למרות הכרזת בנק ישראל על התערבות בשוק המט"ח: הדולר מזנק ל-3.93 שקלים

בנק ישראל מתערב באופן חריג במסחר בשוק המט"ח והודיע כי ימכור עד 30 מיליארד דולר • לאחר הודעת הבנק, הדולר נסוג לרמה של 3.88 שקלים, אך לאחר מכן קפץ לרמה של 3.93 שקלים • הכלכלנים מנתחים - עד לאן הדולר עוד יכול להגיע?

עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)
עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

בנק ישראל הכריז הבוקר באופן חריג על תוכנית למכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארד דולר ומתערב בשוק המט"ח. הבוקר הדולר זינק לרמה של 3.9 שקלים בצל המלחמה בעזה, לאחר הודעת הבנק נסוג לרמה של 3.88 שקלים ולאחר מכן זינק לרמה של 3.93 שקלים.

בבנק ישראל מסבירים כי "עוד במסחר בשעות אסיה, השקל צנח והגיע ל-3.98 שקלים לפני שבנק ישראל החל להתערב".

מבנק ישראל נמסר: "בנק ישראל מכריז על תוכנית למכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארד דולר. הבנק יפעל בתקופה הקרובה בשוק ככל שיידרש על-מנת למתן את התנודות בשער השקל ולספק את הנזילות הנדרשת להמשך הפעילות הסדירה של השווקים.

"בנוסף לתוכנית ה-30 מיליארד, ובמידת הצורך, אספקת הנזילות לשוק תתבצע גם ע"י הפעלת מנגנוני עסקאות SWAP של הבנק בשוק בסכום של עד 15 מיליארד דולר".

המלחמה הקפיצה את מחירי הנפט בעולם בכ-4%
הסקטורים שייפגעו מהמלחמה ואלו שיצמחו: היכן כדאי לשים את הכסף

בשיחה עם גלובס, רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות מסביר כי הצעד של בנק ישראל היה צפוי, וכי להערכתו "צעד זה יביא לתיסוף בשער השקל, גם משום שלא הייתה בשוק תמימות דעים לגבי המהלך והיו שסברו כי יעדיף לנקוט העלאת ריבית".

עוד מוסיף מנחם כי: "יש לצין כי היכולת של בנק ישראל להגן מפני תיסוף יתר של השקל אינה מוגבלת ואילו יכולתו להגן מפני פיחות חד של השקל מוגבלת לגובה יתרותיו. עם זאת, לעת עתה מגבלה זו נמוכה למדי משום שלבנק ישראל בסך של כ-202.9 מיליארד דולר".

עד לאן הדולר יכול להגיע?

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות מוסר כי במצב כזה ההשקעות בעולם ובישראל ויחסי הסחר עם מדינות אחרונות עשויים להיפגע, מה שיבוא לידי ביטוי הן בפעילות הכלכלית והן ביציבות המטבע.

לכן, הוא מדגיש כי "סביר להניח שנראה בתקופה הקרובה את השקל נחלש מול הדולר ומול מטבעות אחרים. כדאי לזכור שהיחלשות השקל באה לידי ביטוי גם בהתחזקות הלחצים האינפלציוניים ולכן מדיניות מוניטרית יציבה ואחראית יחד עם פעולות אקטיביות בכל הנוגע ליחסי החוץ ולהסברה בעולם עשויות לייצב חלק מהפגיעה בהיבט זה".