"חשש עמוק לגורלנו": המומחה שמסביר למה האמריקאים מודאגים ומה הסיבה שביידן הגיע לישראל

פרופסור יוסי שיין, מומחה ליחסים בינלאומיים וח"כ לשעבר, מסביר בשיחה עם גלובס מה עומד מאחורי ביקור ביידן בישראל • לדבריו, מדובר בשילוב בין חשש עמוק לגורל ישראל, ציונות ואינטרסים: "ארה"ב לאזור מצד אחד מראה את המחויבות שלה כלפי ישראל, ומצד שני לוקחת לעצמה את ההכרעה לגבי גבולות הסכסוך"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן, מוקדם יותר היום / צילום: ap, Evan Vucci
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן, מוקדם יותר היום / צילום: ap, Evan Vucci

"ארה"ב מעולם לא לקחה חלק כה פעיל במלחמה ישראלית, עד כדי כך היא מעורבת שמזכיר המדינה והנשיא הוזמנו לקבינט ויושבים ומתכננים ומעירים, זה חסר תקדים", אומר בשיחה עם גלובס פרופ' יוסי שיין, מומחה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת ג'ורג'טאון, ומי שכיהן בעבר כחבר כנסת מטעם מפלגת ישראל ביתנו.

ראיון | "זו תהיה כניסה הרבה יותר רחבה": המומחה שמסביר מתי צה"ל ייכנס לעזה ואיך זה ייראה 
האנליסט שמעריך: זה התרחיש הסביר ביותר להתפתחות המלחמה 

"התגובה האמריקאית כל כך חריגה שהיא במובן מסוים גם מעידה על חולשה, או לפחות על התפיסה האמריקאית שישראל לא חזקה מספיק. הרי ישראל תמיד התגאתה בכך שהיא נלחמת במלחמות שלה לבד. התגובה של האמריקאים נובעת מתוך חשש עמוק של ארה"ב, החל כבר מהיום הראשון, מיד לאחר הטבח הרצחני שביצע חמאס. האמריקאים ממש חוששים לדעתי לגורלה של ישראל. החשש העמוק הזה לגורלה של ישראל הוא שגרם לאמריקאים לקחת חלק כה פעיל, ביחד עם האמפתיה הגדולה שיש לביידן כלפי ישראל. שילוב בין הדברים הביא למצב הנוכחי".

יהיה לזה גם מחיר? יש כאלה שאומרים שבמובן מסוים האמריקאים מנהלים את המלחמה.
"ברגע שהאמריקאים כל כך עמוק בתוך הדבר הזה ועכשיו גם מבקשים מהם חבילת סיוע של 10 מיליארד דולר - אז זה ברור שיהיה לזה מחיר ושבעל המאה הוא בעל הדעה. הכניסה של ארה"ב לאזור מצד אחד מראה על המחויבות של הברית האסטרטגית עם ישראל, ומצד שני מראה שארה"ב לוקחת לעצמה את ההכרעה לגבי גבולות הסכסוך. הייתי אומר שזה נותן לה אפילו לשרטט את גבולות המוסר של הסכסוך. זה מחליש אותנו ברמה מסוימת, וזה מחזק ברמה אחרת. הרי בכל זאת, יש להם נושאות מטוסים שכאן מחזקות אותנו".

"רוסיה וסין צופות בעניין במתרחש"

האם יש חשש שביידן הוא בעצם הנשיא הדמוקרטי האחרון שממש אוהב את ישראל בצורה כזאת? אנחנו רואים את הדור החדש של הדמוקרטים, לרבות קולות מאוד מרכזיים שלא מחבבים אותנו, מחאות נגד ישראל בקמפוסים ועוד.
"אני נמצא כרגע בבוסטון בדיוק בשביל זה. אני אדבר היום בכמה בקמפוסים. יש פה יש מאבק אדיר על הנרטיב. יש פה כוחות. גם בקמפוסים, הרבה סטודנטים ערבים והרבה שמאל רדיקלי. פרוגרסיביים, שרואים את ישראל כישות קולוניאלית, כמדינה גזענית ועוד ועוד. אנחנו רואים את כל אותם תיאוריות מופרכות שבאות מהפרוגרסיביות הקיצונית וחוזרות על עצמן במגוון וריאציות".

"מצד שני", אומר שיין, "אנחנו רואים גם התעוררות נגד של הקהילה היהודית. ראינו את קרן וקסנר שמשכה כספים מהרווארד, את משפחת עופר שעשתה אות אותו הדבר. אנחנו רואים תמיכה ממשלתית גדולה וגם של האוכלוסייה המבוגרת, אבל בהחלט בקמפוסים המצב קשה - מנהיגי הקמפוסים שותקים. אתמול הייתה כאן הפגנה של 5,000 איש נגד ישראל, יש חשש גדול מהדבר הזה".

פרופ' יוסי שיין / צילום: תמונה פרטית
 פרופ' יוסי שיין / צילום: תמונה פרטית

מה האינטרס האמריקאי לעזור לנו כל כך? זה רק מתוך ציונות?
"ברור שלא רק ציונות. צריך להבין, הנראטיב באזור עד כה היה חיובי מאוד. התקדמות עם סעודיה, הסכמי אברהם, איראן מוחלשת, ועכשיו דבר כזה קורה. אם ישראל תפסיד או תדשדש, הרי שכל אויבי ארה"ב יראו זאת כחולשה אמריקאית. האיסלמיסטים במצרים ירימו ראש, בירדן גם כן.

"רוסיה וסין צופות בעניין במתרחש. ארה"ב לא יכולה לתת לישראל להיכשל כאן. זה גם ערכים אבל זה גם 'ריאל פוליטיקס' ברמה הכי בסיסית. תזכור שבאים לארץ גם קנצלר גרמניה וראש ממשלת בריטניה וגם מקרון איתנו. המאבק שלנו יחד עם ארה"ב הוא על יצירת חזית דמוקרטית ליברלית מול כוחות הרשע של איראן, חיזבאללה וחמאס וגם מול הרוסים והסינים. ישראל חייבת להיות מבצר חזק".