עם הערת עסק חי וקופה מתרוקנת: סילבר קסטל מנסה להשיג מימון

מניית סילבר קסטל שמובילים אלי מיזרוח וצבי זיו צנחה ב-86% מאז כניסת החברה המפסידה לבורסה • בקופת בית ההשקעות הקריפטו הישראלי נותרו פחות ממיליון שקל והוא מנסה לפרוע הלוואה שנטל בריבית של 11%

צבי זיו / צילום: כדיה לוי
צבי זיו / צילום: כדיה לוי

מחיר הביטקוין המריא אמנם מתחילת השנה בכמעט 60% במונחים דולריים ל-26 אלף דולר אך הוא עדיין נמוך בחצי ביחס למחירו באפריל אשתקד (47 אלף דולר). מצבו של בית השקעות הקריפטו סילבר קסטל , שהוקם ע"י "נבחרת כוכבים" של שוק ההון, גרוע הרבה יותר. מאז השלמת המיזוג של פעילות החברה לשלד בורסאי בינואר אשתקד, נפלה המניה ב-86% למחיר המגלם לסילבר קסטל שווי שוק של 12 מיליון שקל בלבד.

"האירוע הנוצץ של השנה": האם השווי של ARM בהנפקה בוול סטריט גבוה מדי 
אכזבות בהנפקה ובקורונה: הדרך של ריצ'י האנטר לאקזיט בהולמס פלייס 

דיווח שפרסמה החברה השבוע מעיד כי לבית ההשקעות הקריפטו הישראלי ישנם קשיים שהולכים וגוברים במימון פעילותו השוטפת. לפי סילבר קסטל, מו"מ שניהלה עם גוף מסויים לצורך קבלת הלוואה, הסתיים ללא חתימה על הסכם. עוד ציינה החברה בדיווח לבורסה כי עדיין מתנהל משא ומתן עם מספר גופים בדבר גיוס המימון הנדרש לחברה. הצורך בגיוס מימון נועד לפי הדוחות הכספיים לצורך פרעון הלוואה של 4 מיליון שקל, בריבית 11% בתוספת מע"מ (לפירעון במארס 2024) שנטלה סילבר קסטל מחברת עלונים בפברואר השנה. בסוף יוני נותרו בקופת החברה כ-700 אלף שקל בלבד.

בית השקעות הקריפטו סילבר קסטל הוקם בידי נבחרת מנהלים מובילים לשעבר בתעשיות הפיננסים והקמעונאות בארץ, ובראשם מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר צבי זיו (יו"ר החברה), מנכ"לית בית ההשקעות פסגות לשעבר גבי רביד ומי ששימש כמנכ"ל גולף אלי מיזרוח, המשמש כמנכ"ל החברה.

הדוחות הכספיים שפרסמה לאחרונה מעידים על מצב פיננסי רעוע, כולל הערת "עסק חי" של רואי החשבון, המעלה חשש ליכולתה של החברה להמשיך ולהתקיים, תוך שהם מציינים כי "המשך פעילותה של החברה כעסק חי מותנה בגיוסי הון בצד פעילותה השוטפת בהתאם לתוכניות ההנהלה והדירקטוריון, וזאת כדי לעמוד בהתחייבויותיה השוטפות ובתוכניותיה העסקיות". עוד הוסיפו כי בהתבסס על המשאבים הקיימים, להערכת הדירקטוריון והנהלת החברה תידרש סילבר קסטל לגיוסי כספים נוספים במהלך השנה הקרובה לצורך המשך פעילותה.

סילבר קסטל מציגה: הפסדים של 47.6 מיליון שקל

רואי החשבון מציינים בדוחות כי לסילבר קסטל הפסדים מתמשכים מאז הקמתה בהיקף של 47.6 מיליון שקל, עד לסוף המחצית הראשונה של 2023. לדבריהם בנוסף הציגה סילבר קסטל תזרים מזומנים שלילי מתמשך מפעילות שוטפת בהיקף של כמעט 4 מיליון שקל בתום המחצית הראשונה, וכ-9.8 מיליון שקל לשנת 2022. עוד הם הסבו את תשומת הלב של המשקיעים לגרעון בהון החברה בהיקף של 4.1 מיליון שקל.

סילבר קסטל מנהלת כיום בין היתר שתי קרנות גידור להשקעה במטבעות הדיגיטליים מסוג ביטקוין ואת'ריום, היקף הנכסים המנוהלים בהן מסתכם בכ-40 מיליון שקל. החברה סיימה את המחצית הראשונה עם הכנסות מדמי ניהול של 430 אלף שקל, עליה של 25% בתוך שנה. הגידול נבע מעלייה בהיקף הנכסים המנוהלים בקרנות באותה תקופה. אלא שהוצאות תפעול והנהלה בסך של 4.6 מיליון שקל הסבו לחברה בשורה התחתונה הפסד של 4.5 מיליון שקל בסיכום המחצית. זאת מול הפסד של 26.4 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד, שנבע ברובו מהוצאות רישום למסחר של החברה.

בראיון שערך המנכ"ל ואחד מבעלי החברה, אלי מזרוח עם גלובס בספטמבר האחרון הוא שמר על אופטימיות. היה זה לאחר שרשות ניירות ערך גנזה תוכנית של החברה להשיק קרנות סל זרות שמבוססות על מטבעות דיגיטליים בשיתוף עם חברה קנדית.