המהפכה המתגבשת: צמודי הקרקע יוכלו להוסיף ממ"ד ללא היתר

בעלי צמודי קרקע שאינם מצוידים בממ"ד, לא יזדקקו עוד לאישורים מהעיריות ומהוועדות המקומיות, אלא יוכלו לפנות לפיקוד העורף עם התוכנית, והוא יאשר אותה בתוך שבועיים

ממד בתוך בניין מגורים / צילום: Shutterstock
ממד בתוך בניין מגורים / צילום: Shutterstock

רמת המיגון הלא מספקת, מביאה את מינהל התכנון לגבש תוכניות, שיאפשרו לבעלי דירות להוסיף ממ"דים באופן מזורז. היום (ג'), אמורה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, ערכאת התכנון העליונה של ישראל, לדון בשתי  הצעות להקמת ממ"דים בהליכים מהירים: הראשונה מדברת על הקמת ממ"ד בדרך של קבלת היתר בנייה, והיא מיועדת בעיקר לבעלי דירות בבנייה רוויה; ואילו השנייה מייתרת לגמרי את הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה והעיריות, והיא אמורה לאפשר לבעלי צמודי קרקע להקים ממ"ד באמצעות אישורים מהירים מפיקוד העורף.

עמוס גלעד מסביר: אלה היו שתי הטעויות של חמאס וזה מה שיקרה אחרי שנסלק אותו
ראיון | הבכיר שמנתח - זה הרגע שבו מזוודות הכסף לחמאס הפסיקו לעבוד

מדובר בהבדל גדול מאוד בין שתי התוכניות - בעוד הראשונה עדיין מותירה בתמונה את הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה, הגם שבמסגרת הליכים ביורוקרטיים מופחתים מאלה הנהוגים כיום, התוכנית השנייה מוחקת אותם כמעט לחלוטין בכך, שהיא עוקפת את העיריות והוועדות המקומיות, ומעניקה את הסמכות לאשר את הממ"דים לפיקוד העורף. הפיקוד הוא זה שאמור לבדוק את התוכניות המוגשות לו בתוך שבועיים בלבד, ולהחליט, האם הן עומדות בתקנות של ממ"דים.

שתי התוכניות גובשו במהירות, בעקבות המלחמה בעה, ובמיוחד לאור המאורעות המחרידים שאירעו בקיבוצים של עוטף עזה, שבמהלכם הממ"דים עמדו בפני נסיונות פריצה, שריפה ואף פיצוץ מצד מחבלים, וברוב המקרים הצליחו להחזיק מעמד.

לגבי התוכנית הראשונה, הרחבנו את הכתיבה לפני מספר ימים והערכנו, כי על אף ההקלות הביורוקרטיות, היישום שלה במקומות רבים יהיה בעייתי; התוכנית השנייה לעומת זאת, מותירה את עלויות הקמת הממ"ד (כ-220 אלף שקל בממוצע) כחסם העיקרי שעומד בפני הדיירים.

האינפלציה ועליית תשומות הבנייה גרמו לכך שבשנים האחרונות מחיר הממ"דים הוכפל, כך שגם אם תאושר התוכנית - יהיו רבים שכנראה לא יוכלו ליישם אותה.