כלכלנים מעריכים: מה צפוי בהחלטות הריבית הבאות של הפד

הבנק המרכזי האמריקאי הותיר את הריבית ללא שינוי, אך אותת שהמאבק באינפלציה עוד רחוק מסיום • רונן מנחם, מזרחי טפחות: "האינפלציה תצטרך להתקרב משמעותית לרמת היעד של 2% לפני שהריבית תתחיל לרדת"

הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

הוועדה המוניטרית של הבנק המרכזי בארה"ב הותירה את הריבית על רמתה הנוכחית, בטווח של 5.25%-5.5% - בהתאם לתחזיות השוק. את רוב העניין מיקד יו"ר הפד, ג'רום פאוול, שנשא דברים במסיבת העיתונאים ובה הדגיש את מחויבות הפד להורדת האינפלציה ליעד, והצהיר שעליות הריבית עדיין על השולחן במידה והתנאים הכלכליים ידרשו זאת.

מה ניתן להבין מדברי פאוול ומתחזיות הפד על רמת ריבית בעתיד? כלכלנים מעריכים.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים אמר כי "אמנם הפד הותיר את הריבית ללא שינוי בהחלטה הנוכחית, אך תחזית הריבית בעתיד נותרה גבוהה יותר". שפריר ציין כי מרבית חברי הפד, 12 מתוך 19, צופים העלאת ריבית נוספת בהמשך השנה.

"בפד מעריכים שיתקיימו שתי ירידות ריבית במהלך 2024", אמר שפריר. "מדובר בירידה בהערכות, כאשר בתחזית הקודמת העריכו שיהיו ארבע ירידות במהלך השנה הבאה". עוד אמר שפריר, שהפד צופה שהאינפלציה תגיע ליעדה רק בשנת 2024.

רונן מנחם, כלכלן השווקים הראשי של מזרחי טפחות, חושב שהודעת הפד מרסנת ביותר. "האינפלציה תצטרך להתקרב משמעותית לרמת היעד של 2% לפני שהריבית תתחיל לרדת", אמר.

מנחם הדגיש שהפעם המסר של הפד הוא ש"הפעילות הכלכלית רושמת התרחבות חזקה וכי שוק העבודה נותר איתן. בהודעה הקודמת דובר על התרחבות מתונה יותר. האבטלה נותרה נמוכה והאינפלציה גבוהה. מהתחזית החדשה עולה כי האינפלציה תרד הדרגתית בלבד ולא תגיע לרמת היעד של 2% בשנים הקרובות.

"באשר לריבית, מסתמן כי היא תהייה גבוהה יותר, לתקופה ממושכת יותר, לעומת התחזית הקודמת. מבחינת הפעילות הכלכלית, נמשך האימוץ של תרחיש נחיתה רכה והפעילות תהייה אף משופרת יותר בהשוואה לתחזית הקודמת. הפד, יש לציין, מעוניין לראות התמתנות של הפעילות הכלכלית, על מנת להכיל את לחצי השכר".

שפריר מסכם כי תחזית הצמיחה של הפד לשנת 2023 עלתה בחדות ל- 2.1% (לעומת 1% ביוני), והתחזית לשיעור האבטלה ירדה ל- 4.1% בשיא (לעומת 4.5% בתחזית הקודמת).