תוצאות ראשונות של הפנסיה וההשתלמות באוגוסט: מי הוביל?

הירידות בשוקי המניות בחודש שעבר הביאו לתשואות שליליות של כ-0.3% במסלולי הפנסיה ושל 0.2% בקרנות ההשתלמות הכלליות • מסלולי המניות ירדו בשיעור של כ-1.5% • לעומתם, המסלולים העוקבים אחרי ה- S&P 500 רשמו עליות של יותר מ-1% בגלל התחזקות הדולר

קרנות פנסיה / צילום: Shutterstock, Africa Studio
קרנות פנסיה / צילום: Shutterstock, Africa Studio

הירידות שאפיינו את שוקי ההון בחודש אוגוסט התרגמו לתשואות שליליות בקרנות הפנסיה ובקופות הגמל וההשתלמות. מתוצאות ראשונות שפרסמו הגופים המנהלים עולה כי במסלולי הצעירים בקרנות הפנסיה נרשמו תשואות שליליות ממוצעות של כ-0.3%. בקרנות ההשתלמות המסלולים הכלליים הציגו תשואה שלילית של 0.2% והמסלולים המנייתיים רשמו תשואה שלילית ממוצעת של כ-1.5%. זאת לאחר שבעה חודשים ראשונים חיוביים מאוד בענף החיסכון ארוך הטווח.

הקרנות המסורתיות מניבות תשואה גבוהה מהכספיות. אז למה הציבור בורח? 
המוצר שמניב תשואה של 11% ולא נמצא בקרן הנאמנות שלכם 

מבין גופי הפנסיה הגדולים שפרסמו תוצאות, מגדל הציגה את התשואה השלילית הקטנה ביותר וזו עמדה על 0.12%, בעוד הקרן של כלל והראל הציגו תשואה שלילית של כ-0.5%. מתחילת השנה אלטשולר שחם היא עדיין הקרן המובילה מבין שש הקרנות שהציגו תוצאות לאוגוסט, עם תשואה דו ספרתית, כשהיתר צפויות לפרסם תשואות עד יום שני (הגופים קיבלו ארכה בשל ראש השנה). נציין כי קרן הפנסיה של אינפיניטי (החלה את פעילותה באפריל 2022) הציגה תשואה חיובית של 0.6%.

 

באשר לקרנות ההשתלמות, במסלולים הכלליים מגדל ואינפיניטי הציגו תשואה חיובית של 0.1% ו-0.3%, בהתאמה. זאת בעוד יתר הגופים שפרסמו תשואות הציגו תשואה שלילית של עד כ-0.4%. במסלולי המניות התשואות השליליות היו חריפות יותר ונעו בין 1.2% בילין לפידות לבין כ-2% בחברת כלל ואף יותר במנורה מבטחים.

 

בקרנות ההשתלמות וגם בקרנות הפנסיה מסלולי ה- S&P 500 (סנופי) המשיכו לככב גם באוגוסט, למרות שהחודש התנהל בסימן ירידות בשווקים. המדד עצמו ירד בסיכום החודש ב-1.8%, ירידות קטנות יותר מאשר הדאו ג'ונס שירד ב-2.4% והנאסד"ק שירד ב-2.2% ובוודאי אל מול המדדים המובילים באירופה: ה-DAX הגרמני ירד ב-3.0%, ה-CAC הצרפתי ירד ב-2.4% וה-Eurostoxx 50 ירד ב-3.7%.

אולם למרות הירידות הללו מסלולי הסנופי סיימו עם עליות של 1.2%-1.5% בגמל ושל כ-1%-1.3% בפנסיה כשהסיבה לכך היא התחזקות הדולר אל מול השקל, התחזקות של כ-5% בתוך חודש אחד. מתחילת השנה חלק מהחברות המנהלות כבר מתקרבות לתשואה מצטברת של כ-30% בקרנות ההשתלמות עוקבות המדד ובקרנות הפנסיה הן כבר עברו את הרף של 20%.