ספטמבר האדום מגיע לכיס שלכם: זה מה שעשו קרנות הפנסיה וקופות הגמל

על פי תחזית בית ההשקעות מיטב, בספטמבר הקופות המנייתיות רשמו תשואה שלילית של 2% ואילו המסלולים הכלליים תשואה שלילית של 1.3% • בניגוד לשאר הסביבה הגלובלית, שוק המניות הישראלי הציג ירידות מתונות • ומה מצב התשואות בחישוב מתחילת השנה?

ספטמבר חלש בקופות החיסכון / צילום: Shutterstock
ספטמבר חלש בקופות החיסכון / צילום: Shutterstock

הביצועים החלשים בשווקים בחודש ספטמבר הביאו לתשואה שלילית ממוצעת של 1.3% בקופות הגמל הכלליות ולתשואה שלילית של 2% במסלולים המנייתיים, כך עולה מתחזית בית ההשקעות מיטב לחודש החולף. 

למה וול סטריט יורדת ואיך זה ישפיע על תיקי ההשקעות של הישראלים 
15 שנה של עליות שערים: מי המדד שהתעלה על כולם ואיפה הבורסה בת"א? 

המגמה השלילית בשוק המניות נמשכת ובדומה לחודש אוגוסט, גם חודש ספטמבר נסגר במגמה אדומה. התשואות השליליות החודש המשיכו להבהיר את חששות המשקיעים מהתעוררות מחודשת של האינפלציה שעלולה לבוא לידי ביטוי בהעלאות ריבית נוספות של הבנקים המרכזיים, וברמות ריבית גבוהות שילוו את הכלכלות ברחבי העולם עוד זמן רב. 

התשואות השליליות הללו אפיינו גם את קרנות הפנסיה, אם כי באופן מתון יותר. המסלולים לבני ה-50 ומטה, המאופיינים ברכיב מנייתי גדול יחסית, רשמו תשואה ממוצעת שלילית של כ-1%. זאת לעומת המסלולים הסולידיים יותר לבני 50-60 ולבני ה-60 ומעלה, שהציגו תשואה שלילית של 0.8%. 

 

אבי ברקוביץ', משנה למנהל השקעות ראשי מיטב גמל ופנסיה, מציין כי בחודש ספטמבר נרשמו ירידות שערים בשוקי המניות בחו"ל, ובאיגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות בישראל ובעולם, והן האחראיות לתשואה השלילית של הקופות.

בהסתכלות שנתית, התשואה המצטברת מתחילת השנה בקופות הגמל וההשתלמות עומדת על כ-6.2% במסלולים הכלליים ועל תשואה כפולה של 10.2% במסלולים המנייתיים. 

 

שוק המניות הישראלי הציג ירידות מתונות ביחס לשאר העולם

בסיכום חודש ספטמבר, בארה"ב מדד הדאו ג'ונס ירד ב-3.0%, מדד ה-S&P ירד ב-4.6% ומדד הנאסד"ק ירד בשיעור חד של 5.9%. גם באירופה נרשמה מגמה שלילית חזקה כאשר ה-DAX הגרמני ירד ב-3.9%, ה- CAC הצרפתי ירד ב-2.7% וה-Eurostoxx 50 ירד ב-3.2% . מדד הניקיי ביפן ירד בשיעור של 2.3%. 

לעומת זאת, בשוק המניות בארץ נרשמה מגמה מעורבת: מדד ת"א 35 ירד ב-0.1%, מדד ת"א 125 נותר ללא שינוי ומדד ת"א 90 עלה ב-0.6%. 

באג"ח הקונצרני המקומי נרשמה מגמה שלילית. מדד התל בונד 20, מדד התל בונד 40 ומדד התל בונד 60 ירדו ב-0.8%, 0.6% ו-0.7% בהתאמה. מדד איגרות החוב הממשלתיות ירד ב-1.5%, כאשר איגרות החוב הצמודות למדד ירדו ב-1.8% ואיגרות החוב השקליות ירדו ב-1.6%. איגרות החוב עם ריבית משתנה עלו ב-0.2%.