עמוס גלעד: "כישלון מודיעיני ברור, יכול להיות שהגיע הזמן להפיל את חמאס בעזה"

האלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, התייחס בראיון לגלובס למתקפת הפתע של חמאס על ישראל • "להערכתי מדובר בהטעיה מכוונת, זה מבצע מאורגן, אימנו מחבלים לתקוף ישובים ועבדו על זה הרבה זמן. זה אירוע בלתי רגיל עם משמעות אסטרטגית שיכול להשפיע גם על ההסכם עם סעודיה"

אלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה, אוניברסיטת רייכמן / צילום: שלומי יוסף
אלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה, אוניברסיטת רייכמן / צילום: שלומי יוסף

"ההפתעה היא טקטית ולא אסטרטגית", אמר לגלובס האלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, בעקבות מתקפת הפתע על ישראל. 

אחרי תקופה של רגיעה יחסית בחודשים האחרונים, החמאס התחיל הבוקר במתקפת פתע חסרת תקדים על ישראל, שכוללת מטחים כבדים לערי הדרום, השפלה והמרכז, חדירות מחבלים ליישובים בעוטף עזה וקרבות ברחובות. נכון לשעה זו דווח על מעל 100 פצועים בבית החולים סורוקה בבאר שבע.

אלו הנחיות פיקוד העורף שצריך להכיר
בכיר במכון למחקרי ביטחון: "חמאס תיכנן זאת זמן רב, עקפו אותנו בסיבוב"
בעולם מסקרים את מתקפת הפתע: "ישראל במצב מלחמה"

האלוף במיל' גלעד מסביר כי יש משמעות עמוקה לתזמון, וכי לא מדובר בהפתעה: "החמאס לא מרים את ראשו, מדובר בארגון שחורט על דגלו את חורבן ישראל כמדינה והוא עושה הכל כדי לממש את זה. ההפתעה היא טקטית ולא אסטרטגית. אין הפתעה ברמת הכוונות שלהם, ההפתעה היא רק ברמה של הביצוע. באשר לתזמון, הסיבה היא שחגי ישראל זה זמן רגיש יותר".

"להערכתי מדובר בהטעיה מכוונת, זה מבצע מאורגן, אימנו מחבלים לתקוף ישובים ועבדו על זה הרבה זמן. אבל גם אם לא מדובר בהטעיה, אין כאן סתירה, זה ידוע שהחמאס מוכן מצד אחד לקחת כסף ולהגדיל את מספר הפועלים, להעלות את המשאבים שעומדים לרשותם ומצד שני לדבוק בצד האידיאולוגי להרוס את ישראל".

גלעד מסביר שמעבר למתקפה הנוכחית, יש כוונה ברורה של החמאס להצית אש גדולה במוקדים נוספים, בצפון, בערים המעורבות, ביהודה ושומרון, "כמו שראינו בהתבטאויות שלהם בשומר חומות ובפעולות בעבר".

לדבריו של גלעד, מדובר בכישלון מודיעיני ברור וכעת ישראל צריכה לנקוט מספר צעדים חשובים. "ישראל צריכה קודם כל לטפל במצב הנוכחי, ולהביס אותם. אני מקווה שאין חטופים כפי שטוענים בחמאס. אחרי זה, אם מתכננים משהו רחב, צריך לקחת בחשבון את החזית האיראנית וחיזבאללה שמתבוננים בנו הייטב, צריך לתכנן בקפידה ולעשות הערכת מודיעין, על בסיסה הערכת מצב, יכול להיות שהגיע הזמן להפיל את החמאס בעזה. זה אירוע בלתי רגיל עם משמעות אסטרטגית שיכול להשפיע גם על ההסכם עם סעודיה".

גלעד מתייחס גם למהפכה המשפטית כגורם מחליש עבור ישראל, וקורא לעצור אותה במיידי. "ההפיכה המשטרית מחלישה את ישראל, היא חיזוק אדיר לאויבים שלנו, והמסקנה שצריכה להתקבל מבחינה מדינית, פוליטית, כלכלית ואסטרטגית היא לעצור את הטרלול הזה, לחזור למסלול של עוצמה מדינית כלכלית", אומר גלעד.