רשות המסים | ניתוח

נטישת עובדים וקופה מתרוקנת: המשימות הבוערות של מנהל רשות המסים הבא

שר האוצר צפוי להכריע השבוע על זהות מחליפו של מנהל רשות המסים, ערן יעקב • על שולחן המנהל הבא כבר ממתינות משימות בוערות: החל ממציאת דרכים יצירתיות למילוי הקופה הציבורית המרוקנת בתקופה של משבר כלכלי, וכלה בשימור עובדים על רקע נטישה המונית

שי אהרונוביץ', מירי סביון, רולנד עם שלם / צילומים: איל יצהר, כדיה לוי, ניב קנטור. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שי אהרונוביץ', מירי סביון, רולנד עם שלם / צילומים: איל יצהר, כדיה לוי, ניב קנטור. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בימים הקרובים צפוי שר האוצר להכריע מי יהיה מנהל רשות המסים הבא, תחת המנהל היוצא, ערן יעקב, שצפוי לסיים את תפקידו ב־17 בספטמבר. שלושת המועמדים הסופיים עליהם המליצה ועדת האיתור ממלאים כבר היום תפקידים בכירים ברשות: שי אהרונוביץ, סמנכ"ל בכיר מיסוי מקרקעין; רולנד עם שלם, סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים; ומירי סביון, המשנה למנהל רשות המסים ומנהלת המחלקה הכלכלית.

האם נציב שירות המדינה ייתן את ידו להשתלטות פוליטית על רשות החברות?
המרוץ למנהל רשות המסים בישורת האחרונה, אלו המועמדים שהומלצו
בלעדי | בין 1.5% ל־2%: במשרד האוצר מתכוננים לגירעון כפול מהתחזיות

כל אחד מהם צפוי לגלות שניהול רשות המסים הוא תפקיד מורכב מאין כמותו, לעיתים כפוי־טובה, וכזה שדורש יכולת לתפקד תחת לחצים קשים מהציבור, התקשורת והממשלה במקביל.

רגע לפני שמנהלת או מנהל רשות המסים החדש נכנסים לתפקיד, בחן גלובס עם מומחי מס מה מהמשימות הבוערות הממתינות כבר על שולחנם.

1משבר כוח אדם חריף

בחודשים האחרונים התעוררה במסדרונות רשות המסים מחאה נגד הנהלת הרשות מצד עובדים בכירים ברשות, מאגפי מס הכנסה ומע"מ, הטוענים כי התגמול שלהם לא משקף את היקף העבודה הנדרש מהם, הכישורים וההשכלה שלהם ומפלה אותם ביחס לעובדי מדינה אחרים. על הרקע הזה, נרשמת נטישה המונית של עובדים.

"בראש ובראשונה יש להתמודד עם משבר כח האדם ברשות המסים", אומר עו"ד איתי ברכה, מומחה למיסוי ושותף במשרד ברכה ושות'. "בשנים האחרונה גדל גל עזיבת המוחות מרשות המסים וקיימים תקנים רבים שנותרו ללא דורש. המצב יוצר עומס גדול יותר על מפקחי המס, ביקורות מעטות, מחסור חמור במענה לפניות ברשות ובאופן כללי, מה שלא דחוף - לא מטפלים. הדבר יוצר נזק אדיר למשק בכלל ולרשות בפרט, ולגביית המסים בישראל".

עו"ד מוטי בללתי מומחה למסים ושותף בגולדפרב, גרוס, זליגמן ושות', מוסיף כי "רשות המסים סובלת מנטישה של כוח אדם מקצועי ומקושי ממשי בגיוסים חדשים לצורך השלמת השורות. אין מדובר בנושא חדש אך ניכר שבתקופה האחרונה הקשיים התעצמו".

2שבירת הקיפאון החקיקתי

"מאז עזיבתו של משה אשר, מנהל הרשות שעבר, לא קידמה רשות המסים חקיקה משמעותית בתחום המסים, למעט תיקונים קלים יחסית שנכנסו לחוק ההסדרים האחרון", אומר עו"ד ברכה. "תקופת הקורונה, חילופי שלטון בתדירות גבוהה והמשבר הפוליטי שישראל נקלעה אליו בשנים האחרונות הובילו לחוסר יכולת של הרשות לקדם הליכי חקיקה משמעותיים, בתחום המיסוי הבינלאומי, שוק ההון, קריפטו, נאמנויות ועוד".

על הרקע הזה, אחד מאתגרי ראש הרשות החדש יהיה קידום חקיקה בשלל תחומים. בין היתר, אומר עו"ד ברכה, "מנהל הרשות החדש יצטרך להתמודד גם עם תיקוני חקיקה בינלאומיים והטמעתם בישראל. בהמשך לחילופי המידע הבינלאומיים, מתחילה ישראל את הדיווחים בתחום ה־BEPS לחברות רב לאומיות. הרשות גם תצטרך לעקוב ולבחון את יוזמת מס החברות הבינלאומי האחיד שמנסה לקדם ארגון ה־OECD ועוד".

לדבר עו"ד בללתי, "ישנם לא מעט תיקוני חקיקה שרשות המסים ניסתה לקדם בשנים האחרונות אך לא הצליחה. למשל, ראש רשות המסים הנכנס בוודאי ירצה לקדם את החקיקה של הרפורמה במיסוי בינלאומי שנחשבת לרפורמה המשמעותית ביותר בדיני המס בעשרים שנים האחרונות, מאז תיקון מספר 132 לפקודת מס הכנסה שנכנס לתוקף ב־2003.

"הרפורמה כוללת שינוים מהותיים בתחום התושבות, שינויים ביחס למס היציאה שחל על מי שעזב את ישראל, בחינת האפשרות להטלת מס נוסף על סניפים ישראלים של תאגידים זרים ושינויים ביחס להטבות המס שמוענקות לעולים חדשים ותושבים חוזרים. כך, גם הובלת הרפורמה במיסוי שותפויות לכדי חקיקה מחייבת צפויה להעסיק את ראש הרשות הנכנס".

3החייאת גילוי מרצון

הכנסות המדינה ממסים נמצאות במגמת ירידה מובהקת, והשאלה המהדהדת היא איזה שפן מנהל רשות המסים כבר יכול לשלוף מהכובע כדי לשנות את המגמה. שפנים אין בנמצא, אך אחת השיטות להכניס כמה מיליארדי שקלים לקופה הציבורית, מבלי להשקיע מאמצים במהלכי חקיקה או משאבים רבים, היא החייאת נוהל גילוי מרצון, המאפשר למי שהחביא כספים מהמדינה לדווח עליהם ולשלם מס מבלי שחרב המשפט הפלילי תהיה מעל ראשו. בנובמבר 2020 חשף גלובס כי רו"ח (משפטן) רולנד עם־שלם, סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המסים ומי שהיום נמנה עם המועמדים הסופיים להחליף את מנהל רשות המסים, כי ברשות רוצים לחדש את הנוהל. ואולם, מאז ועד היום הנושא תקוע בפינג פונג של דיונים בין רשות המסים למשרד המשפטים.

לדברי ברכה, "מנהל הרשות החדש יצטרך להילחם על מנת לקדם נוהל חדש אשר יוביל לתוספת גביית מס".

4השבת החזרי מס לציבור

בשנה החולפת יזמה הרשות פנייה אל ציבור הזכאים להחזרי מס בהיקף מיליארדי שקלים. הרשות שיגרה מעל 100 אלף "מעטפות ירוקות" לאזרחים שנמצא בבדיקה ראשונית כי הם זכאים להחזר, ועודדה אותם להגיש בקשה. ואולם לדברי עו"ד מוטי בללתי, המהלך שנעשה לא מספיק.

"רשות המסים מצטיינת בגביית חובות מחייבים אך מתקשה בהשבה יזומה של מסים ששולמו ביתר", אומר בללתי. "מנהל רשות המסים היוצא, ערן יעקב, ביצע מספר פעולות מוצלחות להשבת מיסי יתר, לרבות פניות יזומות לנישומים מהשכבות החלשות, אך המנהל הנכנס יידרש להעמיק ולהשריש את הפעולות האלה כדי לצמצם למינימום את סכומי היתר שלא מוחזרים".

5 גבייה בינלאומית

הטכנולוגיה והקדמה יצרו בשנים החולפות לא מעט אתגרים חדשים עבור הרשות שהייתה צריכה להחליט כיצד היא מתייחסת למטבעות קריפטוגרפים, ל"כלכלת החלטורה", לשירותים שניתנים באינטרנט על ידי חברות רב לאומיות שאין להם בסיס בישראל ולא ממוסות כאן ועוד. אתגרים אלו מצויים לפתחן של כל רשויות המס בעולם.

"בשנים האחרונות, ולאור התקדמות משמעותית באכיפה בתחום איסור הלבנת הון וסיכונים חוצי־גבולות, רשות המסים אינה מסוגלת לתת מענה לנישומים המעוניינים לשלם מס על רווחיהם בחו"ל, או על רווחים אותם הפיקו במסחר במטבעות קריפטוגרפיים ועוד", אומר עו"ד ברכה.

6 אי צדק בזירת המקרקעין

גם בזירת מיסוי מקרקעין לא חסרות למנהל רשות המסים משימות כפי הנראה. "המשימה הכי קריטית היא ביטול עוולות שנמצאות בחוק", אומרת רו"ח דורית גבאי, לשעבר סגנית מנהל מס שבח אזור חיפה וכיום מייסדת ויו"ר פורום מייצגים במיסוי מקרקעין.

לדבריה, "חוק מיסוי מקרקעין כולל עוולות רבות, חוסר איזון ואי צדק שניתן לתקן בחקיקה ראשית או במתן פרשנות מקילה למצבים שהחוק לא הגדיר. אחת מהעוולות שצריך לתקן היא עדכון תקרת הפטור למכירת דירת מגורים בישראל.

"התקרה מוצמדת למדד מחירים לצרכן ש'מפגר' אחרי עליית המחירים. תיקון נוסף שנדרש הוא עדכון הסכומים והמדרגות למס רכישה. סעיף 49 ה' לחוק מיסוי מקרקעין מעניק הזדמנות למכור שתי דירות ולרכוש את השלישית במקומן, ולקבל את שתי המכירות פטורות ממס שבח, בכפוף לתנאים.

"החוק תוקן על מנת לסייע לתאים משפחתיים שנוצרו, ושתי דירות של כל אחד מבני הזוג נכנסו לתא משפחתי חדש.

"ואולם, קיימת מגבלה קריטית של השווי של שתי הדירות, שלא עודכנה שנים ועומדת על כ־2 מיליון שקל, ובפועל שחקה את בסיס הפטור והפכה אותו ללא רלוונטי. מאז נקבעה תקרה זו בשנת 2013, ועודכנה בהתאמה למדד מחירים לצרכן, השוק הקפיץ את מחירי הדירות והבתים באופן משמעותי".