המקלט בבניין שלכם מלא זוגות אופניים ועגלות ישנות? יש מה לעשות

בעקבות המלחמה הרשתות החברתיות התמלאו בסיפורים על מקלטים לא נגישים, נעולים או מלאים בזבל, בשעות שבהן הם דרושים במיוחד • למי שנתקל בבעיה יש מה לעשות - אלו האופציות העומדות בפניו

אדם וכלבו רצים למקלט באשקלון / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
אדם וכלבו רצים למקלט באשקלון / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

בימים האחרונים התמלאו הרשתות החברתיות בסיפורים על מקלטים לא נגישים, נעולים או מלאים בזבל, בשעות שבהן הם דרושים במיוחד.

תושב אשקלון סיפר לגלובס: "בבניין שלנו, בעיר שסופגת הרבה טילים, השכן בקומת הקרקע גידר מסביב לדירה שלו שטח עצום ונשאר לנו רק שביל צר כדי להיכנס הביתה. בין היתר הוא גידר את הכניסה למקלט, ופשוט אין גישה לשם.

"ביקשו ממנו לפתוח לפחות את הגדרות מסביב, אבל הוא פותח מתי שהוא רוצה ויש שם מכשולים וחפצים, ומכיוון שזמן התגובה שלנו בדרום אשקלון הוא כמה שניות, זה פשוט לא רלוונטי. אנחנו יורדים לחדר המדרגות שבו קיר צר וישן, ומקווים לטוב".

מה אפשר לעשות במקרה כזה? ועל מי האחריות לשמירה על הגישה למרחב מוגן ציבורי?

עו"ד בועז אדלשטיין, ממשרד עמית, פולק, מטלון, מזכיר: "חוק המקרקעין, שמדבר על הבתים המשותפים, מגדיר מהו רכוש משותף, וקובע שיש רכוש משותף שניתן להצמיד אותו לדירה - למשל מקום חניה, או גינה בדירת גן - ויש רכוש שלא ניתן להצמיד אותו, כמו המקלט. אם מישהו לוקח לעצמו את המקלט אין לזה תוקף גם אם זה מוגדר בתקנות הבית המשותף".

24 שקל לקילו עגבניות: מחירי הפירות והירקות מזנקים - "ניצול בלתי נסלח" 
ישראל מבקשת מגרמניה תחמושת לספינות קרב; תקבל שני מל"טים 

זאת ועוד, "החוק קובע שהמקלט חייב להיות מתאים לייעודו, כלומר אי אפשר להפוך אותו למחסן, ומחייב את הדיירים לשמור על ניקיון ולפנות ציוד. המקלט חייב להיות מוחזק באופן שתמיד יוכלו להשתמש בו".

אולם במקרים רבים, המקלט הופך למחסן מאובק לאופניים, לעגלות, לרהיטים ישנים ולפעמים איש כבר לא יודע למי הם שייכים.

לרשות המקומית סמכות לטפל בדייר

"במקרה כזה", אומר אדלשטיין, "אפשרות אחת היא לפנות לרשות המקומית, והיא זכאית לפי פנייה של מי מבעלי הדירה להודיע בכתב לנציגות הבית המשותף ולדיירים שהם חייבים לפנות את המקלט. יש לה גם סמכות לטפל באותו דייר סורר, למשל היא יכולה לפרוץ למקלט, ואפילו לשבור את המנעול.

"במסלול מקביל אפשר לפנות למפקח על הבתים המשותפים ולהגיש בקשה לסילוק יד ולצו עשה. אם מוציאים צו כזה והדייר הסורר לא מציית לו, אפשר לנקוט סנקציות ואפילו סנקציותו פליליות כמו קנס או מאסר. גם אם הרשות המקומיות נותנת צו והוא לא מציית אפשר לנקוט הליך של ביזיון בית משפט והוא יכול להטיל אפילו קנסות יומיים, למשל על כל יום איחור.

"אם אני הייתי צריך עכשיו לתת ייעוץ משפטי לוועד בית שנתקל במקרה כזה, הייתי אומר שירוצו למפקח על המקרקעין ויבקשו צו מיידי, ובתקופה כזו מוטרפת אני בטוח שיעשו זאת מיד. אני מוכן לסייע בהתנדבות - ואני בטוח שעוד עורכי דין יעשו כמוני".

יש אנשים שחוששים לריב עם השכנים, חוששים מהיום שאחרי.
"אם חוששים מריב עם שכנים, לפנות לרשות המקומית. אפשר גם לפנות הנציגות ולא חייב דייר ספציפי. אבל אם אין נציגות או שהיא לא פועלת - כל דייר יכול גם בעצמו כיוון שיש לו זכויות ברכוש המשותף.

"בהמשך אפשר גם לתבוע את הדייר נגד השימוש שעשה בנכס ולחייבו בתשלום, אבל זה בשלב ב'. קודם כול צריך לפנות את המקלט".

ואם יש שם ציוד פרטי של אנשים?
"להודיע בקבוצת הווטסאפ שנדרשים להוציא תוך שעה את הציוד אחרת הוועד מוציא הכול ואין לו אחריות על הציוד. אני לא רואה בית משפט שיעשה על זה בעיות. תצלמו את המערום ותשלחו את התמונות בקבוצה לכולם ויצאתם ידי חובה".