"תחושה שצוחקים עלינו": בעלי עסקים נגד רשות המסים

רשות המסים הודיעה עד כה על מגוון צעדים שאמורים להקל על הציבור ועל עסקים בדיווח ובתשלומים • אלא שהמשמעות של חלק גדול מהצעדים זניחה וכמעט ולא עוזרת לעסקים • נשיא לשכת יועצי המס: "נדרשות פעולות והקלות משמעויות מצד האוצר כדי לייצר יציבות בעורף"

שי אהרונוביץ' / צילום: איל יצהר (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)
שי אהרונוביץ' / צילום: איל יצהר (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מדי יום מתגלה עוד טפח מהמחיר הכבד מנשוא של מלחמת "חרבות ברזל" - לא רק בנפש, אלא ברכוש ובפגיעה בעסקים. על הרקע הזה, הודיעו רשויות המדינה בימים האחרונים על מגוון הקלות לציבור העסקים, בדיווחים ובתשלומים.

ההודעות הללו, שהגיעו גם על רקע פניות של לשכות מקצועיות וארגוני מעסיקים - בהם לשכת רואי החשבון, לשכת יועצי המס, התאחדות התעשייה והמלאכה ועוד - היו אמורות להרגיע את בעלי העסקים והארגונים, אך בפועל הם יצרו תרעומת גדולה נגד רשויות המדינה וביקורת על כך שהם לא נותנים מענה אמתי למצוקה הגדולה שנוצרה לעסקים בימים אלו.

לדברי רו"ח אבי נוימן, יו"ר משותף של ועדת המסים בלשכת רואי החשבון, "הודעת רשות המסים מאתמול בנוגע להקלות היא צעד חשוב אך אינו מספק את צרכי צו השעה לעסקים בדרום ולכן הלשכה ביצעה פניה נוספת לרשות המסים על מנת שזו תוציא הודעה נוספת שתבהיר ותיתן מענה פרטני לתושבי הדרום ועוטף עזה, לפיה אותם עסקים יהיו פטורים מכל דיווח במסגרת 3 החודשים הקרובים עד שתתבהר תמונת הלחימה ואפשרות מעשית לעסקים להתרומם ולהתאושש".

עוד הוסיף רו"ח נוימן, כי "אנחנו כבר מזהים עסקים שלא יצליחו לשרוד מעבר למספר שבועות בודד בתקופת הלחימה ללא תמיכה או מענק מקדמי על פיצויי נזק ישיר ועקיף. חייבים להבין גודל השעה, לא מדובר בעוד מבצע אלא במלחמה ועל כן האמפתיה ובעיקר הרגישות, תוך מתן מסרים מרגיעים מרשות המסים היא צורך עליון ואולי הפרמטר החשוב ביותר בעת הזאת".

"התקופה הכי קשה ומאתגרת מקום המדינה"

יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, מוסיף כי "עם ישראל נמצא בתקופה הכי קשה ומאתגרת מאז קום המדינה. חווינו כאן אירועים זוועתיים וקשים מנשוא וצפויה לנו מערכה קשה וארוכה על הבית. מלחמה קיומית. תקופה שבה החוסן של העורף ככלל והמגזר העסקי בפרט נדרש ונחוץ בעוצמה רבה, ולכן נדרשות פעולות והקלות משמעויות מצד האוצר כדי לייצר יציבות בעורף. בעלי עסקים מתמודדים עם עסקים סגורים, עובדים שלא מגיעים, צווי 8, אזעקות וריצה למקלטים יחד עם דאגה וחרדה לבני משפחותיהם בפרט ולעם ישראל ככלל. שעה קשה זו היא הזדמנות של האוצר להגדיל את האמון של הציבור ברשות המיסים ובאוצר, וכדי לנצל הזדמנות זו , היא צריכה לפעול בהבנה משמעותית למענו".

במקביל להקלות שדורשים העסקים מרשות המסים, פנתה התאחדות המלאכה והתעשייה, ארגון מעסיקים ללא מטרות רווח המייצג כ-100 אלף עסקים ועצמאיים בישראל, גם לשר הפנים משה ארבל, למ"מ מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי ירונה שלום בבקשה לדחות את תשלומי מע״מ, מס הכנסה וביטוח לאומי ולבטל את תשלומי הארנונה לעסקים הקטנים הנמצאים עד 80 ק״מ מרצועת עזה.

"על אף שלא ניתנה הוראה חד משמעית לסגור את העסקים, אנו נוכחים לדעת שהרבה עסקים נשארו סגורים, וחווים ירידה הן בהכנסות והן בהגעת העובדים לעבודה", משתף יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה . "פנינו לבעלי התפקידים הרלוונטיים בבקשה שיתערבו לטובת אותם בעלי עסקים ויתחשבו בהם, במיוחד לאור כך שעוד צפויים ימים לא פשוטים וחוסר הוודאות הרב משפיע על בעלי העסקים בנוסף למצב הביטחוני הקשה שהמדינה נקלעה אליו.״

לאחר הפנייה של ההתאחדות וגופים נוספים, הודיע המוסד לביטוח לאומי שרק מעסיקים שנמצאים עד 40 ק"מ מעזה יקבלו דחייה ללא קנסות והצמדות על פיגור בתשלומים לאורך הלחימה.

"מנותקים מהשטח"

לדברי רויטל סיטון בן ארי, ראש תחום מיסוי בהתאחדות, ״דחיית תשלום הביטוח הלאומי הינה מענה זניח ולא מספק למאות אלפי בעלי העסקים שקורסים תחת עול ההלוואות. חשוב להבין כי מצב המלחמה הוא לא רק עד 40 ק״מ. הרבה מעבר ל-40 ק״מ ישנם עסקים רבים שפשוט נסגרו לחלוטין בשל העובדה שאין להם מיגון או כי עובדיהם אינם יכולים להגיע לעבודה משלל סיבות. לעסקים אלה אין בכלל הכנסות בשלב הזה, אלא רק הוצאות. מדוע המדינה מפלה אותם?״.

באשר להודעת רשות המסים על מתן דחיות קצרות מועד, אומרת בן ארי, כי "התחושה העיקרית היא שצוחקים עלינו. אורכה עד ה-26.10 משמעותה אורכה של שלושה ימים בלבד. העסקים מושבתים - העובדים מסרבים להגיע לעבודה גם אם יש מרחב מוגן מהפחד שירצחו אותם, ובעלי העסקים בחרדה קיומית - מעבר לחרדה האישית של כל אזרח במדינת ישראל, נוספה חרדה לפרנסתם.

לתת אורכה של שלושה ימים, זה ניתוק מהקורה בשטח. הארכה ל-23.11 נעשית עם תנאים כמו ריבית או דרישה להגשת בקשה במקרה של קנס מהווה פגיעה קשה בעצמאיים. אנחנו פונים לרשות המסים לתת כתף לעם העצמאים שקורס תחת נטל ההוצאות, ולתת ודאות מוחלטת שלא יתבצעו פעולות אכיפה ועיקולים במהלך הלחימה. אי אפשר לחכות חודשיים כמו בקורונה לכל שביב של מידע".

לדברי ירון גינדי, משיחה עם מנהל רשות המסים עו"ד שי אהרונוביץ' עולה, כי הרשות רגישה לקריאות לסיוע משמעותי יותר. "שוחחתי אתמול בלילה והבוקר עם מנהל רשות המיסים על עדכון הכרחי ונדרש להקלות לבעלי עסקים שפורסמו אמש על ידי רשות המסים. הסברתי כי לא יתכן, לא סביר או אף הוגן שבין ההקלות שניתנו תהיה דחיה של 3 ימים בלבד בדיווחים השוטפים לרשות המסים ובסך הכל 10 ימי דחיה בהטלת עיקולים והליכי אכיפה וגבייה. דנו בשינויים הנדרשים וההכרחיים כדי ליצור וודאות והקלות אמתיות לציבור בתקופה קשה זו. מנהל הרשות הבטיח לי שביומיים הקרובים יפורסמו עדכונים בנושאים שדנו עליהם".

ההקלות שניתנו עד כה

נזכיר, כי מנהל רשות המסים אהרונוביץ' נכנס לפני פחות מחודש לתפקידו, וכבר נדרש להתמודד עם מצב חירום לאומי שמחייב את רשות המסים להיערכות שכוללת מתן פיצויים לנפגעי המלחמה ודחיית תשלומי מס, ובמקביל נדרש לספק מכספי גביית המס את סכומי העתק הנדרשים למדינה על מנת לממן את הלחימה.

עד כה בין היתר, הודיעה רשות המסים, על מתן מספר הקלות במועדי הדיווח של העסקים לרשות. במסגרת ההקלות, מועדי הגשת הדיווח התקופתי לספטמבר 2023 במע"מ, ניכויים ומקדמות מס הכנסה נדחו לתאריך 26.10.23.

במקביל נקבע, כי לא יוטלו קנסות בגין פיגור בהגשת דוח לדוחות שיוגשו עד לתאריך 23.11.23, אך כן יחולו חיובים בגין הפרשי ריבית והצמדה עד למועד התשלום בפועל.

בנוסף, יינתנו אורכות להגשת דוחות שנתיים והצהרות הון לשנת 2022 כאשר עבור חברות - מועד ההגשה נדחה מה-31.10.23 ליום 30.11.23; עבור יחידים - מועד ההגשה שנקבע ליום 30.11.23 יידחה ליום 31.12.23; הצהרות הון שהמועד להגשתן נקבע לתאריך 1.9.23 ואילך יוארך המועד להגשה עד ליום 31.12.23, או עד למועד הגשת הדוחות לשנת 2022 בהתאם להסדר האורכות, לפי המאוחר.

עוד הודיעה רשות המסים, כי בכל הנוגע להליכי אכיפה וגבייה, במהלך השבועיים הקרובים תגלה רשות המסים רגישות וגמישות ביחס לניהול הליכים קיימים ופתיחת הליכים חדשים, והנחייה מסודרת בנושא יצאה למשרדים.

רשות המסים לא תטיל עיקולים חדשים בגין חובות, וכן לא יבוצעו הליכי הוצאה לפועל ומימושי עיקולים עד ליום 20.10.23. עם זאת, הודגש כי אין מדובר בביטול של עיקולים קיימים או מחיקת חובות אלא רק בעצירת ההליכים האמורים והפרשי הצמדה וריבית על חובות יחולו על פי החוק.

סיוע למשרתי המילואים

לצד הקלות אלו לכלל הציבור, תנקוט רשות המסים בתקופה הקרובה במדיניות של סיוע פרטני למשרתים במילואים ולתושבי עוטף עזה והדרום. הוחלט כי משרתי מילואים שגויסו, וכן תושבי הדרום ועוטף עזה שלא הגישו דיווחים תקופתיים לחודש ספטמבר 2023 במועד, יוכלו לקבל ביטול מלא של קנסות, הפרשי הצמדה וריבית. הטיפול יבוצע באמצעות פניה פרטנית באמצעות ערוצי התקשורת המקוונים.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "רשות המסים פעלה ופועלת בכדי לסייע בשעה קשה זו לכלל אזרחי ישראל, הן במתן מענה לתושבי העוטף והדרום במסגרת קרן הפיצויים והן בכלל מערכי הרשות. הרשות בוחנת בכל עת את ההתפתחויות במצב הביטחוני ופועלת בזהירות ובשיקול דעת, תוך איזון בין הצורך להקל על הציבור על רקע המצב הביטחוני לצורך בשמירה על קופת המדינה, החשוב עתה במיוחד על רקע הלחימה והנזק הרב שנגרם לרכוש האזרחים.

"בשעה זו רשות המסים פועלת במירב הרגישות וההתחשבות עם כלל האזרחים לנוכח המצב. במסגרת זו בין השאר, פרסמה אמש רשות המסים הקלות לכלל הציבור, ובפרט ביחס לחיילים המגויסים ותושבי העוטף והדרום. כמו כן, רשות המסים תפרסם בקרוב הודעה נוספת לציבור תושבי העוטף והדרום עם פירוט של כלל ההקלות, יחד עם דרכי הפניה המעודכנות בצורה מרוכזת".