הבן של יזהר שי נפל בקרב, הארגון שבראשו הוא עומד גייס 600 מתנדבים

דרכנו, תנועה פוליטית התומכת בשוויון ליהודים וערבים, מפעילה מערכת לניהול מצבי חירום, שדרכה נשלחים מתנדבים לכל הארץ • נמרוד דוויק, מ"מ המנכ"ל: "מנסים להחזיר תחושת שפיות"

מתנדבי ''דרכנו'' מביאים מוצרי חשמל לחיילי צה''ל
מתנדבי ''דרכנו'' מביאים מוצרי חשמל לחיילי צה''ל

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

בשנים האחרונות הייתה תנועת דרכנו פעילה בעוטף עזה, בניסיון ליצור ברית פוליטית עם תושבי המקום. כתנועה פוליטית לא מפלגתית, היא מייצגת לדברי ראשיה את הרוב המתון, התומך במדינה דמוקרטית ויהודית אך גם בשוויון לכל האזרחים. מרגע שהחלה המלחמה בדרום, היה ברור כי חבריה - ויש 400 אלף כאלה - יהיו מעורבים ביוזמות ההתנדבות עבור התושבים שם.

ישראל מתגייסת: גלובס מציג את היוזמות האזרחיות והעסקיות לסיוע בזמן המלחמה 

אלא שתוך זמן קצר האסון נחת גם אצלם: בנו של יו"ר הוועד המנהל, משקיע ההון סיכון יזהר שי, נהרג בהגנה על יישובי העוטף. נמרוד דוויק, ממייסדי הארגון ומ"מ המנכ"ל, מספר כי היה המום מהאסון ועוד טרם הספיק לעכל אותו, הצטרפו אסונות נוספים במעגל הקרוב שלו. "דודה ובת דודה של חבר צוות נחטפו מבארי, בן כיתה שלי נהרג. כישראלי אני מכיר את המוות והדאגה, אבל אני לא רגיל, אף אחד לא רגיל, שזה כל כך הרבה במכה".

יזהר שי / צילום: אלעד מלכה
 יזהר שי / צילום: אלעד מלכה

התנועה מתמקדת במערכת לניהול מצבי חירום, שדרכה היא מתפעלת 600 מתנדבים, ומספקת מענה לעשרות בקשות ופניות ביום, ממפונים מהדרום, מאנשים במצוקה ברחבי הארץ ומיחידות צה"ל.

איזה סוג פניות אתם מקבלים?
"הכול - בוגרי יחידת עוקץ מחפשים גרביים לכל המתגייסים. זק"א צריכים ביטוח לנגרר. באוכלוסייה הבדואית צריך פסיכולוג דובר ערבית. מישהו שלח מחו"ל קונטיינר של ציוד היגיינה או מזרונים, וצריך לשחרר אותו מהמכס. צריך לפנות מקלטים כדי שאוכלוסייה מבוגרת תוכל להיכנס אליהם. ויש יחידה שספגה המון הרוגים והחמאס שרף להם את כל הציוד, מבקשים לחדש את חדרי המנוחה".

"יש פה שבר"

מהי הבקשה הכי לא צפויה שקיבלתם?
"הייתה בקשה ללק ג'ל לנערות תושבות הדרום, שפונו למצפה רמון. בהתחלה הופתענו, אך מיד מצאנו כמובן מישהי שתגיע ותטפל בזה. אנשים איבדו הכול, וגם הדברים החיצוניים מחזירים להם קצת תחושה של שפיות".

היו שינויים בצרכים לאורך התקופה?
"בימים הראשונים נדרשה עזרה למלונות במזון, ציוד לתינוקות ובגדים. עכשיו אנשים מתחילים להיקלט בבתים, וצריך לאבזר את הבתים האלה, בכלי בית ובמוצרי חשמל. בקרוב יהיה עוד סיבוב, למפוני הצפון".

דוויק מודה שהיה המום מכמות הבקשות, וגם מסתכל לרגע על הדברים מהצד. "יש פה איזה שבר. אנחנו לא מבינים למה אנחנו מחזקים את כל המערכת הזו, ועוד אחרי שכל השנים האחרונות נכנסו בנו, ועוד ממשיכים להיכנס בנו תוך כדי".

לא הייתה לכם תמיכה מהמדינה?
"שום מגע. אני לא מבין את זה. תלכו לאקספו ותפרגנו, לפחות. אנשים נותנים את הלב והנשמה, ומתפרקים תוך כדי, כי גם הם עוברים דברים בינתיים".