גיורא איילנד: אם רוצים אי פעם לראות את החטופים בחיים - זה מה שצריך לעשות

ראש המל"ל לשעבר, האלוף (במיל') גיורא איילנד, אמר לגלובס ברקע הלחימה: "הייתה כאן הפתעה ענקית. זו עובדה" • איילנד ציין כי כדי להחזיר את הישראלים שנחטפו צריך "לייצר משבר הומניטרי קשה בעזה"

האלוף (במיל') גיורא איילנד / צילום: עינת לברון
האלוף (במיל') גיורא איילנד / צילום: עינת לברון

"יש פה הקבלה מלאה למלחמת יום כיפור", כך אומר ראש המל"ל לשעבר האלוף (במיל') גיורא איילנד. "הפתעה מודיעינית תמיד יכולה לקרות. אם האויב מתכנן משהו ואתה יודע ואתה נערך ואז הוא לא יבצע את מה שהוא יבצע, לכן תמיד יהיה אלמנט של הפתעה".

סיקור שוטף |יותר מ-400 איש נרצחו; מפקד פיקוד דרום: המערכה תהיה ארוכה
העיתונים הבוקר באירופה: "טרוריסטים מחמאס טבחו באזרחים בישראל" 
מה חמאס רוצה ואיך כשל המודיעין הישראלי? המומחים מנתחים 

"הייתה כאן הפתעה ענקית. זו עובדה", הוסיף איילנד. "אבל זו לא העובדה שהיא הכי עצובה - הבעיה היותר גדולה היא שהצבא צריך להיות בנוי לתת מענה גם במצב קיצון של הפתעה, כולל בעיתויים בעייתיים. עיתוי בעייתי, סוף שבוע, חג ושבת. 6 בבוקר. בדיוק בזמן שכולם או בחופשות או נוטים להיות רדומים.  הצבא צריך להיות מסוגל לתת מענה לתרחיש כזה באופן שגרתי, והמענה שהצבא חשב שהוא יודע לתת אותו, הוא חשב שיש לו מענה להפתעה: מערכת של תצפיות מאוד איכותית שמזהה כל תנועה בעזה ושיש לה מספיק כוחות שמסביב, שיש לו שליטה על המעברים ומכשול חזק - לא עמד לו. וכשזה קרה הצבא לא הצליח להשתלט על המצב לאורך הרבה מאוד זמן".

"צריכים לדעת לסיים את המערכה הזאת בצורה חזקה"

איילנד אומר כי "לשם השוואה, הייתי קצין במוצב ברמת הגולן זמן קצר לפני מלחמת יום כיפור. האווירה של מדינת ישראל אז הייתה שהכל נהדר, לא תהיה מלחמה, הם לא יעזו לתקוף אותה וכו'. אבל בתוך המוצב שלי התנהגתי הפוך. לא כי לא האמנתי למסרים, אלא כי הם לא עניינו אותי".

לדבריו, "אני מבחינתי אחראי שבכל יום, בכל שעה, בכל דקה המוצב שלי מוכן להילחם הכי טוב שאפשר. ולא מעניין אותי מה ההסתברות שזה יקרה. זה מה שאתה רוצה שתהיה ברמת המענה המבצעית וכפי שהדברים נראים כרגע, ואני אומר זאת בזהירות, בשטח הם היו הפוכים לגמרי ממה שאנחנו מצפים. ממה שכרגע תיארתי".

"בני אדם פועלים על פי איזושהי מודעות שנכנסת להם לראש, וגם כשאומרים להם. הרבה פעמים יהיה א' אבל הם במודעות של ב' - קשה לשנות את זה", הוסיף איילנד. "נכנס לנו לראש שיש שני דברים: אחד,שהמודיעין שלנו כל כך טוב, כך שאם תהיה איזשהו התקפה נדע עליה מראש, והדבר השני זה שהמכשול שבנינו ב-3 מיליארד שקל הוא כל כך רובוטי ומעולה שגם אם הם ינסו לא הצליחו לעבור אותו. ואתה הולך לישון כטנקיסט או כחייל חי"ר ואתה במרחק 500 מ' מהגדר, אבל אתה אומר אם יהיה משהו, יהיה מודיעין, המכשול יעזור, אז אני לא צריך לדאוג. אז במקום להיות בעמדות ולהילחם אתה ישן בשעה 6 בבוקר וזאת התוצאה".

האם החולשה שהוקרנה אתמול תקרין על זירות אחרות?
"כמובן, זה מקרין מאוד. אנחנו לא יודעים לאן זה עוד יתגלגל, אבל בשביל זה גם צריכים לדעת לסיים את המערכה הזאת בצורה יותר חזקה ממה שנעשה בפעמים קודמות. זה מחייב גם בצעדים הרבה יותר מרחיקי לכת שישראל לא עשתה אף פעם".

"עזה היא מדינה. אתה נלחם נגד מדינה, אתה לא נלחם רק נגד הצבא שלה אלא נגד כל היכולות שלה, כולל הכלכליות. לכן ישראל בעצם צריכה לגמרי לסגור כל דבר שקורה מבחינה כלכלית בעזה. סחורות וגז, דלק וחשמל ומים ואוכל. לא רק לכדי לנצח במערכה, אלא גם בגלל שיש לנו כל כך הרבה חטופים שם. אם אנחנו רוצים אי פעם לראות את החטופים בחיים הדרך היחידה היא לייצר משבר הומניטרי קשה בעזה. כשמוסדות בינלאומיים יצעקו על משבר הומניטרי בעזה ועל גופות שנערמות בבית החולים שלא מסוגל לטפל בהם, אנחנו נחזור ונגיד 'אין לנו בעיה לפתור את הבעיות האמיתיות של עזה, אבל תחזירו לנו קודם כל את השבויים שלנו'".