המפכ"ל בזירת הטבח בצפון: חצו קו אדום, המתנקשים - מחבלים

4 גברים ואישה אחת, קרובי משפחה, נורו למוות ביישוב הבדואי שבצפון הארץ • כוחות מד"א איתרו אותם בזירה עם פציעות חודרות וללא סימני חיים, ונאלצו לקבוע את מותם • גבר נוסף נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים • במשטרה מעריכים: מדובר בתגובה לרצח בחיפה בבוקר • המפכ"ל שבתאי בזירה: "נחצה קו אדום, מבחינתנו זה פיגוע"

אמבולנס של מד''א / צילום: Shutterstock, Jose HERNANDEZ Camera 51
אמבולנס של מד''א / צילום: Shutterstock, Jose HERNANDEZ Camera 51

טבח ביישוב הבדואי שבצפון: חמישה בני אדם, בהם 4 גברים ואישה אחת, קרובי משפחה אחד של השני, נורו למוות היום (ד') באירוע אלימות בבסמת טבעון. צוותים רפואיים של מד"א איתרו אותם בזירה עם פציעות חודרות וללא סימני חיים, ונאלצו לקבוע את מותם. גבר נוסף נפצע באורח בינוני באירוע ופונה לבית החולים. במשטרה החלו לחקור את האירוע ומעריכים כי מדובר בתגובה לירי בחיפה הבוקר, שבו נרצח גבר כבן 50.

המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי הגיע לזירת האירוע, וכך גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שאמר: "אני מביע זעזוע עמוק מהאלימות וממרחץ הדמים בחברה הערבית שגבה היום שישה קורבנות נוספים". בהודעתו חזר השר על עמדתו לפיה יש להפעיל את הכלי של המעצרים המינהליים, ועקץ את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה: "לצערי היועמ"שית מונעת זאת ממני".

שבתאי כינס הערכת מצב במקום ואמר כי כל המשטרה מגויסת לחקירת הרצח. "נחצה פה קו אדום. מי שביצעו את הרצח הזה הם מחבלים, מבחינתנו זה פיגוע. משטרת ישראל תעשה הכול כדי להגיע לרוצחים". המפכ"ל הנחה להשתמש בחקירה בכל האמצעים הטכנולוגיים שיש ברשות המשטרה ושילוב זרועות בחקירה של יחידות ארציות ומחוזיות.

"מדובר באירוע קשה מאוד", סיפר פראמדיק מד"א עופר ויניק. "גבר בן 49 שנפצע באורח בינוני פונה בניידת טיפול נמרץ של מד"א לבית החולים".

בעקבות ההודעה על הרצח המחומש, ביוזמות אברהם עדכנו כי 188 ערבים קיפחו את חייהם בשנת 2023 בנסיבות שקשורות לאלימות ולפשיעה. מבין הנרצחים השנה, 13 הן נשים. בתקופה המקבילה בשנה שעברה היו 80 קורבנות לאלימות בחברה הערבית.

בעיריית חיפה הודיעו כי כל מוסדות החינוך והמתנ"ס בשכונת חליסה בעיר יהיו סגורים מחר, "זאת מתוך אחריות לשמור על ביטחונם של הילדים, ולאור המצב הרגיש והסבוך", מסרו.

באמצע רחוב מרכזי בחיפה: בן 50 נורה למוות

מוקדם יותר הבוקר נורה למוות גבר כבן 50 בדרך ישראל בר יהודה בחיפה, סמוך לגשר פז. בתיעוד מזירת הירי שפורסם נראים שני רעולי-פנים יוצאים מרכב ויורים בקורבן שנהג ברכבו, לאחר שחסמו אותו בכביש. אחד מהחמושים השתמש בנשק אוטומטי.

הנרצח באירוע הוא עאטף אבו כליב, אחיו של עבריין בכיר. משפחתו של הנרצח העידה כי המשטרה פנתה אליהם לפני יום כיפור וביקשה שיסתגרו בביתם, ככל הנראה בשל מידע מודיעיני.

הירי בוצע באחד הרחובות המרכזיים בחיפה, ביציאה מהעיר לכיוון נשר. רעולי-הפנים עצרו את התנועה באור יום ופתחו בירי לעיני רכבים רבים. המשטרה פתחה בחקירת התקרית ובסריקות אחר מבצעי העבירה, לצד איסוף ממצאים בזירות השונות בידי חוקרי מחלקת הזיהוי הפלילי.

קרובי משפחתו של אבו כליב סיפרו ל-N12 כי המשטרה הגיעה אליהם למפעל לפני יום כיפור וביקשה מהם לא לצאת מהבית, מה שמרמז על מידע מודיעיני שהיה בידם. לדברי המשפחה, המנוח לא קשור בכלל לפשע או לאלימות, אבל הוא כנראה שילם את המחיר רק בגלל שניסה לעשות סולחה וליישר את ההדורים בין המסוכסכים.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12