עתירה נגד אל על: לחייב את חברת התעופה לפעול בשבת

חברת התעופה אל על הייתה בעבר חברה ממשלתית, אך היא נמכרה ע"י המדינה, שהותירה בידה זכות להורות על שמירת האינטרסים של המדינה ועל אופן הפעלתה • אבל למרות בקשת שרת התחבורה, אל על הודיעה כי תפעיל בשבת 4 טיסות חילוץ בלבד

מטוס אל על
מטוס אל על

אתמול (ו') בערב הוגשה עתירה לבג"ץ נגד הממשלה, שרת התחבורה, שר הביטחון ואל על, בדרישה כי חברת התעופה הלאומית אל על תפעל באופן מלא גם בשבת להבאת מטענים לישראלים ולהשבת תושבים המבקשים לחזור. הבקשה התייחסה גם לשבת הנוכחית, אך בשל עיתוי הגשתה בערב שישי, ביהמ"ש טרם נתן החלטה או ביקש את עמדת המדינה. השופט נועם סולברג הורה לממשלה ולאל על להגיש תגובה עד יום שני ה-16 באוקטובר.

בשל המלחמה: בחינות לשכת עורכי הדין יידחו לפברואר
● 
עורך הדין שהקים תוך 72 שעות מפרוץ המלחמה מטה למשפחות החטופים
שאלות ותשובות | משבר החטופים: מה האפשרויות, ומה אומר המשפט הבינלאומי?

ביום שלישי השבוע שרת התחבורה מירי רגב פנתה למנכ"לי שלושת חברות התעופה הישראליות אל על, ארקיע וישראייר וביקשה מהם להפעיל את החברות במהלך כל ימות השבוע.

אל על לא נענתה לבקשה והודיעה כי תפעיל 4 טיסות חילוץ בלבד שאינן פתוחות לקבל הרחב. אל על הפעילה השבת, לראשונה מאז 1982, שתי טיסות חילוץ בחינם להחזרת לוחמים וכוחות ביטחון מארה"ב ומהמזרח. הטיסות בוצעו במטוסים רחבי גוף מסוג 787 במימון משותף של אל על וגופים פיננסים גדולים בארה"ב. בהודעת אל על צוין כי "טיסות אלו מוגדרות כ"פיקוח נפש" וקיבלו את כל האישורים ההלכתיים הרלוונטיים".

העתירה: על בסיס מניית הזהב של המדינה

בעתירה שהוגשה נטען כי על שרת התחבורה לחייב את חברת התעופה לפעול בשבת. זאת על בסיס המנייה המיוחדת שהמדינה מחזיקה באל על. חברת התעופה הייתה בעבר חברה ממשלתית, אך היא נמכרה על ידי המדינה, שהותירה בידה זכות להורות על שמירת האינטרסים של המדינה ועל אופן הפעלת אל על. זכויות אלו מכונות "מניית מדינה מיוחדת".

עו"ד מאיר הלר, שהגיש את העתירה, הוא פקח טיסה במילואים ואב לבת חיילת בשירות קרבי ועבורה הוא מעוניין לייבא לישראל ציוד מיגון.

בעתירה הוא טוען כי "קריטי לפרסם ולפתוח את לוח הטיסות לכלל האנשים ומובילי המטענים, על מנת שמי שצריך יוכל לקנות כרטיס", וכי "עיכוב של שבת משמעותו עיכוב של מספר ימים.. ואיבוד "סלוטים" זמינים שיכלו להינתן בנתיבי הטיסות למטוסי אל על. מדובר בפיקוח נפש".

"למדינה אינטרס חיוני בקשר לאל על לאפשר שימוש אפקטיבי, בנכסים חיוניים בשעת חירום או לצורכי ביטחון להבטחת המשך קיומן של פעילויות שהן חיוניות לביטחון המדינה".