הנפקות הטכנולוגיה בוול סטריט אופסנו לפחות עד אמצע 2024

נראה כי בחודשיים האחרונים - בעקבות הירידות החדות בשווקים, כולל אלה של המניות שהונפקו בספטמבר הצטנן התיאבון של חברות פרטיות לצאת לבורסה • ההמלצה של בנקאי ההשקעות וקרנות ההון סיכון ברורה: לחכות עוד כמה רבעונים כדי להבין לאן הרוח נושבת

בורסת נאסד''ק, ההנפקות יחכו / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer
בורסת נאסד''ק, ההנפקות יחכו / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הציפיות לירידת הריבית בארה"ב, ותחילת עונת ההנפקות של חברות טכנולוגיה בנאסד"ק - עם יציאת חברות כמו  ארם  (שבבים), אינסטכרט (שירות משלוחי מכולת) וקלאביו (תוכנה) לבורסה - הובילו חברות ישראליות בחודשים האחרונים לשכור בנקאי השקעות מפירמות כגון ג'יי.פי מורגן ומורגן סטנלי, כדי לגשש את דרכן לקראת הנפקה.

ניתוח | מדוע הדולר מתחזק בכל העולם, ואיך זה קשור לזינוק בתשואת האג"ח האמריקאיות 
המהלך החדש של שר האוצר: פטור מעמלות במקום מס רווחי יתר 

מדובר בחברות כמוחברת הטכנולוגיה לשוק הפרסום אפספלייר (AppsFlyer) שפועלת ברווחיות זה מספר שנים, וחברת רדיס (Redis), שפיתחה טכנולוגיה למפתחי תוכנה המתמחים במסדי נתונים.

הבנקאים מצידם ממשיכים לחזר אחר חברות רבות אחרות, כמו למשל אחרי חברות המשחקים פאפאיה ומון אקטיב, אך ככל הידוע אין לאלה כוונה לבחון הנפקה בשנים הקרובות, אם בכלל.

עם זאת, נראה כי בחודשיים האחרונים - בעקבות הירידות החדות בשווקים, כולל אלה של המניות שהונפקו בספטמבר (ארם ירדה ב-18%, אינסטכרט ב-21% וקלאביו איבדה 5%) הצטנן התיאבון של חברות פרטיות לצאת לבורסה.

אין לחברות מה לשקול הנפקה לפני המחצית השנייה של 2024

גם אם התוכנית לא כללה הגשת תשקיף בחודשים הקרובים, הרי שההמלצה של בנקאי ההשקעות וקרנות ההון סיכון הייתה ברורה: מי ששקל להגיש תשקיף חסוי לנאסד"ק ייאלץ עכשיו לחכות עוד כמה רבעונים - לפחות שניים או שלושה - כדי להבין לאן הרוח נושבת.

"מי שהחל שיחות כאלה ואחרות על תשקיפים מבין שהוא יצטרך לאפסן אותן לעוד כמה רבעונים", אומר לגלובס בנקאי שביקש להישאר בעילום שם.

לדברי אריק שטילמן, מנכ״ל ומייסד ענקית התשלומים Rapyd, שמתכננת להנפיק לא לפני 2025, "ההנפקות של אינסטכרט וארם היו תקווה גדולה מאוד למשקיעים (וגם לחברות שתכננו להנפיק בעצמן בחודשים הקרובים). לצערנו השבועות הראשונים שלהן כחברות ציבוריות לא היו הצלחה מסחררת, אבל גם לא כישלון גדול. נראה שהשוק 'חסר התלהבות', ולכן רוב ההנפקות האחרות שתוכננו לחודשים הקרובים יידחו לאמצע-סוף הרבעון הראשון".

ישנן קרנות השקעה הנוקטות אפילו מדיניות חד-משמעית יותר. בקרן אינדקס, למשל, שבין השקעותיה בישראל חברות בוגרות כגון וויז וגונג - ששוקלות הנפקה בטווח הארוך - מבהירים לחברות הפורטפוליו כי אין להן מה לשקול הנפקה לפני המחצית השנייה של 2024, זאת בין השאר בשל התנודות בשוק בשבועות האחרונים. מדד הנאסד"ק עלה בכ-39% מתחילת השנה ועד יולי, ומאז כבר השלים ירידה של קרוב ל-10%.

ללא קשר להנפקות האחרונות, חברות ישראליות גדולות ואחרות עומדות על קו הזינוק תקופה ארוכה עם תוכנית לצאת להנפקה במחצית השנייה של 2024, או במחצית הראשונה של 2025 לכל המאוחר. אחת הבולטות היא ענקית התשלומים ראפיד (Rapyd) שהזכרנו, שמתכוננת להשלים את רכישת חברת PayU, ולאחר מכן להגיע לקצב הכנסות שנתי של מיליארד דולר תוך מספר שנים, ולצאת להנפקה ב-2025.