מניית חברת מוצרי המיגון מישראל שהתחזקה בניגוד למגמה בבורסה בת"א

בשבוע שעבר זינקה מניית חברת פמס של משפחת בלום לשווי של יותר מ-1 מיליארד שקל • החברה עוסקת בפיתוח וייצור של אריגים שמשמשים כחומר גלם לתעשיית המיגון האישי ומיגון כלי רכב ותעופה

רכב צה''לי בדרך לכיוון הגבול עם עזה / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
רכב צה''לי בדרך לכיוון הגבול עם עזה / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

בשבוע שעבר, בזמן שמדד ת"א 125 נפל בכ-6.5% על רקע פרוץ המלחמה בעוטף עזה, בלטה מניית פמס , שבניגוד למגמה בבורסה המקומית רשמה עלייה שבועית של  למעלה מ-6%. בכך עברה מניית פמס לרשום תשואה חיובית מתחילת שנת 2023, דווקא בשבוע מסחר שלילי במיוחד בבורסה. 

הכלכלנים מעריכים: מה צפוי היום במדד המחירים הישראלי 
בלעדי | בדרך לארץ: "רכבת אווירית" של כלי רכב ממוגנים 

הסיבה לכך נראית ברורה: פמס (מפעלי פמס מיגון), חברה רווחית הנסחרת כעת בשווי של יותר מ-1 מיליארד שקל,  עוסקת בפיתוח וייצור של אריגים המשמשים כחומר גלם לתעשיית המיגון האישי ומיגון כלי רכב ותעופה. באתר החברה מוצגים מוצרים המבוססים על חומרי הגלם של פמס, בהם למשל אפודי מגן נגד קליעי נשק קל והגנה בליסטית על רכבי ביטחון. מאז שפרצה המלחמה בשבוע שעבר, פורסמו מספר רב של מקרים בהם נדרשו לחיילי צה"ל השלמות של אפודי מגן וציוד נוסף, שחלקו נרכש על-ידי אזרחים ותורמים מהארץ ומחו"ל. 

בעיקר לקוחות עסקיים 

לפי דוחות פמס, החברה משווקת את חומר הגלם לגופים שונים ברחבי העולם. הרוב המהותי של לקוחות החברה הם לקוחות עסקיים (אך קיימים גם לקוחות ממסדיים בהיקף נמוך), ואין להם אפיון גאוגרפי או סקטוריאלי מובהק.

בשוק הצבאי והממשלתי (ביטחון פנים), פמס פועלת בעסקאות של לקוחותיה על בסיס מכרזים בהם משתתפים הלקוחות, או בעסקאות מזדמנות המתבססות על תקציבי ביטחון.  בשוק האזרחי, מדובר בשיווק כמויות קטנות יותר מאשר בשוק הצבאי. נכון לשנת 2022, החברה האמריקאית האניוול (Honeywell) הייתה לקוחה מרכזית של פמס והיוותה 26% מסך ההכנסות שלה באותה שנה, כשהיא רוכשת מפמס בשלושה שווקים עיקריים: אפודי מגן וקסדות, מיגון כלי רכב ומיגון תעופתי לכלים מוטסים.

פמס, הממוקמת בפתח תקווה ופועלת גם מארה"ב, הוקמה בשנת 1986 והונפקה בבורסה כבר לפני למעלה מ-30 שנה. החברה והחברות-הבנות שלה מייצרות יריעות חד-כיווניות המשמשות חומרי גלם בתעשיית המיגון נגד איומים בליסטיים. המוצר שלה עשוי מסיבים סינתטיים שונים, והלקוחות שלה משמשים בו לייצור אמצעי מיגון שונים.

פמס נמצאת בשליטת דניאל בלום, המחזיק ב-67.8% מהון המניות שלה. דניאל בלום הוא המנכ"ל המשותף של החברה, לצד בנו, אבי בלום.

בדוחות המחצית הראשונה של 2023 ציינה פמס כי היא עוקבת אחר השפעות מלחמת אוקראינה-רוסיה על הקצאת תקציבי ביטחון. פמס ציינה בדוחות גם כי בשנת 2022 ובמחצית הראשונה של 2023 חל גידול בביקוש למוצרי החברה, להערכתה בין היתר כתוצאה ממגמת התגברות הצטיידות צבאית ברחבי העולם.