נאום בן 10 דקות הפיל את השווקים בשנה שעברה. מה צפוי הפעם בג'קסון הול?

יו"ר הפד ג'רום פאוול צפוי לשאת את דבריו בנאום המרכזי בכנס הג'קסון הול ביום שישי הקרוב, והמשקיעים חוששים כי דבריו יפגעו בסנטימנט החיובי שנרשם בשבוע האחרון בשווקים • במורגן סטנלי מעריכים כי פאוול לא יחדש הרבה בדבריו וכי להערכתם ידגיש שוב "שכל החלטה של הפד תהיה תלויה במידע שיזרום בכל פגישה"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

כנס הג'קסון הול, שנערך על-ידי הבנק הפדרלי בארה"ב, צפוי להיפתח היום (ה') בוויומינג ארה"ב למשך שלושה ימים, בהשתתפות מספר ראשי בנקים מרכזיים בעולם. נושא הכנס הוא "שינויים מבניים בכלכלה הגלובלית", ומטרתו לתת מבט עתידי של הנגידים השונים ברחבי העולם על הסביבה הכלכלית הגלובלית. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ישתתף בכנס אך לא יישא דברים. 

הוא קנה אותו לפני 25 שנה. כמה שווה היום הבית של וורן באפט? 
סימנים ממשבר 2008: כל מה שכדאי לדעת על הסערה בשוק האג"ח 
כל העיניים לג'קסון הול: הוועידה הכלכלית שתסמן לאן הולכים השווקים 

המשקיעים בארה"ב חוששים מנאומו של יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, שצפוי לשאת את דבריו בנאום המרכזי בכנס ביום שישי (17:05 שעון ישראל). החשש בשווקים יתמקד בהתייחסותו של הנגיד להמשך מדיניות הריסון המוניטרי של הבנק המרכזי בארה"ב, שעשוי לייצר לטלטלה בשווקים. כעת הצפי בשווקים הוא שהריבית בארה"ב תישאר על כנה בהחלטת הריבית הקרובה, לקראת סוף ספטמבר, אך דברי יו"ר הפד עלולים לשנות התחזיות ולאכזב את המשקיעים שממתינים לתחילת הורדות הריבית בארה"ב. 

כיצד הנאום של פאוול צפוי להשפיע על הסנטימנט בשווקים?

על פי הניתוח של קבוצת ההשקעות ביספוק (Bespoke), בהסתכלות היסטורית, ב-20 שנה האחרונות מדד ה-S&P 500 נטה להתחזק בממוצע ב-0.3% במהלך ימי ועידת הג'קסון הול, למעט שנה שעברה, אז המדד ירד בכ-2% סביב הכנס. במקביל, מצאה החברה כי שלושה חודשים לאחר הכנס, מדד הדגל של וול סטריט נוטה להתחזק בכ-2.5% בממוצע.

בהמשך לנתונים של ביספוק, נשאלת השאלה - האם החשש מפני סנטימנט שלילי בשווקים לאחר נאומו של פאוול מחר (ו') אכן יתממש? אומנם הנתונים של חברת ההשקעות צריכים לעודד את השווקים, אך במבט על נאומו של פאוול בשנה שעברה, אז ציין כי עליות הריבית של ארה"ב לא צפויות להסתיים בקרוב (כפי שאכן קרה), מדד ה-S&P 500 צנח בכ-3.4%. הנאום של פאוול היה קצר וארך רק כ-10 דקות, אך זה הספיק בשביל לצבוע את המדדים המרכזיים בוול סטריט באדום בוהק.

ההערכות השוק לגבי דבריו של פאוול

"הוא עומד להיות זהיר בדבריו על הקלה מוניטרית בזמן הקרוב, ואני חושב שזו הולכת להיות גולת הכותרת - 'זהירות' " אמר סגן יו"ר הפד לשעבר, דונאלד קוהן. "זה יעזור מאוד לשווקים שהפד יסביר מה זה אומר מבחינתו שהעלאות הריבית הבאות יהיו 'מוטות דאטה', בכך הוא יכול להרגיע את השווקים אחרי כל פרסום שיוצא".

הכלכלנים בחברת בלומברג סבורים כי פאוול יעדיף להתייחס לאסטרטגיה שלו בניהול המשבר, תנועה איטית בניהול המדיניות. הכלכלנים הדגישו כי בכדי להעריך עד לאן להוריד את הריבית ומתי, הוועדה המוניטרית תצטרך לחכות מספר פגישות על מנת להעריך את מצב המשק האמריקאי.

מנגד, במורגן סטנלי ממשיכים להדגיש כי הפד לא יחדש הרבה בדבריו. אלן זנטנר, כלכלנית בכירה בבנק ההשקעות, אומרת כי "אני מצפה שיו"ר הפד ימשיך להדגיש את מחויבותו לדאטה המגיע ובכך שכל החלטה של הפד תהיה תלויה במידע שיזרום בכל פגישה".