ישראל במלחמה | סיקור שוטף

החטופות הועברו לשטח ישראל; לוחם צה"ל נפצע קשה בצפון

ביידן ביקש מהקונגרס לאשר עבור ישראל חבילת סיוע בגובה 14 מיליארד דולר: "חמאס ופוטין רוצים לחסל דמוקרטיות שכנות" • דיווח בבלומברג: ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי לוחצות על ישראל לדחות את הפעולה הקרקעית ברצועת עזה כדי למצות את המהלכים לשחרור החטופים • צה"ל חיסל פעיל בזרוע הימית של חמאס • כל העדכונים

מוצב צבאי של צה''ל בגבול לבנון / צילום: ap, Hussein Malla
מוצב צבאי של צה''ל בגבול לבנון / צילום: ap, Hussein Malla

 היום ה-14 למלחמת "חרבות ברזל": בישראל מאשרים שחמאס שחרר 2 חטופות בעלות אזרחות אמריקנית; הצלב האדום אישר שהן הועברו לידיו. בנוסף, התחממות בגזרה הצפונית היום (שישי) - הותר לפרסום כי לוחם צה"ל במילואים נפצע קשה לאחר שמחבל ירה לעבר כוח צה"ל בסמוך למושב מרגליות שבגליל ונמלט מהמקום; כוחות צה"ל איתרו וחיסלו אותו בתום מצוד. בנוסף, 20 רקטות שוגרו מלבנון לעבר שטח ישראל. במקביל, צה"ל חיסל חוליית מחבלים במרחב שתולה. בבלומברג מדווחים שישנו לחץ בעולם על ישראל לדחות את הפעולה הקרקעית עד למיצוי המו"מ לשחרור החטופים. 

בהצהרה שמסר הערב דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, התייחס לשחרור החטופות ועדכן כי הן נמצאות בשעה זו בידי צה"ל בשטחי ישראל. הגרי תקף בהצהרתו את חמאס: "מציג את עצמו לעולם בתור מי שהחזיר את החטופות מטעמים הומניטריים. מדובר בארגון טרור שמחזיק תינוקות, ילדים זקנים". עוד הוסיף כי צה"ל ממשיך לתקוף ברצועה ואף חיסל היום בכיר שאחראי על פיתוח האמצעים של הארגון.

"מה שלא הבנו הוא שחמאס יכול להיות קיצוני ופרגמטי בעת ובעונה אחת"
פירוש אותות חלשים והגדרת הבעיה הבסיסית: מה יכול היה לעזור לנו לזהות את המתקפה של חמאס?
● קריסת הגדר בעזה: החולשה הפסיכולוגית שמייצרים מבנים הגנתיים
"רוב ערביי ישראל בשוק מהזוועות, אבל הם מפחדים להתבטא"
"קיבוץ בארי עוד יהיה מקום פורח שיאיר את העוטף ואת המדינה כולה"

לאחר לילה ללא ירי רקטי, במהלך היום יורטה רקטה מעל בית שמש, וכן נורו מטחים לעבר אשדוד, אשקלון ויישובי הנגב המערבי. צה"ל ממשיך בשעה זו לתקוף מטרות של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. משעות הבוקר צה"ל תוקף מטרות טרור ברצועת עזה, בין המטרות שנתקפו היו מספר מפקדות מבצעיות, משגרי נ"ט ותשתיות תת-קרקע.

עדכונים שוטפים

22:49 - ראש הממשלה נתניהו: "שתיים מהחטופות שלנו בבית. לא מרפים מן המאמץ להשבת כל החטופים והנעדרים. במקביל, ממשיכים להילחם עד לניצחון".

22:47 - המטח אל אשקלון: בניין בן 10 קומות נפגע. לוחמי האש מבצעים סריקות בכל הבניין לאיתור ושלילת לכודים. גבר בן 50 נפצע קל בדרכו לממ"ד.

22:45 - הקונסול בשיקגו הודיע ששוחח עם המשפחה של יהודית ונטלי רענן בארה"ב.

22:43 - חמאס טוען: "אנחנו פועלים עם כל המתווכים לסגירת תיק החטופים האזרחים - אם יהיו התנאים הביטחוניים המתאימים".

22:30 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודה לממשלת ישראל וקטר על העזרה בשחרור שתיים מהחטופות האמריקניות משבי ארגון הטרור חמאס.

22:26 - דיווח ב-CNN: ספינת המלחמה האמריקנית USS CARNEY יירטה אתמול מטח של ארבעה טילי שיוט ו-15 מל"טים ששוגר על ידי החות'ים בתימן לעבר שטח ישראל. יירוט המטרות בוצע במשך פרק זמן של תשע שעות. אתמול דווח כי הספינה יירטה רק שניים-שלושה טילים.

22:25 - שתי נפילות בעיר אשקלון: פגיעות ישירות בבית קרקע ובכמה כלי רכב. לוחמי אש מבצעים סריקות לאיתור לכודים ונפגעים.

22:23 - המרכז הרפואי לגליל בנהריה מסר כי השהה עד להודעה חדשה את הכנסת צוות ה-BBC לסיקור בתוך בית החולים.

22:12 - משרד החוץ הקטרי: נמשיך לשוחח עם ישראל וחמאס על שחרור החטופים

22:10 - יורט כלי טיס שניסה לחדור לישראל מלבנון; צה"ל תקף חוליית מחבלים נוספת של חיזבאללה.

21:55 - דובר צה"ל: נפעל בכל הדרכים להשיב את החטופים, חמאס מנסה להציג את עצמו הומניטרי.

21:37 - שתי החטופות הועברו לשטח ישראל.

21:33 - מדוברות משרד ראש הממשלה בשם הממונה על החטופים והנעדרים נמסר:  "הערב (ו') שוחררו יהודית טאי רענן ונטלי שושנה רענן מידי ארגון הטרור חמאס. השתיים נחטפו ע"י ארגון הטרור חמאס, במתקפת הפתע הרצחנית בשבת שעברה (07.10.23) עת שהתארחו בקיבוץ נחל עוז.

הממונה על החטופים והנעדרים תא"ל (במיל') גל הירש, יחד עם צה"ל וכוחות הביטחון, קיבל אותן לידיו בגבול הרצועה וברגעים אלה הן בדרכן לנקודת מפגש בבסיס צבאי במרכז הארץ, שם מחכים להן בני משפחתן.

ממשלת ישראל, צה"ל וכלל מערכת הביטחון, ימשיכו לפעול עם מיטב היכולות ובכלל המאמצים על מנת לאתר את כלל הנעדרים ולהשיב את החטופים כולם הביתה".

21:05 - מטח רקטות נוסף לאשדוד.

21:00 - יהודית רענן בת ה-59, ובתה נטלי בת ה-17 הן החטופות ששוחררו משבי חמאס. אזרחות אמריקאיות תושבות שיקגו שהגיעו לבקר את משפחתן בנחל עוז.

20:59 - ממטה המשפחות נמסר כי הוא מברך על שחרורן של החטופות משבי החמאס. "המשך החזקת בני הערובה הוא פשע מלחמה ופשע נגד האנושות. מאות משפחות מצפות לסיוע של מנהיגי מדינות ערב אחרי שמעשי חמאס זיעזעו את העולם כולו. חמאס ביצע פשעי מלחמה ופשע נגד האנושות. למנהיגים רבים במדינות ערב יש השפעה עצומה על מנהיגיו ועליהם לפעול לשחרר במיידי את כל החטופים והנעדרים המוחזקים בעזה. "אנו קוראים למנהיגי העולם והקהילה הבינלאומית להפעיל את מלוא כוחם בכדי לפעול לשחרורם של כלל החטופים והנעדרים".

20:38 - מטח רקטות שני בשעה האחרונה לעוטף עזה; אזעקות צבע אדום הופעלו.

20:28 - דיווח בבלומברג: ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי לוחצות על ישראל לדחות את הפעולה הקרקעית ברצועת עזה כדי למצות את המהלכים לשחרור החטופים בתיווכה של קטר.

20:18 - דיווחים על חילופי אש באחד מיישובי הגליל המערבי/

20:08 - הצלב האדום: שתי החטופות ששוחררו בידינו.

20:00 - בישראל מאשרים את הדיווחים על שחרור החטופות; ככל הנראה מדובר באם ובתה.

19:50 -  חמאס טוען: שחררנו 2 חטופות בעלות אזרחות אמריקנית. 

19:42 - צה"ל מאשר: חוסל המחבל שירה לעבר כוח צה"ל במרגליות; המחבל ירה לעבר כוח מילואים וכתוצאה מכך נפצע לוחם קשה.

19:40 - נשיא הקונגרס היהודי העולמי ואיש עסקים רון לאודר נפגש אתמול עם האפיפיור וביקש ממנו לפעול למען שחרור החטופים בעזה.

19:39 - מקורות דיפלומטים לסוכנות הידיעות רויטרס: 30 אזרחים צרפתים נהרגו במתקפת הפתע של חמאס. בנוסף, 7 אזרחים עדיין מוגדרים נ

19:12 - ה-BBC מתקפל: ברשות השידור הציבורי הבריטי לא יקראו יותר לחמאס "חמושים, אלא "ארגון שהוכרז על ידי ממשלת בריטניה ומדינות אחרות כארגון טרור" - או רק ישתמשו בשם "חמאס".

18:49 - מרגליות: חשוד נוטרל בירי בידי כוחות הביטחון, נבדק אם מדובר במחבל שירה בצוהריים לעבר כוח צה״ל שפעל ביישוב.

18:46 - נשיא טורקיה ארדואן משתלח בישראל: "יש להציל את האזור שלנו בהקדם האפשרי מכל הטירוף הזה, שמתרחש בעידוד מדינות המערב וארגוני התקשורת. אני קורא לכל המדינות והארגונים הבין-לאומיים לתמוך ביוזמות להפסקת אש הומינטרית בעזה. אני חוזר על קריאתי לממשל הישראלי - אל תרחיבו את התקיפות נגד אזרחים ותפסיקו את הפעולות שנחשבות רצח עם".

18:29 - מטולה: נפילה של 2 פצמ"רים בשטח פתוח, ללא נפגעים.

18:27 - יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נפגש בקהיר עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק. זאת, לאחר ביקורו של סונאק בישראל וסעודיה.

18:11 - אזעקה במטולה.

18:05 - ראש הממשלה נתניהו משוחח עם נשיא ארה״ב ביידן.

17:50 - מספר סנאטורים רפובליקנים בארה"ב שלחו מכתב לרשתות החברתיות X, META, TIKTOK GOOGLE בבקשה לקבל מידע על מדיניות ניטור תוכן בנוגע למלחמה של ישראל וחמאס.

17:49 - שר התפוצות והמאבק באנטישמיות והשר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי הודיע שמיום ראשון יצאו משלחות של משפחות החטופים לפרלמנטים ברחבי העולם על מנת לסייע במאמץ להשבת החטופים.

 17:39 -  לפי נתוני משרד הביטחון, כ-100 אלף אזרחים תושבי הצפון והדרום נמצאים כעת בתוכניות הפינוי וההתרעננות המדינתיות. הבוקר הוחלט על פינוי נוסף של 23 אלף תושבי קרית שמונה.

17:37 - הנשיא ביידן ביקש מהקונגרס לאשר סיוע של יותר מ-14 מיליארד דולר לישראל. 70% ממנו צבאי והיתר אזרחי.

17:31 - איראן הזהירה את ארה"ב מפני ההשלכות של שליחת נשק לישראל, כך לפי סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים". "התמיכה הנרחבת של ארה"ב, נחשבת כהשתתפות של הממשלה האמריקנית בפשעי המשטר הציוני, זה מסבך עוד יותר את המצב בעזה", רמטכ"ל צבא איראן, מוחמד באקרי.

17:11 - צה"ל תקף חוליית מחבלים שפעלה סמוך לגבול לבנון.

17:10 - משרד הבריאות מעדכן: 299 פצועים מאושפזים בבתי החולים, בהם 49 קשה, 179 בינוני ו-78 קל.

17:02 - צבע אדום בעוטף עזה.

17:03 - משרד הבריאות מעדכן על 299 פצועים המאושפזים בבתי החולים, מהם 49 קשה, 172 בינוני ו-78 קל. עד כה פונו לבתי החולים 4,932 פצועים, מהם: 12 אנוש, 281 קשה, 775 בינוני, 3,446 קל, 259 חרדה ו-159 בהערכה רפואית.

16:36 - דובר צה"ל מעדכן: האזעקה שהופעלה בגליל העליון - התרעת שווא. בשעה האחרונה נורו מספר טילי נ"ט לעבר מוצבי צה"ל בגבול לבנון, וכן בוצע ירי מנשק קל לעבר תצפית צה"ל. אין נפגעים לכוחותינו. כוחות צה"ל מגיבים בירי ארטילרי לעבר מקורות הירי.

:33 - שר הפנים הגרמני: "אנחנו נגרש תומכי חמאס אם נדרש לכך".

16:29 - מאז תחילת הלחימה הוגשו 10,000 בקשות לנשיאת נשק, מתוכם הונפקו כ-6,000 אישורים מותנים וכ-5,000 אקדחים נקנו.

16:22 - חיזבאללה קיבל אחריות לירי נ"ט לעבר חמישה מוצבים ישראליים בגבול לבנון.

16:19 - למרות המחאה של הקרמלין - ביידן חוזר על השוואתו בין ארגון הטרור חמאס ופוטין: ההיסטוריה לימדה אותנו שכאשר טרוריסטים לא משלמים את המחיר על טרור או כאשר דיקטטורים לא משלמים את המחיר על התוקפנות - הם גורמים עוד כאוס, מוות והרס. אסור לנו להתעלם.

16:14 - חרף החלטת הממשלה לאפשר פינוי יישובים במרחק של 2-5 ק"מ מהגבול הצפוני: ראשי העדה הדרוזית החליטו כי אינם מסכימים לכל פינוי. לפי הודעה שפרסמו, רק במידת הצורך, תיעשה יציאה מרצון של נשים, ילדים, קשישים וחולים לכפרים דרוזים אחרים, בעיקר דאליית אל כרמל ועספייא. "כלל הצעירים והגברים יישארו בבתי היישוב וייערכו להגנה עליו בכל מחיר", הדגישו.

16:12 - ירי נ"ט בוצע לעבר מוצב באזור מטולה, אין נפגעים.

16:11 - השר בני גנץ: "זו תהיה מלחמה קשה וארוכה. היסודות שנבנה יהיו חזקים יותר. זוהי מלחמת הקוממיות השנייה שלנו, ואנחנו ננצח בה. כי אנחנו זוכרים מאין באנו, ולמה באנו ואנחנו יודעים היטב לאן אנחנו הולכים, ולמה אנחנו עושים זאת".

16:09 - שגריר רוסיה בישראל: מנהלים שיחות עם חמאס לשחרור החטופים.

16:05 - אזעקות במושב דוב"ב שבגליל העליון.

15:54 - בשעה זו מתקיימת קבלת שבת עם בני משפחות החטופים והנעדרים ברחבת מוזיאון תל אביב. במקביל, נציגי 3 משפחות הגיעו למטה הצלב האדום הבין-לאומי בג'נבה שבשוויץ לפגישה עם נשיא הארגון. 

קבלת שבת עם בני משפחות החטופים והנעדרים ברחבת מוזיאון ת''א / צילום: תמונה פרטית
 קבלת שבת עם בני משפחות החטופים והנעדרים ברחבת מוזיאון ת''א / צילום: תמונה פרטית

15:30 - משרד החוץ הרוסי ממליץ לאזרחיו לא לבקר בישראל, לבנון, ירדן ושטחי הרשות הפלסטינית.

15:22 - נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח עם משפחות החטופים בעלי אזרחות צרפתית. "אני אומר לכולם: צרפת אינה זונחת את ילדיה. אנחנו עושים את כל אשר ביכולתנו לשחרורם ולחזרתם של בנות ובני ארצנו".

 

15:18 - דיווחים בלבנון: מטח פצמ"רים לעבר הר דב, בתגובה צה"ל משיב בירי ארטילרי.

14:25 - שתי רקטות נורו לעבר הרי ירושלים ולטרון. אחת יורטה והשנייה נפלה בשטח פתוח.

14:05 - בכיר חיזבאללה, נביל קאווק: "על כל הלבנונים לדעת שהתוקפנות בעזה היא נגד כל האזור. מטרותיה חורגות מגבולות עזה - לבנון נמצאת בחזית המלחמה הזו". עוד הוא טען: "ארה"ב היא ראש הטרור ואחראית לכל מעשי הטבח, בעיקר מכיוון שהיא נתנה לנתניהו יד חופשית לבצע את מעשי הטבח שהם מהמרים שייצרו תבוסה. אבל בתקופה של ההתנגדות, הם מתדלקים אותה בכל האומה מקצה לקצה".

13:55 - כלי טיס של צה"ל תקף חוליה של חיזבאללה שבה היו שלושה מחבלים במרחב שתולה. באירוע נוסף, צלפים של צה"ל ירו לעבר חמושים במרחב זרעית. מדובר בשני אירועים שהתרחשו במקביל לאירוע הביטחוני בסמוך למרגליות.

13:50 - שר הביטחון יואב גלנט, נפגש בקריה בתל אביב עם חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. בסקירתו, הדגיש שר הביטחון את העובדה שמדובר במלחמת אין ברירה שכפה עלינו חמאס. גלנט עמד על יעדי המערכה, ובראשם חיסול החמאס והשמדת יכולותיו הצבאיות והשלטוניות, הסרת אחריות מוחלטת של ישראל מרצועת עזה ויצירת "משטר ביטחוני חדש".

שר הביטחון הסביר כי "זו מערכה של שלושה שלבים סדורים: אנו נמצאים בשלב הראשון, בו מתקיימת מערכה צבאית באש ובהמשך בתמרון, שתכליתם השמדת פעילים ופגיעה בתשתיות לשם מיטוט והשמדת החמאס". הוא הוסיף כי "השלב השני יהיה שלב ביניים של המשך הלחימה בעצימות נמוכה יותר וחיסול כיסי התנגדות. השלב השלישי יהיה יצירת משטר ביטחוני חדש ברצועת עזה, הסרת האחריות מצד ישראל על החיים ברצועה ויצירת מציאות ביטחונית חדשה לאזרחי ישראל ותושבי העוטף".

יו"ר הוועדה, חה"כ יולי אדלשטיין אמר בפתח הדיון כי "אנחנו ניתן את כל מרחב הפעולה לצה"ל, לכוחות הביטחון ולקבינט. מה שצריך כדי לנצח - יקבלו. בו בזמן, הוועדה תפקח ותבחן בכל רגע נתון שאנחנו פועלים בכיוון הנכון ושמטרות המלחמה נשמרות".

13:40 - דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב: "אף על פי שלרוסיה אין מידע מפורט על מספר הרוסים המוחזקים כבני ערובה בעזה, רוסיה ממשיכה במגעים עם שני הצדדים". פסקוב התייחס גם לנכונות של רוסיה לפנות אזרחים רוסים מרצועת עזה ומסר: "אנחנו פועלים לאתר את מי שרוצה לעזור, נפעל בהתאם למצב".

13:37 - לאחר הירי לעבר צה"ל סמוך למושב מרגליות, צה"ל תוקף בדרום לבנון.

13:27 - מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, במסיבת עיתונאים במעבר רפיח: "למרות ההסכם שמאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לעזה, יש תנאים שמעכבים זאת. צריך לצמצם אותם. אני קורא להפסקת אש הומניטרית ללא תנאי כדי להבטיח את הגעתו. אונר"א תהיה אחראית על חלוקת הסיוע ברצועת עזה"

13:15 - משרד הביטחון וצה"ל עדכנו כי הבוקר נחת בנמל התעופה רמון שליד אילת מטוס מטען שעליו משלוח צבאי נוסף, הכולל אמבולנסים צבאיים, ציוד רפואי לחיל הרפואה ואמצעים נוספים להגברת המוכנות. זהו המטוס ה-45 שנוחת בישראל, כחלק מהרכבת האווירית לישראל, שמובילים מנהל הרכש (מנה"ר), אגף התכנון בצה״ל ומשלחת הרכש של משרד הביטחון בניו יורק. עד כה הובאו לישראל כ-1,000 טונות של אמצעי לחימה. מרביתם חימושים מסוגים שונים, לתמיכה בתכניות ההתקפיות של צה"ל.

13:00 - אזעקה באזור בית שמש.

12:58 - ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט קורא לקנות זמן לממשלה להמשיך את הכתישה. "אני יודע שכולם רוצים כניסה מיידית, אבל תפקידנו לפעול נכון ולא לפי מה שפופולרי", כתב ברשתות החברתיות. "לכתוש, לכתוש ולכתוש את האויב הנאצי, לפני הכנסת החיילים שלנו, הבנים שלנו. לכתוש את הנאצים האלה בעוצמת אש שמעולם לא נראתה כאן". הוא הוסיף כי "האויב הפתיע אותנו ובחר את הזמן שלו. כעת, אנחנו לא חייבים לעבוד לפי התזמון שלו".

12:30 - אלפים מפגינים בירדן בתמיכה בעזה. המפגינים החלו לנוע לכיוון הגבול עם ישראל, אך כוחות הביטחון הירדניים שנפרסו במקום מנעו את הגעת המפגינים לגבול. בצד המצרי של מעבר רפיח נפרסו כוחות של צבא מצרים לקראת תחילת אספקה של סיוע הומניטרי.

12:22 - עקב חילופי אש וחשש לחדירה סמוך ליישוב מרגליות כל הצירים ברכס רמים נסגרו לתנועה. תושבי מנרה, משגב עם, כפר גלעדי מתבקשים להכנס למרחבים מוגנים עד להודעה חדשה.

12:20 - יחידה 360 ממערך הסיוע הלאומי הודיעה כי איתרה הבוקר 3 גופות של ישראלים שנרצחו מאחורי הגדר של קיבוץ מפלסים. הגופות מובאות כעת לבסיס 'שורה' להמשך זיהוי.

12:03 - אזעקות באשדוד ובאשקלון.

12:00 - מועצת זכויות האדום באו"ם: "אנחנו מעודדים מהדיווחים כי הצדדים מתקרבים להסכמה על סיוע הומניטרי". אספקת עזרה ראשונה לעזה אמורה להתחיל מחר פחות או יותר.

11:55 - לוחמי מג"ב ושוטרי המחוז הדרומי עצרו ארבעה חשודים תושבי עזה בבאר שבע. החשודים אותרו בתוך דירה ששימשה על פי החשד למסתור בסמוך לבסיס צה"ל בעיר. ארבעת העצורים הועברו להמשך חקירה.

11:50 - מעל ל-20 מבוקשים נעצרו ומעל ל-12 מחבלים חוסלו במהלך המבצע הנרחב של כוחות צה"ל במחנה הפליטים נור א-שמס. במהלך הלילה הרסו כוחותינו את דירת אחד המחבלים, פעיל חמאס שביצע את פיגוע הירי בתחנת הדלק בעלי. בתום מבצע מעצרים נרחב לסיכול טרור והחרמת אמצעי לחימה הלילה, נעצרו ביהודה ושומרון 60 מבוקשים, מתוכם 47 פעילים של ארגון הטרור חמאס.

11:25 - ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק ואמיר קטר הסכימו על הצורך הדחוף בהכנסת מזון, שתייה ותרופות לאזרחים בעזה שסובלים. ראש הממשלה והאמיר הדגישו את החשיבות למנוע הסלמה אזורית. ראש הממשלה סונאק הודה לאמיר קטר על מאמצים לשחרור החטופים שנלקחו על ידי חמאס.

11:17 - צבע אדום במערב הנגב.

11:13 - דובר צה"ל התייחס לירוט טילי השיוט וכלי השיט שנורו מתימן: "מה שארה"ב עשתה אתמול מעיד על היכולות שלה, ושיתוף הפעולה בין הצבאות ממשיך להתחזק". הוא ציין כי כוחות צה"ל "מכינים את השטח לשלבי הלחימה הבאים - התמרון". תא"ל דניאל הגרי הדגיש כי "חיל האוויר פועל בקצב תקיפות שלא היה כדוגמתו עשרות שנים".

10:51 - במהלך השבוע הושלמה חלוקה של 3,200 רובי סער לכיתות הכוננות במועצות האזוריות בני שמעון, גלבוע, גליל עליון, גליל תחתון, דרום השרון, חבל מודיעין, חוף אשקלון, לב השרון, לכיש, מבואות חרמון, מגידו, מטה אשר, מטה יהודה, מנשה, מעלה יוסף, מרום גליל, מרחבים, משגב, עמק הירדן, עמק חפר, עמק יזרעאל, רמת נגב ושער הנגב.

10:50 - צבע אדום בשדרות וביישובים בסביבה.

10:38 - המשטרה עצרה הלילה שני חשודים שתקפו באלימות עובד עירייה במרכז ירושלים בעת עבודתו על רקע לאומני. העובד הותקף ע"י מספר צעירים באזור שוק מחנה יהודה, ולא נזקק לפינוי לקבלת טיפול רפואי. שני החשודים, תושב מבוא מודיעים כבן 20 ותושב פסגת זאב כבן 18, נעצרו לאחר שנמלטו מהמקום. האירוע תועד על ידי עוברי אורח.

10:35 - שר החוץ אלי כהן נפגש היום עם שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק. מדובר בביקור שלישי של בכיר גרמני בארץ ושני של שרת החוץ מאז פרוץ המלחמה. על הפרק עמדו נושא החטופים בעזה ומניעת פתיחת חזית לחימה נוספת בצפון. "גרמניה, בת ברית גדולה וחשובה, תומכת בישראל בעמידתה האיתנה נגד הטרור ובזכותה המלאה להגן על אזרחיה", אמר שר החוץ אלי כהן. "שרת החוץ ואני שוחחנו על ההתפתחויות האזוריות בעקבות המלחמה, בעיקר במהלכים אפשריים לפעולה כדי להביא לשחרור החטופים הישראלים".

10:20 - הממשלה מאשרת את התקנות לשעת חירום לסגירת גופי שידור הפוגעים בביטחון המדינה. ההנחיות שגיבש שר התקשורת, בתמיכת גורמי הביטחון ובתיאום עם היועצת המשפטית לממשלה, יאפשרו את סגירת אל-ג'זירה בישראל.

09:57 - אחרי 11 שעות ללא ירי מהרצועה: צבע אדום בעוטף עזה.

09:55 - שר החוץ אלי כהן אירח 22 שגרירים ודיפלומטים ממדינות שיש להן חטופים בקריאה לשחרר מיידית את החטופים ולאפשר ביקורים של הצלב האדום. "פשעי החמאס הם בלתי נסלחים", אמר שר החוץ כהן. "חטיפת אזרחים, בהם תינוקות, ילדים, נשים וניצולי שואה, מנוגדת לכל חוק בין-לאומי ולכל נורמה אנושית". הוא הדגיש כי "אנחנו נעשה הכל כדי לשחרר את כל החטופים, ללא קשר לאזרחותם".

09:45 - חברת תבל מסרה כי על פי הנחיית פיקוד העורף, כל התחנות התת קרקעיות של הרכבת הקלה יישארו פתוחות במהלך סוף השבוע: ביום שישי, 20.10.23, עד חצות וביום שבת, 21.10.23, מהשעה 07:00 בבוקר ועד חצות. לפרטים נוספים ניתן לפנות למוקד משרד התחבורה במספר *8787.

09:30 - משרד הבריאות עדכן על 301 פצועים שעדיין מאושפזים בבתי החולים נכון להיום. 48 מהפצועים במצב קשה, 173 במצב בינוני ו-80 במצב קל. עד כה פונו לבתי החולים 4,834 פצועים.

09:29 - משרד הבריאות הפלסטיני: 13 הרוגים בפעילות של צה"ל אתמול, במחנה הפליטים נור א-שמס שבאזור טולכרם.

09:27 - גורם ביטחוני לאל-ערבי אל-ג'דיד: לנוכח הקריאות לפעול "לגינוי מעשי הטבח הישראליים בעזה" - יינקטו במהלך היום אמצעי אבטחה קפדניים, בעיקר בדרום לבנון ובביירות.

09:25 - בעזה מדווחים: חיל האוויר תקף את מסגד אל-עמרי בג'באליא שבצפון הרצועה.

09:07 - שוטרי מחוז ירושלים עצרו הלילה חשוד פלסטיני תושב רמאללה ללא אישורי שהייה, שגנב רכב ולפי החשד תכנן לפגוע בכוחות הביטחון הפועלים במעבר חיזמא. השוטרים ביצעו חסימה בסמוך למעבר, זיהו את נהג הרכב החשוד כגנוב בנסיעה וסימנו לו לעצור. נהג הרכב לא נענה לקריאתם, ניסה להמלט מהמקום וניגח קלות ניידת משטרתית, עד שנעצר על ידי השוטרים.

החשוד שנעצר הועבר לחקירה, שבה עלה כי החשוד הוא תומך של חמאס ותכנן לפגוע באמצעות הרכב הגנוב בכוחות הביטחון שפעלו במעבר חיזמא. במהלך היום, החשוד יובא לבית המשפט בבקשה להארכת מעצרו.

09:02 - דובר צה"ל הודיע כי מחבל חוסל בתקיפות צה"ל בלבנון במהלך הלילה. כמו כן, צה"ל תקף מספר תשתיות צבאיות של חיזבאללה בתגובה לשיגורים שבוצעו אמש לשטח ישראל.

08:48 - ראש מועצת הכפר הדרוזי חורפיש, שנמצא כ-4 ק"מ מהגבול, ביקש מהתושבים לעזוב את בתיהם למקום בטוח יותר. במקביל, ההנהגה הדתית פתחה את החדרים בקבר יתרו לכל תושבי הכפר. בשלב הזה מרבית התושבים מסרבים לעזוב.

08:30 - ראש המועצה האזורית הגליל העליון גיורא זלץ פנה לשר הבטחון ולרמטכ"ל בבקשה לנהל את מבצע פינוי התושבים בצפון. "פינוי קריית שמונה נכון וחשוב, אך לא ייתכן כי צה"ל מתנהל בפינוי תושבים, כולל אלו שכבר התפנו, על פי מגבלות תקציב ולא על פי סיכונים", מסר ראש המועצה. "מעל 2 ק"מ לא מסוכן? תנו לנו לנהל את הפינוי על פי שיקול דעתנו עם התחייבות של המדינה לשיפוי, גם אם לא מלא ולא לכולם", הוסיף זלץ.

08:28 - צה"ל תקף במהלך הלילה מעל 100 מטרות מבצעיות של חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. בין היתר, חוסל מחבל שהשתתף בפשיטות הרצחניות בעוטף עזה. כמו כן, בתקיפה ממוקדת סוכלה חוליית מחבלים המשויכת לכוח האווירי של חמאס, שתכננה לשגר טילים לעבר כלי טיס. בנוסף לכך, הושמדו תשתיות טרור ואמצעי לחימה שמוקמו במסגד בשכונת ג'בליא, ששימש בין היתר כעמדת תצפית וכשטח כינוס של מחבלים המשויכים לחמאס.  

08:05 - לאחר שביקר בישראל ובערב הסעודית, ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק יגיע היום למצרים כדי לדון במלחמה 

07:50 - השליחים המיוחדים של סין ורוסיה למזרח התיכון נפגשו אתמול ודנו במלחמה בישראל. המסר העיקרי: מעוניינים בהפסקת אש מיידית, הפגת המתיחות וקידום פתרון שתי המדינות.

07:44 - רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון וצה"ל הודיעו על הפעלת תוכנית להתפנות תושבי קריית שמונה לבתי הארחה במימון המדינה. הפעלת התוכנית אושרה ע"י שר הביטחון גלנט, ופיקוד הצפון עדכן לפני זמן קצר את ראש העיר בהחלטה. התוכנית תנוהל ע"י הרשות המקומית, משרד התיירות ורח"ל במשרד הביטחון.

07:36 - במהלך הלילה עיריית קריית שמונה פנתה לרשת מלונות אטלס בבקשה להתכונן לקליטת 600 תושבים שייפונו מהעיר.

07:15 - דיווחים בעזה: הרוגים ופצועים כתוצאה מתקיפת דירה בבנין בדיר אל-בלח.

06:40 - דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה נגד ארה"ב והנשיא ביידן: "מלחמות הן 'השקעות חכמות' עבור האמריקנים, הם נהגו לקרוא לכך מלחמה למען חופש ודמוקרטיה - אבל עכשיו מתברר שאלה רק חישובים".

06:04 - מספר האזרחים הרוסים שנהרגו במתקפת הפתע של החמאס עומד על 19, כך על פי סוכנות הידיעות TASS. עוד נכתב בדיווח כי לפחות 2 אזרחים רוסים מוחזקים בעזה.

05:40 - דיווחים בעיראק: אלפי תושבים החלו להגיע לגבול ירדן בתמיכה בעזה. המפגינים מבקשים שיפתחו להם את הגבול.

05:35 - רונן, אביו של אחד החיילים המוחזקים בעזה, בנאום בכיכר טיימס: "דיברנו איתו בפעם האחרונה ביום שישי בערב, 6 באוקטובר. בשיחתנו האחרונה הוא אמר שהוא מצפה לסוף שבוע שקט ורגוע אחרי חודש לחוץ בהגנה על הגבול. עומר כעת מוחזק בידי החמאס יחד עם יותר מ-200 חטופים: חיילים, אזרחים, תינוקות, ילדים, פצועים, קשישים - ומשפחות שלמות ושבריריות".

האם אורנה הוסיפה: "אנו שבורי לב, אנו מודאגים, אך אנו מרוכזים ונחרצים על מנת לעשות כל שבכוחנו להחזיר את עומר. משפחתנו מודה מקרב לב לפרץ התמיכה שקיבלנו מכל כך הרבה נבחרי ציבור, במיוחד הנשיא ביידן. שמענו מחברי קונגרס רבים כמו גם מנבחרי ציבור מקומיים. תמיכתם כל כך חשובה לנו - ואנו יודעים שאתם עושים כל שבכוחכם להחזיר את עומר ואת החטופים הביתה".

04:55 - דיווח בסוכנות AFP הצרפתית: בפיצוץ בבית החולים בעזה נהרגו בין 100 ל-300 בני אדם, כך על פי מסמך של המודיעין האמריקני. במסמך מאשרים כי ישראל ככל הנראה היא לא האחראית לפיצוץ.

04:40 - מאות מפגינים התקבצו בכיכר טיימס כשהם מחזיקים בידיהם את התמונות של החטופים ומנופפים בדגלי ישראל. בין הנואמים: שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, הסנאטור הדמוקרטי צ'ק שומר והוריו של החייל הבודד עומר נואטרה, חייל בודד ששירת על הגבול ונחטף בידי חמאס.

03:11 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה האמריקנית: "חמאס לא מייצג את הפלסטינים, כל מטרתו היא להשמיד את ישראל, נעשה מה שצריך כדי שישראל תוכל להגן על עצמה עכשיו ובעתיד, כבר מחר אבקש מהקונגרס סיוע מיוחד עבור ישראל. אני וראש הממשלה נתניהו שוחחנו על הצורך להילחם בהתאם לחוק הבין לאומי. מבקש מהקונגרס לתמוך בישראל ואוקראינה, זה ישתלם לנו".

עוד אמר הנשיא: "בישראל ראיתי אנשים כועסים, בכאב עמוק. חמאס ופוטין דומים בדבר אחד - שניהם רוצים לחסל לחלוטין מדינות דמוקרטיות שכנות. חבילת הסיוע שאני מבקש לאשר בקונגרס היא חסרת תקדים, נבטיח שכיפת ברזל תמשיך להגן על שמי ישראל, נבטיח שישראל תישאר חזקה ותמנע מהסכסוך הזה להתרחב באזור".

הנשיא ביידן קושר בין חמאס לפוטין והצורך להילחם במעשים שלהם ולכן הצורך להעביר חבילת מימון וסיוע צבאי גדולה לשתי המדינות, שזה אינטרס של ארצות הברית לסייע לישראל ולאוקראינה מולם והשקעה חכמה שתניב דיווידנדים לדורות קדימה.

"שוחחתי גם עם אבו מאזן ואמרתי לו שארה"ב מחויבת לפלסטינים, אני שבור לב גם מאובדן חייהם של פלסטינים - בעיקר מהפיצוץ בבית החולים בעזה, שלא נגרם על ידי הישראלים. חמאס משתמש בפלסטינים כמגן אנושי ומשפחות חפות מפשע סובלות מאוד מכך".

"עלינו להבטיח שיש לישראל מה שהיא צריכה כדי להגן על אזרחיה לזמן הקרוב ולתמיד. במקביל, התושבים בעזה נזקקים באופן דחוף למים, אוכל ותרופות - אתמול בדיון עם מנהיגי ישראל ומצרים סיכמנו על העברת סיוע הומניטרי ראשון לעזה, חמאס לא יסיט את היעד של הסיוע הזה ולא יגנוב אותו. כפי שאמרתי בישראל, אפילו שזה קשה - אסור לנו לוותר על השלום, אסור לנו לוותר על פתרון שתי המדינות. ישראל והפלסטינים זכאים באותה מידה לחיות בשלום ובכבוד".

02:42 - דיווח ברויטרס: נשיא ארה"ב ביקש מהקונגרס לאשר חבילת סיוע לישראל בגובה 14 מיליארד דולר.

02:08 - בצבא לבנון טוענים כי איש תקשורת נהרג במתקפה של צה"ל בדרום המדינה סמוך לכפר חולא, כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס. על פי הדיווח, הירי נעשה לעבר קבוצה של 7 אנשי תקשורת, אחד מהם נהרג - והיתר נפצעו. ברויטרס נכתב כי בצה"ל השיבו שהם בודקים את הנושא.

02:02 - דיווח ב-CNN: מעבר רפיח לא צפוי להיפתח ביום שישי עבור הכנסת סיוע הומניטרי לעזה ממצרים, כך על פי מקורות שונים שסיפרו לרשת האמריקנית. זאת למרות הציפייה של נשיא ארה"ב ביידן וגורמים נוספים שהמעבר יפתח כבר ביממה הקרובה, כעת מצפים בארה"ב כי הסיוע ההומניטרי ייכנס לעזה בסוף השבוע הנוכחי.

01:11 - כיכר הטיימס בניו-יורק: הפגנה ביוזמת ארגון הקהילה הישראלית IAC בקריאה לשחרור החטופים .

01:01 - הטלוויזיה הממלכתית באיראן שידרה סרטון לוחמה פסיכולוגית המדמה מתקפה על ישראל מכל "חזית ההתנגדות" - אם תימשך הלחימה ברצועת עזה. הסרטון כולל שיגור טילים ומל"טים מחיזבאללה בלבנון, המיליציות בסוריה ובעיראק והחות'ים בתימן. על פי הסרטון, לאחר מתקפת הרקטות תגיע גם פלישה קרקעית לישראל מכמה חזיתות.

00:15 - נשיאת נציבות האיחוד האירופי אורסולה פון דר ליין: 93% מהציוד של חמאס מגיע מאיראן.

00:13 - אחרי ביקורו בישראל, המשיך ראש ממשלת בריטניה סונאק לסעודיה, שם נפגש עם מוחמד בן-סלמאן. השניים סיכמו בפגישתם לתאם פעולות למניעת הסלמה נוספת באזור - והדגישו את נחיצות הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה.

23:54 - בתגובה לשיגורים ולירי משטח לבנון לשטח ישראל במהלך היום, צה"ל תקף שורת תשתיות של ארגון הטרור חיזבאללה - ובהן עמדות תצפית וכוננות.

23:42 - סכנה להורדת דירוג האשראי: מודי'ס מציבה את ישראל במעקב שלילי - ובוחנת הורדת דירוג בשל "פרוץ העימות האלים והבלתי צפוי בין ישראל לחמאס". משמעות ההחלטה היא שבכוונת החברה לעקוב בחודשים הקרובים אחר ההתפתחויות באזור, ובמקרה של הרעה משמעותית במצב הביטחוני, לבצע פעולת דירוג שלילית.

23:33 - צה"ל ושב"כ חיסלו פעיל בכוח המיוחד של הזרוע הימית של חמאס. במהלך הלילה, מטוסי קרב וכוחות זרוע הים חיסלו בתוך מפקדה מבצעית את ממדוח שעלאביה, מדובר בפעיל בכוח המיוחד של הזרוע הימית של חמאס, שפעל לביצוע פיגועים דרך הים.