בגלל המלחמה: חברת הדירוג פיץ' מציבה את דירוג האשראי של ישראל תחת "מעקב שלילי"

חברת הדירוג הודיעה כי בששת החודשים הקרובים היא תעקוב באופן תדיר אחר ההתפתחויות הביטחוניות באזור • לא מדובר בהורדת הדירוג, שנותר על רמה של A+

חברת הדירוג פיץ' / צילום: Shutterstock
חברת הדירוג פיץ' / צילום: Shutterstock

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הודיעה היום (ג') על הצבת הדירוג של מדינת ישראל תחת "מעקב שלילי" (Rating Watch Negative), זאת בשל שינוי בתפיסת הסיכונים לאור מלחמת "חרבות ברזל".

משמעות ההודעה היא שבכוונת החברה לעקוב באופן תדיר אחר ההתפתחויות הביטחוניות באזור במהלך ששת החודשים הקרובים, במקרה של הרעה משמעותית במצב הביטחוני, היא עלולה לבצע פעולת דירוג שלילית. אם הרעה במצב לא תתממש, יוסר "המעקב השלילי". כרגע, הדירוג עצמו נותר ברמה של A+. 

בהודעת משרד האוצר נכתב כי "הודעת החברה משקפת את החשש שלה מכך שהתרחבות העימות הנוכחי, ככל שיכלול גם עימות צבאי בקנה מידה נרחב עם מספר שחקנים נוספים ולאורך תקופה מתמשכת, עלול לגרום להתדרדרות בנתונים הפיסקליים. פיץ' מדגישה כי לא מדובר בתרחיש מרכזי, אולם היה ויתממש הוא עלול להביא לגידול מתמשך בהוצאה הממשלתית, ירידה בהכנסות המדינה, להוביל לפגיעה בסנטימנט הצרכנים והמשקיעים והרעה במדדי האשראי של ישראל.

החברת סבורה כי הסיכון בהתרחבות העימות עלה באופן משמעותי לאור חילופי האש התכופים בגבול לבנון וכן לאור ההתבטאויות של גורמים בכירים באיראן ובחיזבאללה. החברה מבהירה כי מחיר הרחבת העימות כאמור, עבור איראן וחיזבאללה, יהיה גבוה מאוד, וזאת בהמשך לאזהרותיהן של ישראל וארה"ב. פיץ' מדגישה בהודעתה כי נוכח הכלכלה הדינמית בעלת ערך מוסף גבוה, מוכנות המדינה לעימות צבאי והיסטוריה של עמידות בפני עימותים מסוג זה, בשילוב עם מדדים פיסקאליים טובים, חשבונות חיצוניים חזקים וכריות נזילות גבוהות, לא סביר שעימות קצר באופן יחסי, המוגבל בעיקר לרצועת עזה, ישפיע על דירוגה של ישראל".

מודי'ס החליטה לדחות את פרסום הדירוג

ביום שישי שעבר חברת הדירוג המתחרה מודי'ס דחתה ברגע האחרון את פרסום הודעת הדירוג של מדינת ישראל. החברה הודיעה על הדחייה לחשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג. החברה נערכה לדירוג ואף ביקרה בישראל לאחרונה, אולם סביר להניח שהמלחמה שפרצה בישראל הביאה לשינוי. 

משמעות ההחלטה בפועל היא שדירוג האשראי של ישראל נותר ללא שינוי, ברמה של A1 עם אופק יציב. המועד המתוכנן הבא לפרסום הודעת דירוג אשראי על ידי מוד'יס הוא בעוד כחצי שנה.