טבע בשיתף פעולה ענק עם סאנופי; המניה ירדה במסחר בת"א

טבע וסאנופי יתחלקו שווה בשווה בעלויות הפיתוח של התרופה וברווחיה העתידיים • טבע תקבל מסאנופי חצי מיליארד דולר ועוד מיליארד דולר בכפוף לאבני דרך

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ
ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

חברת התרופות טבע הודיעה על שיתוף פעולה בלעדי בנוגע למוצר מבטיח שיש לה בצנרת המוצרים: החברה תשתף פעולה עם חברת התרופות הצרפתית סאנופי בפיתוח ומסחור משותף של TEV-574, נכס Anti-Tl1A שפותח בטבע, ונמצא כיום בשלב 2 של הניסויים הקליניים כטיפול בקוליטיס כיבית ומחלת קרוהן - שני סוגים של מחלות מעי דלקתיות. מניית טבע  ירדה במסחר בבורסת ת"א.

החברה הישראלית איבדה 60% בוול סטריט. למה האנליסטים אופטימיים?
בדיקת גלובס | בקרן ההשקעות הגדולה בישראל מעריכים: ההזדמנויות בדרך

לפי ההסכם בין שתי החברות, טבע תקבל תשלום ראשוני של 469 מיליון אירו (500 מיליון דולר) מסאנופי, ובהמשך, בכפוף לעמידה באבני דרך של פיתוח והשקת המוצר, תקבל עד 940 מיליון אירו (1 מיליארד דולר) נוספים: עד 600 מיליון דולר בתחילת שלב 3, ועד 400 מיליון דולר בהשקה. שתי החברות יחלקו באופן שווה את עלויות הפיתוח ואת רווחי התרופה כשתגיע לשווקים, כאשר סאנופי תוביל את השלב השלישי של הניסוי הקליני במוצר. טבע תמסחר את המוצר באירופה, בישראל ובכמה מדינות נוספות, וסאנופי תמסחר אותו בצפון אמריקה, ביפן ובחלקים נוספים מאסיה ומשאר העולם.

מחלת מעי דלקתית (Inflammatory Bowel Disease) היא מונח לשני מצבים - מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית - המאופיינות בדלקת כרונית של מערכת העיכול, כאשר לפי הערכות כ-10 מיליון אנשים בעולם חיים עם IBD.

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ"ל טבע, אמר היום כי "במאי האחרון הצגנו לשוק את האסטרטגיה שתאפשר לנו לחזור לצמיחה לאחר מספר שנים, שבנויה על ארבעה יסודות: מנועי צמיחה שהם מוצרים של טבע שכבר נמצאים בשוק, האצת החדשנות של הפייפליין (צנרת המוצרים) בהם המוצר הנוכחי, שימור העוצמה בגנריקה והתמקדות בעסקי החברה. ההכרזה על שיתוף הפעולה תואמת לחלק של האצת החדשנות".

פרנסיס הוסיף: "אני חושב שהפייפליין של טבע לא מספיק מוערך בשוק, לא תמיד מעריכים את מה שיש פה בטבע. במובן הזה, העסקה עם סאנופי מהווה גם הכרה בפייפליין מצד שותף חשוב, ולידציה למוצר, ואפשרות לקחת את המוצר המבטיח עד למסחור". פרנסיס מעריך שזה המוצר הטוב ביותר ויש לו הזדמנות להשיג מעמד תחרותי בשוק של 28 מיליארד דולר.

מה המצב הנוכחי בשוק הטיפול במחלות מעי דלקתיות?
"היום אין הרבה טיפולים אפקטיביים. זה צורך רפואי משמעותי שאין לו מענה, להרבה חולים אין טיפול מספק. לכן, זהו תחום שצריך בו מוצרים חדשניים, וזו הסיבה שיש הרבה עניין סביב המוצר ושסאנופי נרגשת לשתף איתנו פעולה".

עוד לדבריו, "עלויות הפיתוח מחולקות 50%-50% עם סאנופי וזה יאפשר לנו להוריד עלויות, ונותן לנו גמישות בהוצאות המו"פ בדרך להכנסת עוד מוצרים לניסויים קליניים. העובדה שהעלויות מחולקות רק נותנת לנו יותר אמביציה בפיתוח המוצר". פרנסיס מציין שסאנופי היא החברה המובילה בעולם בתחום, כך שלא מדובר רק בשותפה פיננסית, אלא גם בעלת ניסיון וידע במסחור, ולמעשה ולידציה למוצר".

"העסקה בטלה בשישים ביחס לפוטנציאל שהיה יכול להיות"

אורי הרשקוביץ, יועץ לפעילות הברוקראז' של בנק קנטור, סבור שהעסקה עם סאנופי מאכזבת למדי. "טבע מקבלת חצי מיליארד דולר, ומוותרת על חצי מהחלום", אומר הרשקוביץ. "חצי מיליארד דולר זה כמו תזרים של רבעון. הייתי טוען שיש פה ניהול סיכונים שגוי".

כמה שווה החלום הזה?
"אנחנו יודעים לפי התמחור של פרומתאוס (שמפתחת מוצר anti-Tl1A ונמכרה לידי מרק, ש.ח.ו) שאחרי שלב 2, בהנחה שזה עובד, זה יהיה שווה 10 מיליארד דולר. טבע יכלה לחכות לסיום שלב 2 באמצע 2024 ולזכות בכל הקופה, אבל העדיפה למכור חצי מהחלום בגרוש וחצי. אני לא מקל ראש בחצי מיליארד דולר, אבל בחיים של טבע זה לא הרבה".

הרשקוביץ מעריך שהעלויות הצפויות לשתי החברות בפיתוח המוצר עד להגעה לשוק (2025-2028) ינועו בין 200-250 מיליון דולר, ועלויות השיווק עד להגעה לרווחיות (2028-2030) יהיו 200-400 מיליון דולר.

יש היבט חיובי בעסקה?
"ההיבט החיובי היחיד זה הכניסה של סאנופי, שמתמחה במחלות אוטו־אימוניות, לניהול שלב 3 וחלק מהשווקים. אבל זה בטל בשישים ביחס לפוטנציאל שהיה יכול להיות".

עוד זווית נותן עומר רפאת, אנליסט Evercore ISI , שמנסה לבחון האם טבע יכלה להשיג עסקה טובה יותר מבחינה כספית. לדבריו, העובדה שטבע השיגה את השחקנית הגדולה ביותר בתחום האימונולוגיה תניב לה פירות בפן המסחרי. להערכתו, המוצר עשוי להגיע ל-2 מיליארד דולר, ואף ל-5-4 מיליארד דולר בגיבוי של שחקנית משמעותית בתחום. "אני מכיר בכך שטבע היא לא 'כוס התה' של כל אחד, אבל לדעתי, היא סיפור הערך הטוב ביותר בתחום הכיסוי שלה, עם קטליזטורים ברורים מצד הניסויים הקליניים במהלך 2024", מציין רפאת.

מטבע נמסר בתגובה לדברי הרשקוביץ כי "שיתוף הפעולה של טבע עם חברת סאנופי, חברה גלובלית מובילה בתחום האימונולוגיה, יאפשר האצה משמעותית מצד אחד לפיתוח ולמסחור של הטיפול במטרה לתת מענה לכ-10 מיליון מטופלים ברחבי העולם, ומצד שני בנוסף לתשלומי מיילסטון של כ-1.5 מיליארד דולר, טבע שומרת על 50% מהרווחים העתידיים. יתרון משמעותי נוסף הוא שהעסקה כוללת גם חלוקה 50/50 של הוצאות המו"פ, מה שיאפשר לטבע להפנות חלק מה חסכון המשאבים להשקעה התוכניות אחרות במו״פ בהתאם לאסטרטגיה הצמיחה עליה הצהירה בחודש מאי".

טבע נסחרת בשווי 11 מיליארד דולר לאחר עלייה של כ-9% במניה בשנה האחרונה. הרשקוביץ מעריך שהמניה נסחרת במחיר לא יקר בכלל בהתחשב במעבר לצמיחה חיובית.