נכווה באשראי החוץ בנקאי: האם מור יצליח להציל את השקעתו באג"ח בול מסחר

מור השקיע עשרות מיליוני שקלים באג"ח שהנפיקו חברות האשראי החוץ בנקאי גיבוי אחזקות ובול מסחר שקרסו • כעת הוא מוביל הסדר חוב שיעביר את הבעלות בבול לידי נושיה וישלם להם ריבית דו ספרתית • בעל השליטה, רונן בכור, מתנגד להסדר המוצע

רונן בכור, בעל השליטה, בול מסחר / צילום: יח''צ
רונן בכור, בעל השליטה, בול מסחר / צילום: יח''צ

בול מסחר שהפכה לחברת האשראי החוץ בנקאי השלישית שקורסת בתקופה האחרונה (לאחר יונט קרדיט וגיבוי אחזקות אשתקד), בדרכה לעבור לידי מחזיקי האג"ח של החברה. ביום שני אחר הצהריים זומנה אסיפת מחזיקים במטרה לאשר הסדר כפוי, שיעביר את הבעלות בבול לידי נושיה, כנגד רצון החברה ובעל השליטה בה - רונן בכור. בד בבד, דורשים הנושים כי החברה תשלם להם ריבית של 15% בשנה על החוב, תוך שהם נמנעים מלהציע פטור מתביעות לבעל השליטה בכור, כל עוד לא יזרים כספים לקופת החברה.

המיליארדר שחושף: זו הטעות שמשקיעים תמיד עושים 
עסקת ענק של כלל ביטוח: תשקיע 330 מיליון שקל באפריקה התחדשות עירונית

הגוף המוסדי בעל החשיפה הגדולה ביותר לאג"ח בול הוא ככל הידוע בית ההשקעות מור, שנמנה עם נציגות המחזיקים שמובילה את מהלך ההסדר. נכון לסוף המחצית הראשונה של 2023, לפי נתוני מערכת פרדיקטה, החזיק מור אג"ח של בול בהיקף 12 מיליון שקל. למעשה, בדיקת גלובס מעלה כי מור הוא גם הנושה הגדול ביותר באג"ח של גיבוי אחזקות שקרסה אשתקד, שם הוא מחזיק חוב של כ־19 מיליון שקל בסדרה ב' (שהיקפה 127 מיליון שקל).

בול מסחר, בניהולה של אדוה עשור, פועלת בתחום האשראי החוץ בנקאי וסליקת צ'קים. החברה הפתיעה את נושיה בשלהי יוני האחרון כשביקשה להגיע להסדר עם מחזיקי שתי סדרות האג"ח (א' ו־ב'), המהוות חוב כולל של 135 מיליון שקל. זאת לאור הערכתה אז כי לא תוכל לעמוד בתשלומים למחזיקים במועדם, "בשל קשיים תזרימיים צפויים". נכון להיום, סדרות האג"ח של בול נסחרות בתשואה לפדיון של 208% ו־52% בהתאמה. מניית החברה, שהונפקה לפני כשנתיים, קרסה ב־95% מתחילת השנה ונסחרת במחיר המשקף לבול שווי של קצת מעל ל־5 מיליון שקל.

 

מלבד מור נמצאים בין נושי האג"ח של החברה (לפי פרדיקטה) גם בית ההשקעות פורטה (כ־4 מיליון שקל בקרנות נאמנות), חברת הביטוח הראל (3 מיליון שקל) ופסגות (2 מיליון שקל). סך החזקות המוסדיים באג"ח של בול מסתכמות ב־24 מיליון שקל, כלומר פחות מחמישית החוב המצרפי.

מהלך ההסדר מגיע לאחר שמחזיקי אג"ח בול הסכימו לדחות את תשלומי האג"ח של החברה מסוף יוני לסוף אוגוסט האחרון, ובהמשך לסוף ספטמבר הנוכחי. ברקע החלו לנהל מגעים עם בעל השליטה והחברה להסדר החוב, אבל הצדדים לא הגיעו להסכמה - מה שהוביל את מחזיקי האג"ח לגבש הסדר מטעמם שיאפשר להם להשתלט בפועל על החברה.

"אין חשש לתרמית, ויש גיבוי של נדל"ן"

גורם המעורה במגעים להסדר חוב בבול מסחר, אומר כי "צריך להפריד באופן ברור בין המקרים של גיבוי אחזקות ויונט קרדיט שקרסו אשתקד - ושם יש חשדות למעשי תרמית לכאורה, לבין בול, שמכל הבדיקות שעשו הנושים עד כה לא עלה חשש למעשים כאלה לכאורה. במקרים של יונט וגיבוי, ההערכה של המוסדיים היא שההחזרים יהיו מאוד נמוכים. בבול מסחר נוצרה סיטואציה שהבנקים מחוץ לתמונה והנושים מקבלים תיק אשראי שרובו מגובה בנדל"ן. אז זה מפשט את העניין".

מה רוצים מחזיקי האג"ח של בול?
"המטרה שלהם פשוטה: לגבות כמה שיותר מהחוב כדי להחזיר לעצמם את הכסף. להערכתי יש מגעים גם להכנסת משקיע ויש כנראה מתעניינים. עם זאת, המימוש של נכסי הנדל"ן יכול לקחת זמן. יש גם רישומי נכסים שלא בוצעו בצורה מיטבית", מציין אותו גורם.

לאחר שלא הצליחו הנושים לגבש הסדר בבול, החליטו מחזיקי האג"ח מוקדם יותר החודש (ב־6 בספטמבר) לגבש הסדר חוב בחברה. בהמשך פורסמה טיוטת עקרונות להסדר מטעם הנושים, כאמור ללא הסכמת החברה עצמה. בטיוטה נכתב כי היות שבול מסחר אינה עומדת ולא יכולה לעמוד בהתחייבויותיה כלפי מחזיקי האג"ח, קמה להם עילה לבקש צו לפתיחת הליכים כנגדה. לפי ההערכות בשוק, מחזיקי האג"ח לא מוכנים כאמור בשלב זה לתת פטור מתביעות לנושאי המשרה, כל עוד בעל השליטה בכור לא הציע "להכניס יד לכיס" ולהזרים כספים לטובת ההסדר.

"המו"מ של נציגות מחזיקי האג"ח עם בעל שליטה בחברה, לא הניב הצעת הסדר ראויה מצדו או מצד החברה", נכתב בטיוטת ההסדר. על פי ההצעה שעולה להצבעת הנושים, תשלום הקרן של אג"ח בול מסחר יידחה בשלוש שנים, עד לסוף 2026. בנוסף בול מסחר תחויב לשלם מדי רבעון ריבית בגובה 15% (שנתית) למחזיקי האג"ח. כלל זכויות החברה לקבלת כספים עתידית ישועבדו לנושים והחברה, כאשר 100% מהון החברה יוקצו למחזיקי האג"ח. בנוסף הוצע כי המנכ"לית המכהנת אדווה עשור תמשיך בתפקידה, וכי בעל השליטה בכור ייעץ בתמורה להקצאת הון בלבד ולא בשכר.

בול מסחר פרסמה את עמדתה להסדר המוצע והתנגדה לחלק מהדרישות שעלו בו. לפי החברה, הדרישה להעברת 100% ממניותיה למחזיקי האג"ח שגויה, שכן מדובר בחברה ציבורית עם בעלי מניות והון עצמי חיובי. החברה התנגדה לתשלום ריבית של 15% בשנה, כשלדבריה זו ריבית שמטרתה "לפוצץ" כל מו"מ. במקום זאת הציעה בול ריבית שנתית של 9% על החוב. כמו כן, ציינה כי ההסדר המוצע לא כולל פטור מתביעות לנושאי משרה.

"עלייה בשיעורי ההפרשה להפסדי אשראי"

הדוחות הכספיים שפרסמה לאחרונה בול מסחר למחצית הראשונה של 2023 לימדו על מצבה העגום. הכנסות המימון (נטו) נחתכו ביותר מחצי ל־9.3 מיליון שקל, והחברה מסבירה כי בין היתר נרשם גידול בהוצאות המימון, עקב הגדלת מסגרות אשראי מתאגידים בנקאיים ועליית שיעור הריבית במשק.

החברה רשמה הוצאות חריגות בגין הפסדי אשראי חזויים של 34.8 מיליון שקל במחצית, על רקע עלייה בשיעורי ההפרשה הכללית "תוך מתן ביטוי לאי הוודאות השוררת במשק והגדלת ההפרשה הספציפית להפסדי אשראי", לדברי ההנהלה. כתוצאה מכך נרשם הפסד כבד בשורה התחתונה בסך 43 מיליון שקל, מול רווח נקי של 8.9 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד. תיק האשראי של החברה עמד בסוף יוני האחרון על קרוב ל־195 מיליון שקל (לעומת 341 מיליון שקל בסוף יוני 2022), שני שלישים ממנו מגובים בבטוחות נדל"ן.

על פי ההערכות בשוק, עליית הריבית ופגיעתה הקשה בלווים בענף הנדל"ן עומדת מאחורי ההפסדים וקריסתה של בול מסחר. באסיפת מחזיקי אג"ח סוערת שכינסה החברה בחודש יוני, טען בכור כי "הרבה פירעונות שהיו אמורים להיכנס בימים אלה נדחו קדימה. הכסף (למחזיקי האג"ח, ח' ש') קיים, חצי מתיק האשראי מגובה נדל"ן. אנחנו רואים את שתי הסדרות משולמות עד הסוף, עם פריסה מחודשת של החוב. תנו את הצ'אנס לשבת איתכם", ביקש אז.