חברת החשמל | ניתוח

כך מעכב התיאום מול חברת החשמל פרויקטי תשתיות מרכזיים בישראל

פרויקטי תשתית תלויים בחברת החשמל באופן בלעדי, אך מסמך ממשלתי שיצא בתום דיון שנערך לאחרונה מראה שהיא לא עומדת בהתחייבויותיה ומביאה לעיכובים • על פי גורמים בענף, היו שיפורים לאורך השנים בממשקי העבודה אולם לא מספיק

מאיר שפיגלר, מנכ''ל חברת החשמל / צילום: יוסי זמיר
מאיר שפיגלר, מנכ''ל חברת החשמל / צילום: יוסי זמיר

תנופת הפיתוח והבנייה במדינת ישראל נמצאת בראשיתה, כשההוצאה הממשלתית על תשתיות עתידה לגדול מכ־30 מיליארד שקל בשנה לכ־50 מיליארד בשנה. אולם, בענף מתארים כבר שנים קושי משברי בתיאומים מול כל גופי התשתית והרשויות השונות שפועלים במדינה, שמעיב על היכולת לקדם פרויקטים ומביא לעיכובים משמעותיים בהם.

לקראת עלטה? רשות החשמל: הפסקות החשמל בישראל מתגברות
●  אלפי הרוגים והמוני פליטים: מדוע הסופה דניאל הכתה כל כך קשה דווקא בלוב?  

הדבר בולט במיוחד בכל הנוגע לחברת החשמל, שתשתיותה פרוסות במרחב העירוני והבינעירוני. פרויקטים אלו דורשים חפירות מרובות, כשמתחת לקרקע מצויות תשתיות שאיש לא ידע על קיומן.

יחד עם הגידול המשמעותי שחווה המדינה בהשקעה, המשאבים נותרים דלים וגורמים בענף טוענים שגם לאחר הרפורמה בחח"י, האחרונה מתעקשת לשמור אצלה את הטיפול בפרויקטים ולא מוציאה אותם במיקור חוץ או לטיפול בחברות אחרות.

פרויקטים גדולים כקטנים

על מנת לסייע לתיאומי התשתית במדינה, הוקם פורום של חברות התשתית הממשלתיות וחברות התקשורת הפרטיות. בכינוס האחרון ביולי הועלו 25 חסמים שעומדים בדרכם של פרויקטים שמבוצעים בימים אלו.

צילומים:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב, דוברות רכבת ישראל, יוסי וייס חברת החשמל, מץ 76
 צילומים: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב, דוברות רכבת ישראל, יוסי וייס חברת החשמל, מץ 76

הרוב המכריע של החסמים (11) תלוי באינטראקציה מול חברות תקשורת שהן כאמור חברות פרטיות וקשה יותר למדינה "ליישר" אותן ללוחות הזמנים, אחריהן ניצבת חברת החשמל (5) וחברות האנרגיה (5) וכן חברות התחבורה. כך, בהקמת המסילה המזרחית של רכבת ישראל מלוד עד חדרה קיימים פערים בלוח הזמנים להעתקת התשתיות של חברת החשמל, שמאיימים לדחות את ההפעלה המסחרית אם לא יטופלו בהקדם.

עיכובים כאלו קיימים גם בהקמת הרכבות הקלות. כך קיימים עיכובים בהשלמת תכנון הקו הכחול ואישור התיאום ההנדסי. ביחס לכך וכן להתקדמות הקו הירוק בבירה, צוין כי לחברת חשמל "אין מספיק צוותי ביצוע והם דורשים תעדוף". כן התבקש לבחון אפשרות לבצע חלק מהעבודות באופן עצמאי. במסגרת קידום קווים אלו חלים עיכובים בצומת אורנים שבו נדרשת העתקת קו מתח עליון של חברת החשמל שתואמה שנה מראש לחודש מאי, אלא שזו לא בוצעה בשל מחסור בחומרים הנדרשים.

ולא רק בבירה, גם בגוש דן מחכים לחברת החשמל. בנוגע לקו הירוק עלה כי קיימים פערים לעומת תכנית העבודה, למשל במיפוי הכבלים של החברה. "הזמינות המוגבלת של צוותי חח"י גורמת לשינויים בתכניות".

גורם המקורב לחברת החשמל טען שבחלק מהמקרים שצוינו בדיון, התגלו פגיעות בתשתית החשמל שנוצרו על ידי הקבלנים והם אלו שגרמו לעיכובים. כך בפרויקט הרכבת הקלה היו למעלה מ־50 פגיעות ב־2021. במקרים אחרים היה מחסור בשנאים שלא באחריות החברה אלא באחריותה של נת"ע.

גורמים בענף מסבירים שגם התיאומים להקמת כבישים מתעכבים, כך כביש עוקף חווארה עוכב במשך שנה בשל הקושי בתיאומים מול חח"י.

גם דוח מבקר המדינה שבחן את התקדמות הרכבות הקלות ופורסם בנובמבר שנה שעברה, מעלה לא מעט חסמים הקשורים בתיאום התשתיות מול חברת החשמל. ועדת היגוי של משרדי הממשלה שהתכנסה בשנת 2021 דנה בכך שכדי לעמוד בלוחות הזמנים להקמת הקו הירוק יש לבצע העתקה של קו חשמל תת קרקעי עד לדצמבר אותה שנה, אך חברת החשמל הודיעה לנת"ע כי בשל עבודות אחרות ההעתקה תבוצע רק חודשים אחר כך.

מנגד, חברת החשמל הכחישה את אחריותה לרבים מהעיכובים והדוח סקר שורה של פעולות שנעשו כדי לצמצם את הפערים כמו הקמת ועדה משותפת, הסכם שירות בין החברות, ואפילו הקדמות יזומות של חברת החשמל בעבודות מסוימות. ואולם גם בעת כתיבת הדוח נת"ע טענה כי "חח"י לא מווסתת כוח אדם פנימי ייעודי או כוח אדם במיקור חוץ למטלות שהן "צוואר בקבוק" של הפרויקט וכך נוצרים עומסים ודחיות".

מבקר המדינה העיר כי "הגם שחלף עשור מאישור פרויקט הרק"ל ע"י הממשלה, הביקורת העלתה כי קשיים בתיאום התשתיות עם חח"י וחברות תשתית אחרות (כגון: חברות התקשורת) עוברים כחוט השני בפורומים ובדיווחים שונים על התקדמות הקו האדום בשנים האחרונות, וכיום גם בקווים הירוק והסגול. נמצא כי תיאומים עם חח"י נעשים באופן נקודתי, ומשא ומתן על הסכם שירות רחב בינה לבין חברת נת"ע לא הבשיל לגיבוש הסכם וחתימתו". במשרד האוצר טענו בפני המבקר כי הסכם שכזה לא יסייע שכן לנת"ע אין אלטרנטיבה מלבד חברת החשמל והוא אינו הסכם של קונה מרצון ומוכר מרצון, ולמעשה חברת החשמל היא שקובעת את הכללים. "במצב הנוכחי חברת החשמל רואה בפרויקטים הלאומיים שווי ערך ליתר הפעולות שעליה לבצע, ולפיכך ביצוע הפרויקטים הלאומיים נדחק לאחור", ציינו במשרד, "בשל ההשפעה המשקית של עיכוב בפרויקטים כאמור יש חשיבות למתן העדפה בהקצאת משאבי חח"י לטובת תיאומי תשתיות בפרויקטים הלאומיים".

הפערים ניכרים בפרויקטים קטנים כגדולים: רשויות שהצטרפו לפרויקט "מהיר לעיר" להקמת נתיבים לתחבורה ציבורית זוכות לחידוש המרחב העירוני ולהצבת תחנות אוטובוס חדשות ומשוכללות. תחנות אלו כוללת בין היתר מסך שבו הנוסעים יכולים לנווט את נסיעתם ולקבל מידע על שירות התחבורה הציבורית ועמדות טעינה לפלאפון - ולהקמתן הוקצו מיליוני שקלים, אלא ששליש מהתחנות שהוקמו כבר לפני חודשים לא חוברו לחשמל, ומהמיליונים שהושקעו בהן, לעומת תחנות "רגילות", הנוסעים כלל לא מרגישים.

"מחכים לחח"י"

גורמים בענף חוששים להציף את הבעיות מול החברה לנוכח העובדה שאין חלופות מלבד הישענות על שירותיה. חלק מהחששות גם מיוחסים לדומיננטיות של המנכ"ל מאיר שפיגלר במשרדי הממשלה ובקרב פוליטיקאים. "אם צריכים להעתיק קווי מתח גבוה, מחכים לתוכנית מח"חי; אם צריכים לבדוק האם קו מסוים שנמצא בתת הקרקע פעיל - מחכים למעבדה ניידת של חח"י לעיתים שבועות וחודשים; אם צריכים להעתיק קו - מחכים לחח"י, צריכים להשחיל כבלים? מחכים לחח"י. זה לא חייב להיות ככה", אומר גורם בענף.

גורמים בענף מציינים כי מדובר בחברה שירותית מאוד ואכפתית וכי היו שיפורים לאורך השנים בממשקי העבודה מולה ואולם, התקדמות העבודות תלויות בה תלות מוחלטת. החברה לעתים דורשת תעדוף של העבודות - אך לא ברור כיצד ניתן לעשות זאת במציאות של מצוקה תשתיתית שמאיימת על איכות חיי האזרחים ועל חוזקתו של המשק.

פתרונות אחרים הם הוצאה של תכנון למיקור חוץ או לגורמים ממשלתיים אחרים ואפילו רכישת ציוד רלוונטי על ידי גופים אלו בעבור חברת החשמל, ושכל אלו יעשו תחת עינה כרגולטור, אלא שזו, על פי טענות, מסרבת. חלק מהפתרונות מצויים גם בחוק פרויקטים לאומיים שעבר בחוק ההסדרים האחרון אך יחלפו עוד שנים עד להטמעתו. בינתיים, כוח האדם מוגבל ואילו כמות פרויקטי התשתית גדלה. לצידם, התחדשות עירונית משמעותית ופרויקטי נדל"ן רבים, גידול אוכלוסייה ופעילות משקית - לכל אלו נדרשים משאביה של חח"י.

מחברת החשמל נמסר כי "הנתונים שמפורטים בכתבה משוללי כל יסוד עובדתי יש בהם עזות מצח ויצירת מצב שווא שנועדו לברוח מאחריות ולהטיל אותו על חברת חשמל. אין לנו כוונה להתנצל או להצתדק - פעילותנו מדברת בעד עצמה כמו גם הפרגון הבלתי מסויג של רוב תושבי המדינה וראשי הרשויות שמקבלים בדרך השגרה שירות אדיב נדיב ומקצועי ממדרגה ראשונה. פני הדברים תקפים לגבי מנכ"לי החברות המובילים את פרויקטי המטרו והרכבת הקלה.

"מעבר לזאת חברת החשמל מאחלת חג שמח ושנה טובה לכל המלעיזים ומכפישים באשר הם. אנחנו נמשיך לעבוד והם ישקיעו משאבים באיתור שקי חבטות על מחדליהם".