ארה"ב | שאלות ותשובות

הפטור מוויזה לארה"ב הוקדם בכחודש: כך זה יעבוד

ישראל הצטרפה רשמית למדינות שאזרחיהן לא נדרשים להוציא ויזה כדי להיכנס לארה"ב, ולאחר שהוקדמה, כבר ממחר יכולים הישראלים הראשונים ליהנות מהמהלך • מה אפשר את קבלתה של ישראל לתוכנית? • גלובס עושה סדר

פסל החירות בניו יורק. כיום, כ-450 אלף ישראלים נכנסים בכל שנה לארה''ב / צילום: Shutterstock
פסל החירות בניו יורק. כיום, כ-450 אלף ישראלים נכנסים בכל שנה לארה''ב / צילום: Shutterstock

ישראל נכנסה לתוכנית הפטור מוויזה. לאחר הגשת המלצה על הכנסת ישראל לתוכנית הפטור מוויזה של ארה"ב (Visa Waiver) בידי שר החוץ האמריקאי אנטוני בלינקן, השר להגנת המולדת אלחנדרו מייורקס חתם רשמית על צירופה ל־40 מדינות נוספות שאזרחיהן לא נדרשים להוציא ויזה כדי להיכנס למדינה. מהלך כזה יכניס את רוב הישראלים למסלול ESTA, שהוא "מסלול ירוק" המאפשר כניסה מהירה, פשוטה וזולה לארה"ב. הממונה הזמנית על שגרירות ארה"ב סטפני האלט איחלה לישראלים "מזל טוב". איך זה יעבוד - ריכזנו את השאלות והתשובות העיקריות.

הערב, (חמישי) הודיעה שגרירות ישראל בוושינגטון כי הפטור מוויזה, שהיה מיועד להכנס לתוקף ב-30 לנובמבר, הוקדם - והוא יחל ממחר.

ראיון | טיסה לניו יורק תהפוך לנסיעה לפתח תקווה: פרויקטור הוויזה מגלה את כל הסודות
דרכון זר לאירופה? זה מה שקרה מאז שספרד ופורטוגל החליטו להקשיח את התנאים
היחסים מתחממים: ביקור ראשון של שר ישראלי בערב הסעודית

איך נראה התהליך עד עכשיו, ומה ישתנה?

עד היום, כדי להיכנס לארה"ב נדרש הליך מיוחד של הוצאת ויזה, שכלל ביקור פיזי והמתנה בתורים בשגרירות ארה"ב בירושלים או בקונסוליה בתל אביב, תשלום של 140 דולר עבור ויזת התייר השכיחה ביותר, ואז המתנה של מספר שבועות עד לקבלתה. מרגע שהתקבלה, הוויזה תקפה לעשר שנים.

אחרי שהתוכנית החדשה תיכנס לפועל, ישראלים יוכלו למלא טופס אלקטרוני בשם ESTA, לשלם 21 דולר בלבד ולקבל אישור תוך עד 72 שעות, כאשר בפועל, הרוב צפויים לקבל אישור תוך שעות ספורות.ברגע שמקבלים את אישור ה-ESTA, ניתן להיכנס לארה"ב באופן חופשי במשך שנתיים בלי למלא אף מסמך נוסף, ובתנאי שכל ביקור יימשך עד 90 יום בלבד.

בנוסף, הכניסה לארה"ב דרך ויזה רגילה תימשך, כך שמי שכבר מחזיק בה לא יצטרך לעבור תהליך נוסף.

מהן המשמעויות הכלכליות של המהלך?

האפשרות להיכנס לארה"ב בצורה יחסית ספונטנית היא שדרוג משמעותי לקהילה העסקית בישראל, ולקשר שלה עם ארה"ב. אם מנהל ישראלי ירצה להיפגש עם עמיתיו או הדירקטוריון שלו בארה"ב בהתראה קצרה, הוא יוכל לעשות זאת בקלות, במקום להמתין מספר חודשים לקבלת ויזה. הדבר צפוי להקל על עשיית עסקים מעבר לים, ולחזק את הקשר הכלכלי בין ישראל לארה"ב.

ויזת B2, שמיועדת לתיירים ואנשי עסקים כאחד תהיה נגישה במיוחד דרך ה־ESTA. הדבר יאפשר הזדמנויות כלכליות הן ברמת הפרט והן ברמת המאקרו של הסחר בין המדינות. עבור אלו המעוניינים ברילוקיישן לארה"ב לצורכי עבודה, הפטור מוויזה כנראה לא צפוי לחולל שינוי גדול, מכיוון שהיא תעניק אפשרות כניסה לארה"ב ל־90 יום בלבד.

כיום, יש מספר חברות שמציעות טיסות ישירות לארה"ב, ביניהן אל על, דלתא, אמריקן איירליינס ויונייטד. ככל שמספר הטסים יעלה כתוצאה מהתוכנית, כך גדלות ההזדמנויות הכלכליות לחברות התעופה. זה יאפשר פתיחה רווחית של קווים ישירים נוספים ליעדים הקיימים וליעדים חדשים בארה"ב, וכן לכניסה של חברות תעופה חדשות לקווים.

על כמה אנשים צפוי המהלך להשפיע?

כיום, כ־450 אלף ישראלים נכנסים בכל שנה לארה"ב. בעקבות ההקלות החדשות צפוי מספר התיירים, אנשי העסקים ומבקרי המשפחות לגדול, ולעבור את החצי מיליון בשנה. עם זאת, רק מי שמחזיקים בדרכון ביומטרי יוכלו לקבל גישה למסלול ה־ESTA, וחסרי דרכון ביומטרי ייאלצו להמשיך בתהליך הוצאת הוויזה הרגיל. נזכיר כי ב־2017 הופסקה הנפקת הדרכונים הלא־ביומטריים (מלבד דרכונים זמניים). מכיוון שאלו תקפים לעשר שנים, ב־2027 לא צפויים להיות דרכונים לא־ביומטריים בתוקף בידי ישראלים.

מה אפשר את קבלתה של ישראל לתוכנית?

רק 40 מדינות נוספות קיבלו את הסטטוס שמאפשר כניסה לארה"ב ללא הוצאת ויזה. תהליך הקבלה לתוכנית כלל ירידה מתחת ל־3% סירובים של ישראלים בתהליך הוויזה הפשוט, אך מדובר יותר בפרט טכני. בפועל, האתגר המרכזי היה שדרוג נרחב במערכות לשיתוף מידע בארגונים כמו המשטרה, רשות המסים, רשות האוכלוסין והשב"כ.

טרום השדרוג, מבוקש על ידי האינטרפול או על ידי הרשויות בארה"ב היה יכול להיכנס לישראל בלי התראה אוטומטית, וכך גם פושעים ישראלים שנכנסים לארה"ב, ובכך להימלט מהרשויות. בנוסף, אחד הוויתורים המשמעותיים של ישראל במסגרת המו"מ מול ארה"ב הוא מתן אפשרות לפלסטינים תושבי הגדה ואזרחי ארה"ב להיכנס לישראל ל־90 יום בצורה חופשית יחסית, דרך אפליקציית ההיתרים הרגילה. במקום אחת מהאשרות הרגילות, כבר מה־20 ביולי נוספה האפשרות לסרוק את הדרכון האמריקאי ולהיכנס לישראל.

מי אחראי על קידום המהלך?

התהליך לצירוף ישראל לתוכנית הפטור מוויזה התחיל באוקטובר 2021, אז הצהיר השר לביטחון המולדת האמריקאי מיורקס שישראל היא אחת מ-4 מדינות שצפויות להיות הבאות בתור להיכנס לתוכנית, יחד עם קפריסין, בולגריה ורומניה. עד עתה, מבין מדינות אלו רק ישראל נכנסה בפועל לתוכנית.

התוכנית קודמה על ידי שגריר ישראל בארה"ב דאז גלעד ארדן, ועל ידי שרת הפנים של הממשלה הקודמת איילת שקד. בעצת מיורקס, שקד מינתה פרויקטור שיתכלל את המשימה - גיל ברינגר, ששימש אז כיועץ שלה במשרד המשפטים. הוא מונה למשנה למנכ"ל רשות האוכלוסין, ונשאר בתפקיד זה גם כשהתחלפה הממשלה. בממשלה הנוכחית, התפקיד נמסר למל"ל ברשות צחי הנגבי, אך זה החליט להשאיר את הטיפול בפועל בידי ברינגר, וכך לייצר המשכיות של העבודה - מה שאפשר לו לקחת אותה עד קו הסיום שנחתם רשמית היום.