה הוא יודע על השוק שאנחנו לא 
"תאב בצע כשאחרים פוחדים": השיטה שסידרה לוורן באפט רבעון שיא
רוב תיק ההשקעות של וורן באפט מורכב מ-5 מניות. אלו הן

3 שנים מאוחר יותר, הוא נכנע, ורכש בית בשכונה מרכזית באומהה, נברסקה, תמורת 31,500 דולר (כמעט 330 אלף דולר במונחים דולריים של היום). מאז ועד היום באפט, שתופס את המקום ה-10 מבין עשירי העולם, מתגורר באותו בית צנוע שרכש לפני 65 שנים.

היום, אתר Realtor מעריכים את שווי הבית של באפט ב- 1.44 מיליון דולר, אבל באפט לא מתרשם. לטענתו, מגורים בשכירות היו משתלמים יותר מבחינה כלכלית.

בראיון לשנת 2009 עם ה-BBC, באפט הביע שביעות-רצון ממעונו באומהה, וקבע: "לא יכולתי לדמיין שיהיה לי בית טוב יותר". אך שנה מאוחר יותר, במכתב השנתי לבעלי המניות בברקשייר, הבהיר באפט כי לדעתו בעלות על בתים היא בחירה הגיונית עבור רוב האמריקאים. על אף שהודה כי "בהתחשב בכל הדברים, ההשקעה השלישית הכי טובה שעשיתי אי פעם הייתה רכישת הבית שלי", הבהיר המשקיע המפורסם: "אם כי הייתי מרוויח הרבה יותר כסף לו הייתי שוכר ומשתמש בכסף הרכישה כדי לקנות מניות" (לפי אתר יאהו פייננס).

היום, באפט, שהונו הנקי מוערך ב-105.2 מיליארד דולר, מחזיק בבית ששווה כ-0.001 אחוז מהונו.

המשכן הצנוע, שנבנה על מגרש פינתי בשנת 1921, משתרע על פני 6,570 רגל מרובע וכולל 5 חדרי שינה ו-2.5 חדרי רחצה, לפי Business Insider. והבית הוא אפילו לא הנכס היקר ביותר ברחוב. למעשה, הבית הסמוך קטן יותר בגודלו, אך הוערך בשווי של 200 אלף דולר יותר מביתו של באפט, כך דיווחו CNBC.

ועל אף היותו ידוע בחישובים פיננסים רציונליים נטולי הטיות, בהחלטות מסוימות באפט מעדיף גורמים אחרים. "לא הייתי מחליף את זה בשום דבר", אמר באפט ל-CNBC. על אף שהודה שכנראה היה מרוויח יותר אם היה משכיר, הוא היה מפסיד "52 שנים של זיכרונות נהדרים", כתב אז במכתב ב-2010. "אני שמח שם. הייתי עובר דירה אם הייתי חושב שאהיה מאושר יותר במקום אחר", אמר באפט ל- BBC.

"איך אשפר את חיי על ידי החזקת 10 בתים ברחבי העולם? אם הייתי רוצה להיות מפקח דיור... יכולתי להיות איש מקצוע, אבל אני לא רוצה לנהל 10 בתים ואני לא רוצה שמישהו אחר יעשה את זה בשבילי ואני לא יודע למה לעזאזל הייתי אמור להיות מאושר יותר", הוסיף אז.

"יש לי את כל הרכוש שאני רוצה", אמר באפט ל-CBS. "יש לי הרבה חברים שיש להם הרבה יותר רכוש. אבל במקרים מסוימים, אני מרגיש שהרכוש מחזיק אותם, ולא להיפך".

"רכישת בית עשויה לגרור אנשים להיקלע לבורות שקשה לצאת מהם"

אסטרטגיית ההשקעה ארוכת הטווח של וורן באפט הוכחה כמוצלחת כמעט בכל תנאי השוק בעשורים האחרונים - מיתון, אינפלציה גבוהה ודפלציה. והמחויבות שלו לאסטרטגיה שלו היא אחד הדברים שהוא הכי ידוע בהם. הרבה מהעוקבים של באפט עשויים לתהות כיצד אדם עם גישה כל כך נאמנה להשקעות ארוכות טווח לא רכש נדל"ן - מלבד חווה בשטח 40 דונם ומגוריו האישיים - במיוחד מאחר שסגן יו"ר ברקשייר וחברו הקרוב, צ'רלס מונגר, עשה את הונו עם נדל"ן.

באותו מכתב למשקיעים, באפט הזהיר כי רכישת בית עלולה להפוך לסיוט אם הרוכש מוציא סכומים גבוהים שמותחים את יכולתו הכלכלית לקצה. כאשר אדם לוקח על עצמו יותר חוב ממה שהוא יכול לנהל בנוחות, זה יכול להוביל לקושי כלכלי כבד.

בנוסף, באפט מדגיש כי ההתרגשות של רכישת בית עשויה לגרור אנשים להיקלע לבורות שיהיה קשה לצאת מהם. במקביל, באפט מציין כי מלווים, לפעמים בגיבוי של ערבויות ממשלתיות, יכולים לתת את הדחיפה האחרונה על ידי מתן אשראי לקונים שאולי אינם כשירים לחלוטין או יציבים כלכלית, מה שיוצר תחושת ביטחון מזויפת שלעיתים קרובות מתבדה בטווח הארוך.

גם בתור מי שיכול להרשות לעצמו, באפט נמנע מלקחת על עצמו את העול של להיות בעל בית. אם כי הוא לא לחלוטין מתנגד להשקעה בנדל"ן, ואף השקיע בקרן השקעות נדל"ן ( REITs Real Estate Investment trust) -STORE Capital (STOR), השקעה שנמשכה מהרבעון השני של 2017 ועד לרבעון השני של 2020. במהלך 2022 באפט מכר לחלוטין את חלקו בחברה.

במהלך 20 השנים האחרונות, מדד FTSE NAREIT All Equity REITs הניב תשואה שנתית כוללת של 12.7%, בהשוואה ל-9.5% עבור S&P500 (לפי יאהו פייננס).