הכלכלנים מבולבלים, בבנק ישראל דרוכים: ערב החג יפורסם אחד הנתונים החשובים לכלכלה

בבנק ישראל ממתינים בחשש לנתוני מדד המחירים שיתפרסמו בארץ ביום שישי • ההערכה בשוק היא שהאינפלציה תשוב לרמה של כ־4%, לאחר שירדה ל־3.3% ביולי, בעקבות העלייה במחירי האנרגיה ובמחירי הדיור • אך יש גם כוכבית

אמיר ירון וג'רום פאוול / צילומים: רפי קוץ, AP. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אמיר ירון וג'רום פאוול / צילומים: רפי קוץ, AP. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בישראל ממתינים בדריכות לנתוני האינפלציה שיתפרסמו אצלנו מחר (ו'), רגע לפני שאזרחי ישראל יציינו את ראש השנה. בשוק מעריכים שהאינפלציה תשוב לרמה של כ־4%, לאחר שירדה ל־3.3% ביולי.

אתמול (ד') הפתיעה האינפלציה בארה"ב לרעה. מדד המחירים טיפס באוגוסט לקצב שנתי של 3.7%, מעט מעל לתחזית בשוק לאינפלציה של 3.6% "בלבד". לפני חודש דווח כי האינפלציה בארה"ב עלתה ביולי, לראשונה מזה למעלה משנה, ל־3.2%, וכעת גובר החשש שהמחירים שוב מרימים ראש ושהורדות הריבית מתרחקות. עם זאת, מדד הליבה, המנטרל סעיפים עונתיים בעיקר, ירד באוגוסט בהתאם לתחזית.

האינפלציה בארה"ב עלתה חודש שני ברציפות. איך זה ישפיע על הפד? 
בדרך לקיצוץ בתקציב? באוצר צופים גידול של עד 3% בגירעון בשנה הבאה

האינפלציה בחודשים הקרובים בישראל, כמו גם בעולם, צפויה להיות מתעתעת. בבנק ישראל מעריכים שהיא תרים ראש בחודשי הקיץ, אבל מאוד מהר תרד בחזרה - עד לרמה של 2.5% בלבד באפריל הבא. כצפוי, ודאי נוכח העובדה שבבנק מחויבים ליעד אינפלציה של 1%־3% לפי החלטת ממשלה, התחזיות שמציג הבנק מורידות אותנו לתוך טווח היעד כבר בחודשים הקרובים.

 

עם זאת, כדאי לזכור שכבר מעל לשנה שאנחנו רואים לא מעט תחזיות מאקרו אופטימיות שאכזבו, ויש כבר מי שחושש שגם הקפיצה "הטכנית" במדד אוגוסט (מדד המחירים של חודש אוגוסט בשנת 2022 היה שלילי), תתברר בדיעבד ככזו שמתקשים להיפרד ממנה במהירות.

עלייה טכנית, מסיבות חד־פעמיות

בסקירה שערכו בבנק ישראל בשבוע שעבר, צוין כי מדד המחירים לצרכן צפוי לזנק בעיקר בשל עליות במחירי האנרגיה ובמחירי הדיור. בפירוק לרכיבי המדד עצמם, המזון וסעיפי האנרגיה ירדו משמעותית משיא האינפלציה מתחילת השנה, בעוד שרכיבי הדיור, אשר במרכזם נמצא שכר הדירה, עדיין מהווים חלק גדול מעליות המחירים בישראל.

"לאחר שראינו את המדד יורד באופן טכני בחודש שעבר, אנו נראה עלייה מסיבה דומה במדד הקרוב", סבור רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות. "סעיף הדיור עולה בכל חודש באופן חד, ובגלל שהוא רכיב בעל משקל רב במדד, הוא גורם לעלייה מתמשכת בקצב האינפלציה בכל חודש".

 

יונתן כץ, כלכלן בכיר בלידר בית השקעות, סבור שעליית המחירים הקרובה צפויה לעמוד על 0.3%, מה שיביא את האינפלציה לקצב של 3.9%. העלייה, לפי כץ, תגיע בשל "השפעת עלייה עונתית במחירי השכירות (0.5%) ובהבראה ונופש (12%). מנגד, צפויה ירידה עונתית במחירי ההלבשה (מחירי סוף העונה, א"כ)".

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים, מעריך גם הוא שמדד חודש אוגוסט יעמוד על 0.3%. עם זאת, הוא מדגיש, "קיימת אי־בהירות רבה בחודש הנוכחי באשר לאופן מדידת רכיבי הפירות והטיסות לחו"ל". שפריר מוסיף כי סעיף ה'תחבורה ותקשורת' צפוי לעלות בכ־0.3%־0.4%, על רקע העלייה במחירי הסלולר ובמחירי ביטוח הרכב. בנוסף, מחירי הטיסות והוצאות שהייה בחו"ל מאמירים בשל הפיחות החד בשקל לאורך אוגוסט.

לעומת זאת, רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב־IBI בית השקעות, צופה שהמדד הקרוב יהיה גבוה יותר, ויגיע ל־4%־4.1%. "עיקר העלייה תגיע מסעיפי הדיור והמזון", הוא אומר.

גורם נוסף שמשפיע על קצב האינפלציה הוא הפיחות המתמשך בשקל אל מול הדולר. "בשבוע האחרון השקל פחת ב־1.3% אל מול דולר, יחד עם עליית מחירי הנפט המתרחש באופן גלובלי", אומר כץ מלידר. עקב כך, בלידר העלו את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה כלפי מעלה ל־3%. כץ מסביר ששקלול הסיבות גרמו לסיכון לעליית המחירים לעלות כלפי מעלה: "הסיכון הינו לאינפלציה גבוהה יותר במידה והפיחות בשקל יימשך. השפעת הפיחות בשקל על מדד המחירים תבוא לידי ביטוי בעיקר במדד הבא, של חודש ספטמבר. הפיחות החד האחרון בשקל התרחש במהירות ובאמצע חודש אוגוסט, כך שייקח לו זמן להשפיע על קצב האינפלציה".

האם הריבית תעלה בחזרה?

ובחזרה לנתונים בארה"ב. המדיניות המוניטרית בארה"ב עדיין לוטה בערפל. בשבוע הבא הוועדה המוניטרית של הפד תתכנס, אך על פי חלק מההערכות בשוק, היא לא צפויה להודיע על העלאת הריבית. בשוק חלוקים בנוגע לשאלה מה יעשה הפד בשאר השנה, וצופים כי הורדת הריבית תתבצע רק באמצע השנה הבאה.

בינתיים, בבנק ישראל עוקבים בדריכות אחר הנעשה בשוק האמריקאי, ולא פעם הלכו יד ביד עם מדיניות הריבית של הפד. כשהמחירים באמריקה עדיין רותחים וחוסר הוודאות משתולל בשווקים, הפד עשוי להעלות את הריבית בקרוב - ובבנק ישראל יתקשו לעמוד מנגד.

בהודעת הריבית האחרונה של ישראל, בה הוחלט לא להעלות את הריבית, סקרו בבנק המרכזי את הנעשה בארה"ב ובעולם. "הפד העלה את הריבית ב־25 נקודות בסיס והדגיש כי קריטי שהמדיניות המוניטרית תהיה מרסנת מספיק על מנת שהאינפלציה תחזור ליעדה", כתבו בהודעת הריבית.

הריבית הריאלית בארה"ב (2.05%) עודנה גבוהה ממקבילתה בישראל (1.45%). במידה וסבב עליות הריבית של הפד לא ייעצר, גם בבנק ישראל צפויים לשקול להעלות את הריבית במשק.