הכלכלה מקרטעת, האירו צולל מול הדולר: המשבר של אירופה

הבנק המרכזי האירופי העלה לאחרונה את ריבית הבסיס לרמה של 4%, ואולם למרות הציפיות להתחזקות המטבע - האירו צלל ל־1.066 דולר • ההערכות הן שהמטבע של הגוש האירופי ימשיך להיחלש, כשבין הסיבות העיקריות הן הכלכלה המקרטעת של המדינות שמרכיבות אותו והאיתות לשווקים כי העלאות הריבית הסתיימו

נשיאת הבנק המרכזי האירופי, כריסטין לגארד / צילום: Associated Press, Michael Probst
נשיאת הבנק המרכזי האירופי, כריסטין לגארד / צילום: Associated Press, Michael Probst

בדרך כלל, העלאות ריבית מפתיעות מחזקות את ערכו של המטבע המקומי. זו לפחות הייתה הדינמיקה בשנה האחרונה, כאשר משקיעים נהרו אחרי תשואות מטבע עולות כתוצאה מהחלטות של הבנקים המרכזיים כולם, מבריטניה ועד לארה"ב, להעלות את הריביות במשק. אבל כאשר הבנק המרכזי האירופי (ECB) הודיע ביום חמישי האחרון כי יעלה את ריבית הבסיס ב־0.25% לרמה של 4% - שיא של יותר משני עשורים - משהו מוזר קרה. האירו איבד קרוב ל־1%, וצלל לשפל של קרוב לשישה חודשים מול המטבע האמריקאי.

שאלות ותשובות | הפד יחליט על הריבית מחר: האם ההעלאות יסתיימו בקרוב?
שר החוץ הסעודי: "פתרון שתי המדינות חייב לחזור לשולחן"

גם כעת נסחר המטבע האירופי המשותף על 1.066 דולר, אמנם יותר מהשוויון אליו הידרדר מול המטבע האמריקאי לפני כשנה, אבל פחות מהרמה שחזו לו אנליסטים ובנקי השקעות. אלו, שרק לפני חודשיים־שלושה העריכו ברובם כי האירו ישמור על ערך של 1.1 דולר עד סוף השנה - נמוך יחסית במונחים היסטוריים - אפילו מעדכנים כעת למטה את התחזיות שלהם, ומעריכים כי היחלשות המטבע מול הדולר תימשך.

 

הסוף להעלאת הריבית?

לפי האנליסטים, הסיבה העיקרית לתגובה המפתיעה של השווקים ביום חמישי האחרון היא פחות העובדה שה־ECB העלה את ריבית הבסיס לרמה שלא נרשמה מאז 2001, אלא יותר העובדה כי התגברו הסימנים לכך שזו העלאת הריבית האחרונה שלו. משפט אחד בהודעה זכה במיוחד לתשומת לב: "מועצת הנגידים סבורה כי ריבית הבסיס הגיעה לרמות כאלה, שבעזרת שמירתן למשך זמן ארוך מספיק, תתבצע תרומה משמעותית לשובה של האינפלציה ליעדה".

קשה שלא לפרש את המשפט הזה לאיתות לכך שמחזור העלאות הריבית המהיר ביותר בתולדות גוש האירו הגיע לסיומו, אך נשיאת הבנק המרכזי כריסטין לגארד סירבה להצהיר זאת במסיבת העיתונאים שליוותה את ההכרזה על ההעלאה. היא חזרה על המשפט שלוש פעמים, אמרה ש"חשוב להבין את כל המרכיבים שלו", אבל נמנעה מלומר את הדברים מפורשות. המסר הכתוב היה יוני, המסר המדובר היה נצי, אבל היה ברור לאיזה כיוון השוק נוטה: אפילו אחרי מסיבת העיתונאים, האירו המשיך לצלול.

למעשה, המרכיב העיקרי שתורם להיחלשות המטבע של גוש האירו הוא הכלכלה המקרטעת של המדינות המרכיבות אותו. בחודשים האחרונים חתכו סוכנויות הדירוג והבנק האירופי המרכזי עצמו את תחזיות הצמיחה הצנועות שחזו לגוש. גרמניה צפויה להידרדר למיתון השנה (0.3%-), למרות הבטחות הקנצלר שלה בתחילת השנה בדאבוס כי הדבר לא יקרה. איטליה גם היא עשויה להתכווץ כלכלית. ההשלכות של המלחמה באוקראינה, משבר אנרגיה, דעיכה כלכלית בסין ושלל גורמים אחרים חוברים לכך שהעתיד הכלכלי של הגוש הרבה פחות ורוד. ה־ECB חתך את תחזית הצמיחה לגוש מ־0.9% השנה ל־0.7% בלבד. זו של השנה הבאה נחתכה ב־0.5%, ל־1% צמיחה בלבד.

שני מקורות שנכחו בפגישת נגידי הבנק (נציגי הבנקים המרכזיים של 20 המדינות החברות בגוש ובכירים בו) ביום רביעי האחרון, דיווחו לסוכנות הידיעות כי המשתתפים התבקשו על ידי הנשיאה למסור את הטלפונים הניידים שלהם לסדרנים, שהוציאו אותם פיזית מהדיון הסגור.

החשש של לגארד היה מהדלפות בזמן אמת לגבי מי מונה לתפקיד האחראי על הבנקים בגוש האירו. לאחר שהנציגה הגרמנית מונתה לתפקיד בהצבעה, הורשו הנגידים לקבל בחזרה את הטלפונים. הרקע למהלך החריג היה הדלפה שנעשתה על מינוי דומה לפני כחמש שנים, וכן הדלפות לגבי נתונים מקרו־כלכליים שנרשמו בימים האחרונים. כך למשל, כמה ימים לפני העלאת הריבית המפתיעה שנרשמה ביום חמישי, הדליפו מקורות בבנק לסוכנויות הידיעות נתונים לפיהם האינפלציה בשנה הבאה צפויה להיות גבוהה מהתחזיות, וכך "סללו את הדרך" להעלאה.

החבל עומד להתפקע

ההיחלשות של האירו מול הדולר נובעת גם מהתעצמות בכוח המטבע האמריקאי בשבועות האחרונים, מול שורת מטבעות מובילים. "אנחנו ממשיכים להיות דוביים בנוגע לאירו ביחס לדולר ליתר השנה, בעקבות נתוני הצמיחה החלשים של גוש האירו", כתב "בנק אוף אמריקה" בהערכה מחודשת. "מיתון בגוש האירו יבוא עכשיו לפני זה שיקרה בארה"ב", כתבו אנליסטים מסיטיגרופ בהערכה שהציבה את שווי האירו להמשך השנה על 1.06 דולר.

בנוסף, ייתכן כי החבל הקצר שה־ECB מתח עד כה עד הקצה, בניסיון להילחם באינפלציה באמצעות העלאת הריבית, עומד להתפקע. בספרד ובאיטליה במיוחד - מדינות חוב שהעלאת הריבית תורמת להתייקרות ההלוואות הממשלתיות והפרטיות - לא צפויים לקבל אפשרות נוספת להעלאות. "אני מקווה שזו הייתה ההעלאה האחרונה", אמרה שרת האוצר הספרדית. היכולת של ה־ECB לבצע הייקים נוספים (העלאות ריבית), לתוך יבשת במיתון, תהיה מוגבלת ביותר.

אלו חדשות רעות במיוחד משום שהאינפלציה עשויה שוב להרים ראש, על רקע מחירי האנרגיה הגבוהים וגם מחירי מזון שעלולים לטפס. ה־ECB אולי מקווה שרמות הריבית "יספיקו" כדי להוריד את האינפלציה ל־2.1% ב־2025, אבל בינתיים מעדכן למעלה את התחזיות לשנה הנוכחית (5.6%) ולזו הבאה (3.2%).

מציאות חדשה

גורם נוסף המשפיע על היחלשות האירו נובע מהדאגות החדשות־ישנות בנוגע להשפעות משבר האנרגיה על אירופה. בשנה החולפת עשו גרמניה ומדינות נוספות, ביניהן הולנד ואיטליה, מאמצים עילאיים כדי למלא את מאגרי הגז ולהתכונן גם לחורף הקרוב, אך המחירים עדיין משפיעים לרעה על המאזן המסחרי שלהן. בשבוע האחרון אף זינקו מחירי הגז בעשרות אחוזים בגלל שביתה באוסטרליה של יצרניות גז מונזל המגיע לאירופה, מה שחשף את הרגישות האירופית לשינויי מחירים. זוהי מציאות חדשה שעמה עליה להתמודד, וכזו המשפיעה גם על המטבע המשותף.

לאט־לאט, כך נראה, הפוקוס עובר מההחלטות המוניטריות של ה־ECB למצב הכלכלי של גוש האירו. "שווקי מט"ח הם אף פעם לא רק שיקוף של מדיניות מוניטרית", אמר ל"פייננשייל טיימס" אנליסט־מקרו מהבנק הצרפתי "סוסיטה ג'נרל". "האירו יכול לרדת בקלות מתחת ל־1.05 דולר, אם לא נראה הפתעות חיוביות מהכלכלה האירופית".