יום מסחר תנודתי בשוק המט"ח המקומי: הדולר מטפס ל-3.84 שקלים

לאחר שהדולר נסחר ביציבות מול השקל בשבועיים האחרונים, הדולר מטפס לכ-3.84 שקלים • קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בבנק לאומי, מדגיש כי "למרות שהשקל נחלש מול הדולר בשבוע האחרון הוא שמר על חוזקו בהשוואה למטבעות ה-G 10"

עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)
עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

שוק המט"ח החל את יום המסחר הנוכחי (ד') בצורה מתונה, כאשר הדולר נסחר מול השקל סביב רמה של 3.81 - 3.82 שקלים. עם זאת, בשעות הצהריים החל הדולר להתחזק אל מול השקל והגיע לרמות של 3.84 שקלים ומסכם התחזקות של כ-0.7%.

הדולר מתחזק בעולם ולא רק אל מול השקל, כאשר מדד הדולר העולמי, ה-DXY, הגיע לרמה של 106 נקודות, שיא מאז דצמבר השנה שעברה. עם זאת, נראה כי השקל נותר יציב לעומת מטבעות אחרים ובעיקר אל מול האירו.

מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב: זה השוק שכדאי להשקיע בו 
הריביות הגבוהות כאן כדי להישאר: המשמעות והסיכונים לחברות ולמשקיעים 

ראשית, יש לשים לב לביצועי המטבע המקומי אל מול המטבעות השונים: אמנם היום (ד') השקל פוחת אל מול הדולר בצורה חדה (0.7%) , אך אל מול האירו המטבע המקומי פוחת בשיעור מתון יותר ונסחר סביב 4.05 שקלים. נציין כי עדיין מדובר בשער נמוך לעומת החודשים האחרונים, כאשר בתחילת חודש ספטמבר שער האירו- שקל עמד על 10 אגורות יותר, והגיע לשיא מאז 2019.

גם מדד המטבע הנומינלי של השקל, המציג את ביצועי המטבע לעומת סל מטבעות מרכזיים ברחבי העולם, מציג תמונה חזקה של השקל. בתקופה האחרונה השקל שומר על חוזקו לעומת סל המטבעות הזרים, כאשר בשנה האחרונה פוחת בכ-10% מול הסל.

בשבוע האחרון השקל שמר על חוזקו בהשוואה למטבעות ה-G 10 

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בבנק לאומי, מספר לגלובס כי למרות שהשקל נחלש מול הדולר בשבוע האחרון הוא נותר חזק מול האירו, השטרלינג הין היפני והפרנק השוויצרי. למעשה בשבוע האחרון השקל היה אחד החזקים בהשוואה למטבעות כלכלות ה-G 10. 

"בתקופה האחרונה אנחנו רואים שהדולר מתחזק מול מטבעות העולם לאור העובדה שהוא מציע למשקיעים את הביטחון בכלכלה הגדולה בעולם ומטבע הרזרבה הנפוץ בעולם; תנאים מאקרו כלכליים טובים ביחס לעולם, זאת כאשר נתוני ארה"ב מצביעים על צמיחת תוצר שעודנה חזקה; וריבית ותשואות גבוהות ביחס לעולם".

"לאחרונה התגברו הציפיות לכך שלמרות ששיא הריבית קרוב, הריבית בארה"ב צפויה להישאר גבוהה לאורך זמן, והתגברו צורכי גיוס החוב של הממשלה עקב הגירעון התקציבי הגבוה. כתוצאה מכך תשואות האג"ח בארה"ב עולות משמעותית בעת האחרונה, לדוגמה תשואת האג"ח הממשלתית לעשר שנים עברה את רף ה-4.5% , והתשואה הריאלית לעשר שנים (תשואה בניכוי ציפיות האינפלציה) עומדת בשיעור של 2.25%, שיא של יותר מ-15 שנים", מדגיש לוי.

לוי מצביע על מגמה מנוגדת לארה"ב במדינות אחרות בעולם, בדגש על אירופה: "ביחס לארה"ב הבנק המרכזי של גוש האירו העלה לאחרונה את הריבית פעם נוספת, והפתיע את הכלכלנים בשווקים שהעריכו שעליית ריבית נוספת תתרחש רק לקראת סוף השנה. לאחר הפרסום המפתיע האירו נחלש. כאשר הסיבה לכך ככל הנראה היא שהצמיחה הריאלית בגוש האירו אפסית והחשש למיתון ביבשת גובר. יתכן ונוכח חולשת הכלכלה, המשקיעים מעריכים כי הבנק המרכזי האירופאי יתקשה להעלות את הריבית, למרות שהאינפלציה תמשיך לחרוג מעל יעד יציבות המחירים לאורך זמן".

כך, אי הוודאות בשווקים העולמיים גוברת, הסביבה הכלכלית אינה יציבה וקיים חשש בשווקים מההתפתחויות הרעות באירופה, נוסף לכך המשברים העולמיים המתרחשים בעקבות המלחמה באוקראינה, המצב הכלכלי הרעוע בסין ועליית מחירי הנפט.

האם השקל צפוי להיוותר המטבע החזק יותר? כלל לא בטוח, חוסר הוודאות סביב השקל עדיין גבוה, וקיימים מספר אירועים בעתיד הקרוב שיכולים להגביר את אי היציבות בכלכלה הישראלית.