הקריסות הגדולות במשק עוד לפנינו אם לא תהיה התערבות

המצב הכלכלי בסביבת ריבית גבוהה לא מאפשר לחברות נדל"ן לקיים את המודל העסקי שלהן ולייצר רווחים ראויים • זה מתכון לאסון

חדלות פירעון הוא תרחיש בלהות ממנו חששו בשוק תקופה ארוכה / אילוסטרציה: Shutterstock
חדלות פירעון הוא תרחיש בלהות ממנו חששו בשוק תקופה ארוכה / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותב הוא נשיא לשכת רואי החשבון בישראל ובעל משרד רואי החשבון שרייבר את שרייבר

נתוני הממונה על חדלות הפירעון שמציגים עלויות מטורפות ביולי־אוגוסט של 84% בחברות שנקלעו לקשיים כלכליים ובסך־הכול עלייה של 36% בכל התקופה בהשוואה לשנה שעברה, מציגים את תרחיש הבלהות ממנו חששו בשוק תקופה ארוכה. בצער רב ניתן לומר שהנתונים הללו שפורסמו אינם מפתיעים כלל, אלא נותנים ביטוי מוחשי לתחושה שאופפת את המשק מזה זמן. כשהריבית עולה, ערך השקל פוחת, ההשקעות בהייטק נחתכות, והנדל"ן תקוע, השאלה היא רק עניין של זמן עד שהקריסות יגיעו.

בעיה היקפית ועמוקה

במשך תקופה לא מבוטלת אנו טוענים ומתריעים שהמצב הכללי במשק בסביבת ריבית גבוהה לא מאפשר לאף חברה כמעט לקיים את המודל העסקי שלה ולייצר רווחים. כשמדברים על עלייה ביוקר המחיה, מדברים על בעיה היקפית שאין לה פתרון קסם יחיד. יש כאן מעגל שלם שמיצר עליות חומרי גלם, עליות ביבוא, עליות בשכירות, בחשמל ובסופו של דבר במוצרים עצמם שמגיעים ללקוח. כל זה מתרחש ששכר העבודה כמעט תקוע במקום בכל הסקטורים ומביא הן לקשיים תזרימיים ואף מצבים של חדלות פירעון בחברות עצמן והן לקשיים כלכליים ויכולת מוגבלת יותר של האדם מן היישוב.

את כל אלו, אנו קהילת רואי החשבון ומנהלי הכספים, מכירים היטב ויודעים לזהות היטב את המגמות עוד לפני שמגדל הקלפים נופל מכיוון שאנו נמצאים בתוך המספרים ויודעים היטב מה מצבו של השוק. שהתמונה הרחבה מורכבת מאוד, אי־אפשר שלא לחשוש שאנחנו רק בתחילתו של גל התרסקויות וחברות רבות שיגיעו עד למצב של חדלות פירעון, וכבר התחלנו לראות את התופעה בענף הנדל"ן.

רק בשבועות האחרונים, שלוש חברות נקלעו לקשיים כלכליים משמעותיים בענף, והמשך עלייה של הריבית עלול להביא לפגיעה משמעותית בחברות נוספות וגדולות יותר. עד כה, מאז שבנק ישראל החל להעלות את הריבית בתגובה להשתוללות האינפלציה, נרשמה ירידה של כ־40% ברכישת דירות, ויחד איתה קצב התחלות הבנייה קטן, כאשר חברות הנדל"ן הקטינו פעילות. כאמור, בענף בו עליות המימון ותזרים המזומנים הוא כל־כך קריטי כמו בענף הנדל"ן, את הקשיים הכלכליים אנו רואים תחילה בחברות הקטנות והבינוניות יותר, אך המשך המגמה עלול להוביל לקריסה גם של חברות גדולות.

לעצור את הסחף

מכאן שאני בצער רב רק יכול לצפות כי חלק מהחברות הציבוריות שידרשו לפרוע בשנים 2024 ו־2025 קרן הלוואה מגיוסי אגרות חוב, ייקלעו לקשיים והסדרי חוב כפי שחווינו לפני עשור, משום ששוק ההון יסרב למחזר להן את החובות.

לאור זאת שאנו ככל הנראה לא צפויים לירידת ריבית בזמן הנראה לעין, האוצר חייב להתערב במהרה ולצאת בצעדי חירום שיעצרו את הסחף, בכדי לאפשר לחברות חמצן לתקופה הקרובה. במקרה שהמצב יישאר ללא כל התערבות של המדינה, הקריסות הגדולות והמשמעויות עוד עלולות להגיע יותר מהר מהצפוי.