הסקטורים שייפגעו מהמלחמה ואלו שיצמחו: היכן כדאי לשים את הכסף

מנהלים בשוק ההון אינם ממליצים על שינוי משמעותי בתיק ההשקעות בשל האירועים ביטחוניים ש"אינם משנים את התמונה בטווח הבינוני והארוך" • הם מציעים להתרחק ממניות תיירות, מוצרי צריכה ומלונות שייפגעו נקודתית • הזדמנויות עשויות להיווצר באג"ח הממשלתיות והתעשיות הביטחוניות

שיגור מעזה לעבר ישראל בשבת / צילום: Reuters, MOHAMMED SALEM
שיגור מעזה לעבר ישראל בשבת / צילום: Reuters, MOHAMMED SALEM

הבורסה בתל אביב פתחה את יום ראשון עם ירידות שערים חדות בעקבות המלחמה בעזה והאירועים הקשים ביישובי העוטף בסוף השבוע. מנהלי השקעות בבורסה מעריכים כי עוד מוקדם לדבר על הזדמנויות, אך בכירים בשוק ההון מציינים בשיחה עם גלובס באילו סקטורים כן עשויות להירשם עליות, ובאילו דווקא יחולו ירידות ולכן לא כדאיים להשקעה בתקופה הקרובה.

המלחמה הקפיצה את מחירי הנפט בעולם בכ-4%
בדרך לסערה בשוק המט״ח: הכלכלנים מנתחים - עד לאן הדולר יכול להגיע?

"כשיורד גשם כולם נרטבים", מסביר גורם בשוק ההון בעקבות ירידות של כ-6.5% במדדים המובילים בתל אביב בראשון, כשחלק מהם אף צנחו ביותר מכך. "ההרעה במצב הביטחוני, כשגם כך השקל נמצא בשפל מול הדולר, מקטינה את הסיכוי להורדת הריבית בשל התרומה של שער החליפין לאינפלציה גבוהה. זה משתרשר לפגיעה בחברות הממונפות, למשל בסקטור הנדל"ן, כך שהחברות הפועלות בענף היזמי עלולות להיפגע".

בבית ההשקעות מור מעריכים כי הפגיעה ברבעון האחרון השנה תהיה משמעותית בחבורת תעופה ותיירות (ואכן מניות ישראייר, איסתא ואל על ספגו ביום א' ירידות דו-ספרתיות של קרוב ל-20%) ובחברות המשווקות מוצרי צריכה. "אנחנו צפויים לראות אובדן של 'ימי צריכה' כי לצרכן יהיה פחות חשק לקנות בימים הקרובים. בנוסף נראה בתי מלון שיספגו ביטולים, אז בסקטורים האלו יכולה להיות פגיעה נקודתית גדולה יותר מבשאר החברות", מציין יוטב קוסטיקה, מנכ״ל משותף מוצרים במור קרנות נאמנות.

עיקרי ההמלצות של מנהלי ההשקעות

● אג"ח ממשלתיות אולי ירדו קצת, אבל יהיו הראשונות לעלות כשהשוק יתייצב

● חברות המתמחות בתעשייה הביטחונית נהנות מאירועי לחימה ומהגדלת תקציב

● חברות של מוצרי צריכה ומרכזים מסחריים עשויות להיפגע בטווח הקצר

● תחום התיירות יסבול מביטולי חופשות בשל המצב הביטחוני

● הדולר מתחזק וחשיפה לחו"ל עשויה לתרום את חלקה בתיק, כשיש צפי לירידת השקעות זרות בישראל

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, מציין אף הוא את הירידה הצפויה בצריכה. "סביר להניח שהמלחמה בעזה תימשך תקופה ארוכה, שבמהלכה חלק לא מבוטל מישראל ימשיך להיות תחת איום טילים. איום כזה יגרום לצרכן הישראלי לצאת פחות מהבית החוצה ובאופן טבעי להקטין את היקף הצריכה. מעבר לכך, בתקופה של אי-ודאות כה כבדה סביר להניח שגם היקף ההשקעות במשק, הן של המגזר הפרטי והן של הציבורי, יירד. כמובן, כל ההשפעות הללו רק ילכו ויתחזקו אם חלילה יגדל מספר הגזרות שבהן ישראל מעורבת", לדברי גרינפלד.

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות / צילום: רמי זרנגר
 אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות / צילום: רמי זרנגר

פחות מושפעות: הביטחוניות והיצואניות

לעומתם, יש גורם בשוק ההון שמעריך כי לא נראה סקטור כזה או אחר נפגע לאורך זמן. "מה שרואים היום אלה בעיקר מכירות רוחביות, כשהרוב המוחלט מבוצע בשל מכירת קרנות נאמנות על ידי ציבור המשקיעים. אני לא חושב שאם נסתכל על מניות באופן רוחבי נראה ירידות דרמטיות בשוויין לאורך זמן, גם לא של מרכזים מסחריים (שנפגעים מהירידה בצריכה, ר"ו). זו פאניקה, ובסוף המסחר יתאזן", הוא מציין.

במקביל, יהיו בשוק הישראלי גם סקטורים שעשויים להרוויח ממצב של לוחמה. "יש כאן חברות בתחום התעשייה הביטחונית, ולצדן לא מעט חברות יצואניות וחברות דואליות שפחות מושפעות מהמצב בישראל ואף נהנות מדולר חזק. כך שיש איזון בשוק", אומר קוסטיקה.

יוטב קוסטיקה / צילום: איל יצהר
 יוטב קוסטיקה / צילום: איל יצהר

לדבריו, "בהינתן תקציב מדינה חדש, יכול להיות שנראה תוספת חד-פעמית לחיזוק והגנה. זה הגיוני מאוד, לכן התעשייה הביטחונית, בוודאי המקומית, תיהנה מהסיטואציה הזו. אין ספק שתהיה הסקת מסקנות וזה מלווה בדרך-כלל בתקציבים גבוהים יותר, עם רכש ממשרד הביטחון שיגיע לחברות ישראליות ובהמשך יכול גם להגיע מחו"ל".

חשוב להדגיש כי ​ככלל, מנהלים בשוק ההון אינם ממליצים למשקיעים לבצע בעיתוי הנוכחי שינויים משמעותיים בתיקי ההשקעות שלהם, בוודאי שלא בתיקים לטווח ארוך. "אנחנו מכירים את התגובות של הציבור ושל הבורסה ממבצעים ומלחמות קודמים למרות שזהו אירוע בסדר גודל שלא ראינו בעשורים האחרונים", אומר קוסטיקה. "אבל באופן כללי פחות מומלץ לעשות שינויים בתיק המניות או ההשקעות של הציבור.

"אמנם מהלכים של מלחמות כן משפיעים בימים הראשונים - יש תנודתיות בשער החליפין ובשוק המניות והאג"ח, אבל בסוף הם לא משנים את התמונה הגדולה בטווח הבינוני ובטח שלא בטווח הארוך", מציין קוסטיקה. "בכל מקרה כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע שמלווים את הלקוחות כמו היועצים בבנקים וסוכני הביטוח. צריך לזכור שרוב הכסף של הציבור נמצא במוצרי הפנסיה ובחיסכון לטווח ארוך, ובתיקים האלו גם כך יש חשיפה מאוד גדולה לחו"ל, אז הפיזור קיים באופן מובנה בתיק הכולל של הציבור".

פוקוס על אגרות החוב הממשלתיות

"עוד מוקדם מדי לדבר על הזדמנויות, ובכלל ביום כזה זו מילה שפחות מתאימה", אומר יניב פגוט, סמנכ"ל מסחר ונגזרים בבורסה בתל אביב. לדבריו, למרות הירידות החדות במסחר באיגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות בבורסה המקומית, המשך של הירידות עשוי להפוך אותן לאטרקטיביות ולהציב אותן במקום הראשון מבחינת ההעדפות של המשקיעים.

"חלק מהירידות הן נגזרת של נזילות, כי הכי קל למכור אג"ח שחר ממשלתית ולהנזיל דרכה את התיק. לכן רואים ירידות. בנוסף, יכול להיות שחלק מהאנשים חוששים מעלות תקציבית מאוד גדולה שתכריח את המדינה לגייס הרבה כסף ותגרור עלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות".

עוד הוא אומר כי "העבר מלמד שהמספרים של עימות צבאי הם לא כאלו שמשנים את המאזן המאקרו כלכלי או הפיסקלי של מדינת ישראל. גם אם המערכה תעלה 15 מיליארד שקל ואפילו יותר זה לא ישנה מקצה לקצה את המצב הפיסקלי של מדינת ישראל. המצב הוא טוב ומצד שני יש פה גם אפשרות של התערבות של בנק ישראל בהמשך. ולכן דווקא אג"ח ממשלתיות, אם נמשיך לראות ירידות שערים, הוא מקום שצריך להיות בו עם האצבע על הדופק.

"כי כשהכסף חוזר הוא יחזור קודם לאג"ח הממשלתיות לפני שהוא חוזר לאפיקים המסוכנים יותר. לכן מנהלי השקעות חייבים להיות בפוקוס באירוע הזה כי קורים דברים שחלקם הם פועל יוצא של נזילות נמוכה ולא של פגיעה בעסקים", אומר פגוט.

הוא מציין את האג"ח גם כרכיב שהגן על תיק ההשקעות מתחילת השנה. "תיק 80-20 (80% אג"ח ו-20% מניות), בהנחה שהשוק מסיים את היום עם ירידות כמו שנרשמו בשעות הצהריים, היה יורד ב-2%, וזה יום קיצוני מאוד לכל הדעות. אבל נזכיר שמתחילת השנה התיקים האלה מאוד חיובים, כשקרנות 80-20 עשו תשואה חיובית של בין 3%-5%. נכון שאם איבדת חצי מהתשואה ביום אחד זה נורא מפחיד אבל אם אתה לא מסוגל לספוג ירידה של 2% ביום כנראה שרמת הסיכון לא מתאימה לך. אבל מהלכים רדיקליים לא הייתי עושה כי דברים יכולים להשתנות מהר ויש דברים כמו למשל ממשלת אחדות שיכולים להשפיע לחיוב", מציין פגוט.

ירידה צפויה בהשקעות זרות בישראל

לדברי גרינפלד, ישראל מוצאת את עצמה במצב בו היא עלולה להיאלץ לקבל החלטות שלא בהכרח יהיו מקובלות על מדינות אחרות בעולם. "הדעה הבינ"ל על ישראל גם כך אינה מזהירה בשנה האחרונה והחלטות מסוג זה, הכרחיות ככל שיהיו, עלולות רק לפגוע עוד יותר בתפיסה של ישראל בעולם. במצב כזה ההשקעות הבינ"ל בישראל ויחסי הסחר עם מדינות אחרונות עשויים להיפגע, מה שיבוא לידי ביטוי הן בפעילות הכלכלית והן ביציבות המטבע. לכן, סביר להניח שנראה בתקופה הקרובה את השקל נחלש מול הדולר ומול מטבעות אחרים", הוא מסביר.

עד כמה החשיפה לדולר צריכה להיות משמעותית בתיק?
פגוט: "הוא לא תלוי רק במה שקורה פה אלא גם מה יקרה בחו"ל בימים הקרובים. בשורה התחתונה לנהל השקעות דרך מטבעות ושער חליפין זו לא דרך נכונה. תיק ההשקעות בלב שלו בנוי מאג"ח, ממניות ומאלוקציה".