החששות הופכים למציאות? כ-45% מהסטארט-אפים החדשים מתאגדים מחוץ לישראל

נמשכת מגמת ההתאגדות של סטארט-אפים חדשים מחוץ לישראל, כך מצא סקר חדש של האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI) • להחלטת חברה על מקום התאגדותה ישנן השלכות רבות, בין היתר גם המדינה בה יוכרו הכנסותיה והמסים שישולמו בגינן

עובדי הייטק מפגינים נגד ההפיכה המשטרית בחיפה / צילום: דוברות מאבק עובדי ההייטק
עובדי הייטק מפגינים נגד ההפיכה המשטרית בחיפה / צילום: דוברות מאבק עובדי ההייטק

בשני הרבעונים הראשונים של השנה הנוכחית, נמשכת מגמת ההתאגדות של סטארטאפים חדשים מחוץ לישראל, וליתר דיוק כ-45% מהם, לעומת 20% בלבד בשנה שעברה, כך מצא סקר חדש של האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI).

מנכ"ל אמזון: עובדים שלא יגיעו למשרד כנראה לא ימשיכו איתנו
לאחר ההדלפות על עסקה שנרקמת: סנטינל וואן מפסיקה את שיתוף הפעולה עם וויז

הסקר אסף נתונים מ-13 משרדי עו"ד מוכרים, ביניהם גורניצקי ושות', הרצוג פוקס נאמן, שיבולת ושת', ש. הורוביץ, הירש פלאק וארנון תדמור, בדבר הקמתם של סטארט-אפים חדשים. לאחר איסוף הנתונים נערכה השוואה בין המחצית הראשונה של 2022 למחצית הראשונה של השנה הנוכחית. המשרדים התבקשו לציין גם את תהליכי היפוך השרוול, מהלך אשר משמעותו בפועל הינה הפיכת חברה ישראלית לחברה אמריקאית, האקטיביים בהם טיפלו בחציון הראשון של שנת 2023, גם אם טרם הושלמו.

המספר הכולל של הסטארט-אפים שהוקמו על ידי המשרדים המשתתפים בסקר בשתי התקופות הנ״ל ושלגביהם ניתנו הנתונים הוא 490 סטארט-אפים בשנת 2022 ו-260 סטארט-אפים במחצית הראשונה של השנה הנוכחית. מתוכם, במהלך החציון הראשון של 2023, הוקמו 118 סטארט-אפים חדשים מחוץ לישראל.

במבט על המחצית הראשונה של השנה הנוכחית, עולה כי המגמה לא השתנתה מרבעון לרבעון. במהלך הרבעון הראשון של השנה הנוכחית, 44% מן הסטארט-אפים החדשים הוקמו מחוץ לישראל, כשבשני הרבעונים יחדיו הוקמו מחוץ לישראל 44% סטארט-אפים. עוד מצא הסקר כי במהלך המחצית הראשונה של השנה הנוכחית, טיפלו המשרדים המשתתפים בסקר ב-52 עסקאות של היפוך שרוול - עסקאות במסגרתן חברות ישראליות הופכות הלכה למעשה לחברות אמריקאיות, מתוכן 49 עסקאות דווחו ברבעון הראשון לבדו.

קרין מאיר רובינשטין, מנכ״לית ונשיאת האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI) / צילום: סיון פרג'
 קרין מאיר רובינשטין, מנכ״לית ונשיאת האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI) / צילום: סיון פרג'

להחלטה של חברה על מקום התאגדותה ישנן השלכות רבות, בין היתר על מיקום הפעילות העתידית שלה, על מיקום הנכסים העיקריים של החברה (לרבות הקניין הרוחני), על מיקום ופעילות מרכזי הפיתוח, המדינה בה יוכרו הכנסותיה והמסים שישולמו בגינן, וכן על זיהוי החברה ככזו הקשורה לישראל או לא.

לא מדובר בתופעה קצרת מועד

דן שמגר, עו״ד שותף במשרד מיתר ויושב ראש ועדת עורכי הדין ורואי החשבון ב-IATI, אמר ביחס לממצאים כי "ברבעון הראשון של שנת 2023 זוהה שינוי דרמטי של מעבר להתאגדות של סטארט-אפים חדשים מחוץ לישראל בניגוד למגמה ששלטה במשך שנים רבות. בחינה של נתוני ששת החודשים הראשונים של 2023 מעידה על כך שאין המדובר בתופעה קצרת מועד. "עוד הוא הוסיף כי "השינוי בדפוסי הבחירה של מקום ההתאגדות ולפיו קרוב למחצית מהסטארט אפים מעדיפים להתאגד מחוץ לישראל, הינו תופעה משמעותית בעלת נפח עסקי וכלכלי. אף אם בשלב זה הבחירה בדבר מקום ההתאגדות הינה בעיקרה סוגיה משפטית פורמלית, הרי לאורך זמן עלולה להתהוות בחברות הללו מציאות שבה משקל רב בפעילותן מוטה כלפי חו"ל. ההטיה הגדולה בכיוון התאגדות מחוץ לישראל מביאה לתהליך של שחיקה בבסיס הפעילות בישראל".

קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית ונשיאת IATI, אומרת לגלובס כי, ״המעניין בסקר הזה, לעומת הסקר הקודם שהוצאנו ברבעון הראשון של השנה הנוכחית, זה שיש לנו מבט מלמעלה על כל המחצית הראשונה של שנת 2023 ולא על רבעון אחד ואנחנו בעצם רואים שאמנם אין עלייה במגמה אבל גם אין ירידה, כלומר אנחנו רואים שהמגמה ממשיכה". היא מוסיפה ואומרת כי ״אכן, התוצאות הנוכחיות לא מעודדות וברור שאנחנו רוצים לראות את החברות ממשיכות להתאגד פה בישראל. עם זאת, חשוב לזכור שאנחנו חלק מתהליך האטה כלכלי עולמי, והאיגוד ממשיך וימשיך לפעול למען המשך הגדלת הוודאות והיציבות העסקית בתעשייה".