קרש לממ"ד: איך עובדת ההמצאה החדשה של המלחמה

המלחמה הציבה בפני הציבור איום חדש: מה קורה אם ינסה מחבל להיכנס לממ"ד, שבאופן מובנה לא ננעל • הפיתרון שמצאו הישראלים: "קרש לממד" - אלתור שמונע את פתיחת הדלת, אבל גם בו יש סיכון

ממ''ד, הדלת לא נסנעלת והאזרחים מאלתרים / צילום: רפי קוץ
ממ''ד, הדלת לא נסנעלת והאזרחים מאלתרים / צילום: רפי קוץ

בסוף השבוע שעבר נחשפנו לסיפורי האימה על חדירות מחבלים לקיבוצים והתבצרות של משפחות בחדרי הממ"ד, תוך החזקת ידיות הדלתות כדי למנוע מהמחבלים להכנס תוך "תחרות" לחיים ולמוות על ידיות הדלתות. בעוד הדיירים הנצורים ניסו בכל כוחם לשמור על הידית למעלה, המחבלים ניסו להורידה למטה.

כדי לנסות והימנע מהתרחיש הזה, החלו אלפים לחפש פתרון שיאפשר להם לשמור על דלת הממ"ד נעולה, מבפנים.

שאלות ותשובות | 200 אלף שקל ואישור מהשכנים: כך תוסיפו ממ"ד לדירה
מינהל התכנון: תותר תוספת ממ"דים במסלול מהיר בכל הארץ
קרש לממ"ד: האם זה הפתרון שישאיר את הדלת סגורה הרמטית?

"לממ"דים תקניים אין נעילה של מנעול, ואין להם מפתח", אומר רמי צרפתי, מנכ"ל ובעלי קבוצת רמי צרפתי, שמיגנה את מרבית יישובי עוטף עזה. "הנעילה של הדלת מתבצעת באמצעות הרמת הידית כלפי מעלה, ששולחת בריחים להכנס למשקוף. כשמישהו מבחוץ מנסה לפתוח את הידית, ניתן לתמוך אותה במשהו".

ואכן, הממ"ד לא מיועד במקורו להיות חדר שיגן על תושביו מפני כוחות עויינים שנמצאים בתוך הבתים, הפונקציה הזו נוספה לו במלחמת עזה, והניבה פתרונות מאולתרים.

כך, בעלי בתים בדרום אילתרו מנגנון כזה, באמצעות ברגים אותם תקעו לתוך קיר הממ"ד. הם קשרו את הידית באמצעות חבל במצב נעילה, מתחו אותו וקשרו לברגים בצורה שאינה מאפשרת את פתיחת הדלת, ללא שיחרור הקשר. הקרשים מאולתרים במקרים רבים על־ידי האנשים. בעלי מקצוע רבים עושים זאת בחינם בהתנדבות, או בתשלום של עשרות שקלים.

אילתור אחר, שהפך לפופולרי אף יותר, כבר זכה לשם "קרש לממ"ד". מדובר בקרש ברוחב הדלת, שבו נקדח חור במיקום של הידית וברוחב שלה. עם סגירת הממ"ד עם הידית למעלה, תוקעים את הידית בחור של הקרש ומקפידים שהוא ישען על שני המשקופים. בכך מצליחים למנוע מכל גורם שהוא מבחוץ לפתוח את הדלת.

אבל אילתור מוצלח בעת צרה, אינו יכול להוות פתרון תקני ארוך טווח לבעיה. סגן יו"ר איגוד המהנדסים ישראל דוד מציף מגוון בעיות באלתור הפופולארי, "יש פתרונות, ואפשר לשפר את הדלת ואת הנעילה שלה. אבל מה קורה במצב ששורפים את הבית וחונקים את האנשים עם העשן, כפי שגם קרה ביישובי עוטף עזה? ומה יקרה אם המחבל ישגר לדלת אר.פי.ג'י? החלטה מסוג כזה אינה מעכשיו לעכשיו, אלא צריכה להיות מעמיקה שתתחשב בכל ההיבטים. אבל עכשיו יש היסטריה, ואני מניח שבקרוב ימציאו מנעולים מיוחדים לממ"דים", הגיב דוד. "צריך להבין עד הסוף מהם האיומים ועד לאיזו רמה אתה הולך עם התשובה לאיומים הללו. זה עניין לניהול סיכונים מול עלויות כלכליות, ולא להחלטה פופוליסטית".