אילון מאסק אמר שזה "המוצר הטוב ביותר" של טסלה. בקרוב יגיע המבחן

"הסייברטראק" צפוי להגיע לשוק עד סוף השנה, שנתיים לאחר תאריך היעד המקורי • בעוד שחלק מאנשי התעשייה חוששים שלרכב תהיה משיכה מוגבלת לקונים, המשקיעים בטוחים שהוא דווקא יזריק התלהבות חדשה לטסלה

אילון מאסק לצד הסייברטראק / צילום: Reuters, Robert Hanashiro
אילון מאסק לצד הסייברטראק / צילום: Reuters, Robert Hanashiro

אילון מאסק רצה לדמיין מחדש את טנדר הפיק-אפ האמריקאי הקלאסי עם הדגם סייברטראק, רכב בעל מראה ייחודי שכולו זוויות חדות ופלדת אלחלד לא צבועה.

כעת, בעוד שטסלה צפויה להציג את הטנדר עד סוף השנה, החודשים הקרובים יבחנו אם הוא יכול להגשים את החזון הזה, ולהשיק את רכב הנוסעים החדש הראשון שמוציאה החברה מזה יותר משלוש שנים.

ניתוח גלובס | המחירים יורדים, אז למה הקונים כבר לא ממהרים לרכוש טסלה חדשה?
חדשות ענף הרכב | טסלה מחליפה את מודל 3, ומותירה את הלקוחות באי־ודאות לגבי הדגם שיקבלו

הבאת הסייברטראק לשוק כבר הוכחה כמאתגרת, עם שנים של עיכובים שכללו שינויים בעיצוב, חריגות מהעלויות ואי וודאויות של תקופת המגיפה. הטוויסט האחרון קרה ביום שני שעבר, כשיצרנית המכוניות החשמליות הודיעה שזאק קירקהורן, ששיחק תפקיד חשוב בשמירה על העלויות בחברה כסמנכ"ל כספים, פרש מתפקידו.

הטנדר החשמלי תוכנן לשבור את התבנית המסורתית של טנדרי הפיק-אפ, עם פרופיל משולש והבטחה לגוף חסין כדורים. חלק מאנשי התעשייה חוששים שלכלי הרכב עם העיצוב הייחודי תהיה משיכה מוגבלת לקונים, ושהעלויות של תחילת הייצור יפגעו ברווחיות כששולי הרווח גם כך נמצאים תחת לחץ.

משקיעים מהמרים שהטנדר יהיה שווה את ההמתנה, ושהיא תזריק התלהבות חדשה למותג טסלה, שקו מוצריה ישן יותר מרבות מהמתחרות שלה. "הסייברטראק כל כך שונה, היא תקפיץ את כל החברה", אמר גארי בלאק, שותף מנהל ב־Future Fund, אחת המשקיעות בטסלה.

מאסק כבר מדבר בשבחי הטנדר העתידי שנים. הוא אמר שהיא תהיה "המוצר הטוב ביותר" של החברה והציג את הרכב כ"נגמ"ש עתידי משוריין קשוח" שמאיץ כמו מכונית ספורט ועמוס טכנולוגיה חדשה.

הגברת הייצור של מכוניות חדשות פגעה בעבר בטסלה

באפריל, מאסק אמר שטסלה כנראה תתחיל למסור את הטנדרים החדשים במספרים קטנים עד סוף ספטמבר. הייצור אמור להתגבר ב־2024. עם זאת, בזמן השיחה האחרונה של החברה עם אנליסטים מוול סטריט, מאסק התחמק משאלה לגבי תמחור ולוחות זמנים של מסירה. במקום זה, הוא אמר שמסירות יקרו השנה. הוא גם הדהד אזהרות מהעבר שתחילת הייצור של מכונית חדשה עלולה להיות מסובכת.

"רמפת הייצור תנוע מהר כמו המרכיבים הכי איטיים ועם הכי פחות מזל בכל שרשרת האספקה והייצור הפנימי", אמר מאסק בחודש שעבר.

בטסלה לא הגיבו לבקשת תגובה.

הגברת הייצור של מכוניות חדשות פגעה בטסלה, שם תיאר מאסק את השקת המכונית מדגם 3 לפני כמה שנים כ"גיהנום ייצור" שכמעט והרג את החברה. הסייברטראק הייתה בתחילה צפויה ב־2021, אבל החלה להתמודד עם אתגרים כמעט מיד עם הצגתה לראשונה בנובמבר 2019.

תוך כמה חודשים, מגיפת הקורונה פגעה בשרשראות אספקה עולמיות והסייברטראק עברה למושב האחורי,לעומת הימורים בטוחים יותר, שנועדו להגדיל במהירות את נתח השוק של טסלה או לרפד את שורת הרווחים, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

מאוחר יותר, כשעובדים הפנו תשומת ליבם לסייברטראק, הם התקשו להגשים את ההבטחות של הבוס שלהם ובמקביל לשמור על הוצאות נמוכות. "אפשר לעשות משהו שכולם ירצו, אבל אם הוא יקר מדי, זה יגביל את יכולת האנשים לקנות אותו פשוט כי אין להם הכסף", אמר מאסק בינואר 2022, והוסיף שהוא דואג לייצר טנדר שתהיה בת השגה ללקוחות טסלה.

תחילה, הבטיח מאסק שלוש רמות של הטנדר, החל מדגם רמת־כניסה ב־39,900 דולר ועד גרסת עילית המתחילה ב־69,900 דולר. מאז אמר שהמחיר והנתונים יהיו שונים, וציין את האינפלציה ו-"בעיות שונות" מבלי להיכנס לפרטים. החברה לקחה על עצמה מגוון אתגרי ייצור חדשים עם הסייברטראק, שמשתמשת בפלדת אלחלד חזקה יותר וכבדה יותר לעומת הפח, שמשמש לרוב לייצור גופי מכוניות.

האם השאיפות הגבוהות בייצור הסייברטראק ישתלמו?

טסלה רצתה לדלג על שלב ייצור יקר בגוף החיצוני של המכונית עם פלדת אלחלד, שלא צריך לצבוע בכלל והיא עמידה בפני קורוזיה. עם זאת, פלדה לעתים רחוקות משמשת לייצור גופי מכוניות, בין היתר, בגלל שהרבה יותר קשה לעצב אותה לעומת חומרים מסורתיים (גם למכונית דה לוראן, מכונית ספורט שהתפרסמה בגלל שדגם ממנה משמש כמכונת זמן בסדרת סרטי "בחזרה לעתיד", היה גוף עשוי פלדת אלחלד).

"אין ידע ברחבי התעשייה איך לבנות מכוניות מפלדת אלחלד, ולכן יש הרבה דברים שאף אחד לא יודע על הבעיות שהם ייתקלו בהן", אמר דאג בטס, מנהל מחלקת רכב ב־J.D. Power. ובעוד שטסלה מצטיינת בתחומים כמו פיתוח תוכנה ומערכות תמסורת, היא נאבקה בתהליך של ייצור גוף הרכב, משהו שהסייברטראק במיוחד תעמיד למבחן, אמר בטס.

בנוסף לצורך לדמיין מחדש איך צריכים טנדרי פיק-אפ להיראות, רצה מאסק לעשות שינוי באופן בו מרכיבים אותן. הוא דימיין רכב שקירותיו החיצוניים מספקים הרבה מהמבנה הכללי. "העברנו את המסה החוצה. יצרנו שלד חיצוני", אמר מאסק בחשיפה ב־2019.

עם זאת, טסלה צמצמה את שאיפות השלד החיצוני שלה ובחרה בעיצוב יותר מסורתי עם שלדה פנימית, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. החברה עשתה כך, לפחות באופן חלקי, על מנת לעמוד בסטנדרטים בטיחותיים, אמר אחד האנשים.

כמה מאנשי תעשיית הרכב ציפו ליותר. "הטנדר לא קונבנציונלית בתחומים מסוימים, אבל ברובה זו בנייה קונבנציונלית", אמר סנדי מנרו, יועץ הנדסה שמפרק מכוניות לגורמים וראה תמונות של גרסאות מוקדמות של הסייברטראק. "זה לא השינוי הדרמטי שצפיתי", אמר, והוסיף שהוא עדיין חושב שהרכב "ייקח את השוק בסערה".

מאסק כבר אמר שהוא מצפה לייצר 250 אלף משאיות בשנה או יותר ברגע שניתן יהיה להגביר את הייצור, מה שיהפוך את הטנדר למוצר נישה בהשוואה למודל Y הנמכר ביותר של החברה. בסך הכל, טסלה מכרה כ־1.3 מיליון מכוניות בשנה שעברה ומכוונת למכור 20 מיליון בשנה עד 2030.

טנדרי פיק-אפ הם הפרה החולבת של תעשיית הרכב האמריקאית

העיכובים של הסייברטראק מציבים אותה מאחורי נתח תחרותי בו יריבותיה כבר הביאו לשוק את המשאיות החשמליות שלהן. ה־F-150 Lightning של פורד, הטנדר החשמלי הנמכר ביותר, מתחיל במחיר של 49,995 דולר לאחר שהחברה הורידה מחירים חודש שעבר. המתחרה מבית Rivian Automotive, R1T, מתחיל ב־73 אלף דולר.

בכל זאת, אם טסלה יכולה להצליח, הפוטנציאל רב. טנדרי פיק-אפ בגודל מלא הם הפרה החולבת של תעשיית הרכב האמריקאית, ומהוות 13% ממכירות הרכב בצפון אמריקה שנה שעברה ובערך כ־40% מהרווחים, על פי וולס פרגו.

אנליסטים צופים שניסיונות מוקדמים לבנות את הטנדר של טסלה עלולים לשחוק עוד יותר את רווחיות החברה.

אבל בסופו של דבר, הטנדר אמורה להגדיל את שולי הרווח של טסלה אם החברה תצליח להגשים את הבטחותיה, אמר אנתוני וואנג, אחד ממובילי ההשקעה בטכנולוגיה ב־T. Rowe Price Associates, אחת מבעלות המניות הגדולות ביותר בטסלה.

"בין אם פס הייצור יתחיל לפעול ברבעון הזה או הבא, זה פחות חשוב באמת", אמר וואנג. "מה שמשנה הוא: האם הם יכולים להוציא לפועל במסגרת העלות וברמת הביצועים שהבטיחו"?