מנכ"ל דוראל: "בעוד מספר שנים 30% מהחשמל בישראל יהיה ירוק. כל התעשייה מגויסת לזה"

יקי נוימן, מנכ"ל דוראל, הסביר בכנס עידן החשמל הירוק של גלובס כי תחום המימן הירוק הוא דלק העתיד • עוד הוא הרחיב על הצורך באגירת חשמל בשעות השפל בצריכה על מנת לעמוד בביקושים הגדולים ועל החלטת החברה לצאת להנפקה

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל בכנס עידן החשמל הירוק / צילום: שלומי יוסף
יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל בכנס עידן החשמל הירוק / צילום: שלומי יוסף

תחום החשמל הירוק הוא אחד ממנועי הצמיחה של המשק בישראל, אך לא פחות חשוב מכך, הוא אחד הצרכים המשמעותיים של המשק הישראלי כדי להתמודד עם הגידול באוכלוסייה. לפי יקי נוימן, מנכ"ל דוראל , היום כ-10% מהחשמל שישראל צורכת מופק מאנרגיה מתחדשת, אך היעד הוא להגיע בתוך שנים ספורות ל-30%. "בישראל מדובר כמעט רק על אנרגיה סולארית, לצד קצת הפקה מרוח וקצת מפסולת", אמר נוימן בכנס עידן החשמל הירוק של גלובס בשיתוף עם דוראל אנרגיה, שמתקיים היום (ד') במרכז הכנסים הרצוג בתל אביב.

כנס האנרגיה | יו"ר רשות החשמל: "מקווים לסיים בתחילת 2024 את עניין מכרז אשכול"
כנס האנרגיה | אלונה בר און: "בעיות הפייק ניוז מדגישות את הצורך בבדיקת עובדות" 
כנס האנרגיה | מנכ"לית e-NERGY: ישראל צפופה - איפה בונים פה 17,000 מגה-וואט סולארי?

"כל התעשייה מגויסת למאמץ הזה. אנחנו בתחילתה של רפורמה לחיבור ישיר מהשדות הסולאריים לכל הלקוחות שרוצים להתחבר אליהם, ולמעשה הסחר בין שדה סולארי ללקוח כבר קיים. מדובר בתאגידים כמו גוגל, מיקרוסופט ואמזון שחברות האם שלהם מגדירות עבורם להשתמש בחשמל ירוק או כדי להפעיל את הדאטה סנטר שלהם. לפעמים אלה יכולים להיות גם יצואנים שאם בודקים את תחום ה-ESG שלהם הם חייבים להשתפר ולהשתמש באנרגיה נקייה יותר ולפעמים אלה חברות שחתמו על שיפור האימפקט הסביבתי שהופכות לצרכנים. כל הלקוחות האלה מגיעים לשחקנים הלא ממש רבים שיודעים להציע את החשמל הזה, ואנחנו בראשם", הוא הסביר בשיחה עם כתב גלובס חזי שטרנליכט.

מה אתם מתכננים?
"חדשנות היא אחד הערכים שאנחנו הכי מאמינים בהם. משלבים כמעט בכל מה שעושים. זוהי המחשבה היומיומית שלנו וזה אחד הדברים שגורמים לנו להיות לפני המתחרים, כי מנסים לראות לאן הולכת היזמות ולאן האנרגיה הולכת. תוסיף את העובדה שהחברות שאנחנו מושקעים בהן, רובן מאוד מצליחות ואחת מהן חגגה לאחרונה את עצם היותה יוניקורן. זה מתבטא בתחומים שאנחנו חשובים שעולם האנרגיה הולך אליהם. גם באגירה קצרת מועד".

אחד מהם הוא מימן ירוק.
"תחום המימן הירוק הוא דלק העתיד, וזה יקרה כבר בעוד מספר שנים. הוא יחליף את הדלקים המזהמים. מימן זה פירוק של מים לחמצן ומימן, כך שאם האנרגיה שמושקעת בתהליך היא מאנרגיה מתחדשת זה מוגדר מימן ירוק, ודלק שיכול להסיע רכבים או לאגירת אנרגיה זה אחד הכיוונים הבולטים.

"אם נחזור אחורה ל-2007 כשהתחלנו את דרכנו, בימים הראשונים של הסולאר, אז היה צריך הרבה אומץ ותעוזה והשקעת כספים. כדי להקים מערכת של 50 קילוואט היה צורך במיליון וחצי שקל והיום זה עולה 150 אלף שקל. אם נשווה את המימן הירוק לאיפה שהיינו ב-2007 יש תחושה שהמימן הירוק נמצא באותו מקום. מי שישקיע בו היום ירוויח בגדול".

מה זה מערכות אגירה?
"טסלה לדוגמה מייצרת בטריות למכוניות בצד אחד של המפעל ובצד השני מייצרת בטריות לאגירת אנרגיה. אנחנו מקימים ברחבי הארץ שדות אגירה ומשתמשים בבטריות של טסלה לדוגמה. היום בישראל קונים חשמל לפי תעריפי שפל ופסגה. החשמל יקר בפסגה כי קשה יותר לספק חשמל ואותה אגירה תגרום לכך שנייצר חשמל בשעות היום, נאגור אותו בשעות היום והוא יהיה זמין בשעות הפסגה. זה מועיל לנו כי אפשר למכור את החשמל במחיר גבוה יותר אבל זה גם מועיל למשק כי מייצר חשמל לשעות בדיוק שצריך אותו".

ספר על הפרויקטים הגדולים שלכם?
"אם להגדיר את דוראל היום יש לה שני כיוונים לפיתוח. אחד פה בישראל. אנחנו מקימים סדר גודל של למעלה מ-2 גיגה וואט של אגירה ונסיים את הפרויקט ברבעון השני או השלישי של השנה הבאה, בעוצמה שלא נראתה בישראל וכמעט לא בעולם.

השני הוא בארה"ב, כשהפרויקט הייחודי שלנו הוא באינדיאנה בהיקף של 1.6 גיגה וואט, 1.5 ומיליארד דולר השקעות. השלב השני אמור להיות מושלם לקראת סוף השנה והוא מובל על ידי דויטשה בנק ועוד שורה של בנקים גדולים כמשקיעים".

התחלתם לעבוד עם קרן אפולו, ספר על הקשר איתם.
"הם מקצוענים. הם ממוקדים מאוד במטרה שלהם, גם הבנקים וגם הקרנות. הם חוברים אלינו כי הם רוצים להיות חלק מההצלחה וחלק מפעילות מצליחה, עם רווחיות. היתרון שלנו בארה"ב הוא שאנחנו עושים הכול בעצמנו. ייסדנו חברה מאפס, כל הסוד והיתרון שלנו הוא שאנשים שלנו פונים לבעלי הקרקעות, אותם חקלאים שיושבים בדרום ארה"ב. גם בארץ התחלנו כשבחרנו לעבוד עם המגזר הקיבוצי בשמחה ובהצלחה. כיום למעלה מ-240 מהקיבוצים שותפים שלנו בפרויקטים".

אם נחזור לקורונה, ליוני 2020, סוף הסגר הראשון, אתם הולכים להנפיק בבורסה בתקופה לא קלה במשק. לא מובן מאליו. וגם, ספר איך זה להיות פתאום מנכ"ל של חברה ציבורית?
"מנקודת המבט שלנו הרגשנו בסוף 2019 שהפעילות שלנו מתפוצצת. התחלנו לפעול בארה"ב ובאירופה וגם בארץ הפרויקטים עם הקיבוצים הבשילו. בלי גישה לשוק ההון היכולת שלנו להתפתח מוגבלת וזו הייתה ההחלטה לצאת לגופים המוסדיים ולמשקיעים נוספים. היינו ההנפקה הראשונה בתקופת הקורונה ועשינו רואד שואו בזום כשמה שרואים זה היה אנשים בריבועים. זו הייתה חוויה משונה, אבל בסך-הכול קיבלו אותנו בחיבוק בשוק ההון.

"כשראש הממשלה אמר לציבור 'צאו שתו בירה' אנחנו יצאנו להנפקה והיא הייתה מוצלחת מאוד. ביום הראשון עלינו ב-40% והמשכנו לעלות. לנהל חברה ציבורית זה אחרת מחברה פרטית. אי אפשר להקדיש 90% מהזמן לפיתוח עסקי, אלא צריך להפנות תשומת לב למקומות אחרים כדי לשמור על קשר עם המשקיעים והשוק. אלה היו שלוש שנים מוצלחות והיום אנחנו בשיאנו ממש, והכול תודות להחלטות שקיבלנו אז".

*** גילוי מלא: האירוע בשיתוף דוראל ובהשתתפות הרצוג פוקס נאמן ומקורות