קו המשווה | פרשנות

המהלך הנועז והמסובך של הנשיא ביידן: כורך את הסיוע לישראל ואוקראינה יחדיו

נשיא ארה"ב כורך את השתיים, משווה את מצוקתן ואת צורכיהן, ומזהיר כי התנערות של ארה"ב מהתחייבויותיה מעבר לים תעודד "דיקטטורים וטרוריסטים באשר הם • ארה"ב היא "חסרת תחליף" בהגנה על בטחון העולם, הוא אומר • השאלה היא אם הקונגרס יסכים אתו

ביידן קורא לתמוך בישראל ובאוקראינה, אומר הכיתוב של רשת NBC במהלך נאומו לאומה לפנות בוקר / צילום: צילום מסך
ביידן קורא לתמוך בישראל ובאוקראינה, אומר הכיתוב של רשת NBC במהלך נאומו לאומה לפנות בוקר / צילום: צילום מסך

בנאום נדיר משולחנו בלשכה הסגלגלה (שני בתולדות נשיאותו), נשיא ארה״ב ג'ו ביידן העמיד לפנות בוקר (שעון ישראל) את ישראל ואת אוקראינה במרכזו של מאבק היסטורי להגן על העולם החופשי מפני מזימותיהם של דיקטטורים ושל טרוריסטים ומפני תוקפנותם. ההגנה הזו, הוא אמר, תלויה לחלוטין בתפקידה המרכזי של ארה״ב. ״אנחנו הארץ ההכרחית״, הוא אמר, ״אנחנו הארץ חסרת התחליף״.

פרשנות | סין חוגגת את החזון הגלובלי שלה, ומתנערת מישראל 
יזם ועידת הייטק תקף את ישראל וחזר בו. אינטל כבר לא תגיע לכנס 

הוא הטעים את הקשר בין שלומן של ישראל ושל אוקראינה, והזהיר כי זניחת אוקראינה תגדיל את נכונותם של תוקפנים באשר הם לקרוא תיגר על עצמאותם של שכניהם ועל חירותם. הוא הקדיש את חלק הארי של נאומו לתיאור מצוקתה של אוקראינה והצורך הדחוף להוסיף ולעמוד לצידה.

לפיכך, הוא הודיע, הוא יניח עוד היום (ו') בקשה דחופה על שולחן הקונגרס להקצות כספים לשם תמיכה בישראל ובאוקראינה. ״זו השקעה חכמה, העומדת להועיל לביטחונה של ארה״ב למשך דורות, לחסוך את הצורך להעמיד חיילים אמריקאים בקו האש, לעזור לנו לבנות עולם בטוח יותר, חופשי יותר ומשגשג יותר״.

לנאום המלא של נשיא ארה"ב

כריכת ישראל ואוקראינה בחבילה אחת היא מהלך נועז ומסובך, ואין כל ודאות שהוא יעלה יפה. בעוד שישראל נהנית מתמיכה כמעט מלאה בקונגרס, אוקראינה היא סלע מחלוקת בין הימין הנוקשה של המפלגה הרפובליקאית לבין כל השאר.

בהתחשב ביחסי הכוחות בקונגרס, אפשר שהימין הזה יצליח להכשיל חקיקה לטובת אוקראינה. ואמנם, האפשרות הזו ריחפה לפנות בוקר על נאום הנשיא. הוא חזר והזהיר בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים מפני הסכנה של התנערות אמריקאית מאוקראינה.

עניין של סמנטיקה?

בקשת המימון שלו מן הקונגרס, הוא אמר, היא ״התחייבות חסרת תקדים לביטחונה של ישראל, אשר תחדד את יתרון איכותה הצבאית. אנחנו נבטיח כי כיפת הברזל תוסיף להגן על שמי ישראל. אנחנו נבטיח כי משתתפים עוינים אחרים באזור יידעו שישראל חזקה מתמיד - ואנחנו נמנע את התפשטות העימות״.

הוא חזר על ההזהרה שהשמיע באוזני ממשלת ישראל בתל אביב, אבל שינה במקצת את ניסוחה. בעוד שבתל אביב הוא הביע הבנה לכעסה של ישראל, אבל קרא לה שלא לשקוע בזעם (consumed by rage), הבוקר הוא קרא לה שלא להניח לזעם לעוור את עיניה (blinded by rage). אפשר לטעון ששימוש הלשון של הבוקר חריף יותר, אבל נראה שזה הבדל סמאנטי, לא תוכני.

נאום מן הלשכה הסגלגלה הוא האקט הדרמטי ביותר של נשיא, המנסה לגייס תמיכה של דעת הקהל במהלכים פוליטיים שנויים במחלוקת. מעמדו הפוליטי של ביידן רעוע מאוד, כישרונותיו הרטוריים מוגבלים, והאפקטיביות של נאומו הבוקר רחוקה מלהיות ודאית.

חזרה אל הביצה

שעות אחדות לאחר ששב מביקורו בישראל, הנשיא נאלץ לזנק אל הביצה המעמיקה של הפוליטיקה האמריקאית לנוכח שיתוק הקונגרס ולנוכח המכשולים שהימין הקיצוני במפלגה הרפובליקאית מציב להמשך הסיוע לאוקראינה.

הנשיא מנסה לחזור ולהציב את המלחמה באוקראינה בראש סדר היום, לאחר שזוועות חמאס דחקו אותה משם בשבועיים האחרונים. התקוטטויות פנימיות במפלגה הרפובליקאית הביאו בתחילת החודש להדחת יושב ראש בית הנבחרים. נסיונות למצוא לו מחליף נכשלו לפי שעה שלוש פעמים. בהיעדר יושב ראש, בית הנבחרים אינו יכול לנהל פעולת חקיקה, או אפילו לקיים ויכוח במליאה.

הנשיא רוצה להניח על שולחן הקונגרס הקצאה גדולת ממדים לחיזוק ישראל ולהמשך התמיכה באוקראינה. הרפובליקאים אומרים שהם להוטים לעזור לישראל. רובם מוכנים להצביע לטובת הקצאה לאוקראינה, אבל הקיצונים האידיאולוגיים של המפלגה, תומכיו התקיפים ביותר של דונלד טראמפ, דוחים כל סיוע, ומשתמשים בטכסיסים פרלמנטריים כדי לסכל אותו.

ג'ו ביידן חזר לפנות בוקר פעמים אחדות על הזהרתו מפני התוצאות ארוכות הטווח של השתמטות מהתייצבות לצד בעלי ברית במצור. ״אפשר שהמלחמות האלה נראות רחוקות, ושאלה טבעית היא מה להן ולאמריקה. הניחו לי אפוא לחלוק אתכם מדוע הצורך להבטיח את הצלחת ישראל ואוקראינה הוא חיוני לביטחונה הלאומי של אמריקה".

עייפות ציבורית

״ההיסטוריה לימדה אותנו, כי כאשר טרוריסטים אינם משלמים על הטרור שלהם, כאשר דיקטטורים אינם משלמים על תוקפנותם, הם גורמים עוד תוהו-ובוהו, עוד מוות, עוד חורבן״.

״מעבר לאירופה״, הוא אמר, ״לא רק בעלי בריתנו מתבוננים, אלא בייחוד אויבינו ויריבינו… אם נניח לפוטין להחריב את אוקראינה העצמאית, תוקפנים פוטנציאליים מסביב לעולם יתחזקו בהעזתם ללכת בדרכו. סכנת המלחמה והתוהו-ובוהו תתפשט אז בכל חלקי העולם, באוקיאנוס ההודי ובאוקיאנוס השקט, ובעיקר במזרח התיכון. איראן תומכת ברוסיה נגד אוקראינה, והיא תומכת בחמאס ובקבוצות טרור אחרות באזור״.

לנוכח סימנים של עייפות ציבורית מהתחייבויותיה המדיניות והצבאיות של ארה״ב מעבר לים, הנשיא הכריז: ״מנהיגותה של אמריקה היא זו המונעת את התפרקות העולם. בריתותיה של אמריקה הן אלה המגינות על ביטחונה של אמריקה. ערכים אמריקאים הם ההופכים אותנו לשותפים רצויים בעיני ארצות אחרות. כל זה יועמד בסכנה, לרעתנו, אם ניטוש את אוקראינה, ואם נפנה את עורפנו אל ישראל״.

הוא חזר והעמיד את ביטחון ישראל במרכז הנאום, אבל דיבר גם ביתר אריכות על מצוקת הפלסטינים ועל זכויותיהם. הוא חזר ודיבר על ״הצורך הקריטי שישראל תפעל על יסוד חוקי המלחמה״, כלומר הגנת אזרחים ומילוי צורכי המזון, המים והתרופות שלהם. יהיה המצב קשה כאשר יהיה, ״איננו יכולים לוותר על שלום. איננו יכולים לוותר על נוסחת הפתרון של שתי המדינות״.

פוטין וחמאס

הנשיא דיבר באריכות רבה על צרכיה של אוקראינה. ״כל מה שהיא מבקשת מאתנו זו עזרה - נשק, תחמושת, היכולת להדוף את הפולשים הרוסיים מאדמתה; מערכת הגנה אווירית שתוכל ליירט את הטילים הרוסיים לפני שהם יהרסו את ערי אוקראינה״.

הוא הוציא גזרה שווה בין נחישות חמאס להרוס את ישראל ולהרוג את יהודיה לבין סירובו של ולדימיר פוטין להכיר בזכותה של אוקראינה להתקיים כמדינה. ״רק לפני שבועיים הוא אמר לעולם, כי אם ארה"ב ובעלות בריתה יסתלקו מתמיכתם הצבאית, לאוקראינה יישאר שבוע אחד לחיות״.

״אבל״, ביידן אמר, ״אנחנו איננו מסתלקים״.

השאלה עכשיו היא אם הוא הביע משאלת-לב, או ששנה אחת לפני הבחירות הקונגרס יתגבר על המחלוקות המפלגתיות, ייענה לבקשתו, ויאריך את תוחלת חייה של הארץ שעל אדמתה מתנהלת המלחמה המרה ביותר באירופה זה 80 שנה.

את התשובה נתחיל לדעת כאשר בית הנבחרים יבחר יושב ראש. ניסיון נוסף עומד להיערך היום (ו') אחר הצהריים.ֿ המועמד המוביל, ג'ים ג'ורדן, הוא, בנשימה אחת, פרו-ישראלי ואנטי-אוקראיני.

הנשיא עלול למצוא את עצמו חובט את ראשו בקיר, ואו אז יגבר הלחץ עליו להפריד את ישראל מאוקראינה. אלה יהיו חדשות טובות במיוחד בשביל ולדימיר פוטין.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.