"אנחנו יכולים לדבר עם שני הצדדים": קטאר חשפה - כך מתנהלים המגעים להחזרת החטופים

במשך שנים מארחת קטאר את בכירי חמאס ומספקת לארגון הרצחני מאות מיליוני דולרים בשנה • כעת, כשהביקורת הבינלאומית לא איחרה לבוא, הזדרזו הקטארים להבהיר שרק הם מסוגלים להביא לשחרור חטופים, ונשיא ארה"ב הודה להם בפומבי

ראש ממשלת צרפת ואמיר קטאר, בפגישתם בצרפת שבוע שעבר / צילום: Reuters, Eliot Blondet/ABACAPRESS
ראש ממשלת צרפת ואמיר קטאר, בפגישתם בצרפת שבוע שעבר / צילום: Reuters, Eliot Blondet/ABACAPRESS

קטאר הולכת ותופסת את תפקיד המתווכת מול חמאס ברצועת עזה, בין היתר בניסיון להדוף ביקורת בינלאומית על הקשרים ההדוקים והסיוע שהיא הושיטה לארגון הטרור שרצח יותר מ־1,400 ישראלים לפני פחות משבועיים, וחטף מאות בני אדם. האמירות, אחת המדינות העשירות ביותר בתבל מבחינת הכנסה לנפש בשל כספי הנפט והגז שלה, ממצבת את עצמה כ"שחקן־על" המסוגל לדבר עם כל הצדדים לסכסוכים שונים. גורם בכיר באמירות אף אמר בראיון לעיתון גרמני שהתפרסם ביום ראשון כי הוא "אופטימי" לגבי שחרור קרוב של "חטופים אזרחים" מישראל.

לפי אתר החדשות i24NEWS, נכון לשעה 20:00 בערב, אנשי הצלב האדום בדרכם לקבל קבוצה של כ-50 מהחטופים בעזה, בעלי אזרחות כפולה. על פי המקורות, העברתם תתבצע באיזור חאן יונס בדרום הרצועה. במסגרת ההבנות ועל מנת לאפשר לאנשי הצלב האדום להגיע לאיזור בביטחה, לא בוצעו תקיפות של צה"ל בשעות האחרונות באזור זה.

ניתוח | מאות מיליונים בשנה: המשחק הכפול של התורמת הגדולה לחמאס

המשחק הכפול של קטאר בעשורים האחרונים - מצד אחד בעלת ברית של ארה"ב (בסיס הפיקוד המרכזי האמריקאי נמצא במדינה) וישראל (העברת כספים לרצועת עזה), ומצד שני בעלת קשרים טובים עם איראן וחמאס, כשבין היתר היא מארחת את בכירי הזרוע המדינית של הארגון בתנאי לוקסוס ובמלונות פאר - ניצב בימים אלו בפני בחינה בינלאומית. ברשתות החברתיות נפוצו סרטונים המאשימים את המדינה, שמשקיעה רבות בספורט אירופי ובינלאומי, בשיתוף פעולה עם הטרור, ושקושרים אותה ישירות למעשי הזוועה של חמאס, לו סיפקה מאות מיליוני אירו בשנה, לכאורה לטובת הניהול האזרחי של רצועת עזה.

הביקורת הזו נשמעת גם בגרמניה, אחד מיעדי ההשקעות הגדולים ביותר של קטאר באירופה. קרן העושר של המדינה השקיעה בין היתר ב"מוסדות" גרמנים כמו דויטשה בנק, פולקסווגן ועוד. כלי תקשורת במדינה קראו לממשלה לנתק את הקשרים עם האמירות, למרות עסקת גז גדולה שחתמה אתה למשך 15 שנה, ושאמורה להכניס עשרות מיליארדי דולרים לקטאר. בכיר במפלגה הסוציאל־דמוקרטית הגרמנית אף קרא לבודד את קטאר על רקע התמיכה בחמאס, וכן על רקע העובדה כי מנהיגי הארגון חיים ברווחה וללא חשש בבירה דוחא.

קנצלר גרמניה ואמיר קטאר, בפגישתם בגרמניה החודש / צילום: Reuters, Michael Kappeler
 קנצלר גרמניה ואמיר קטאר, בפגישתם בגרמניה החודש / צילום: Reuters, Michael Kappeler

אבל מאחורי הקלעים, נפוצו בימים האחרונים דיווחים על תיווך קטארי בשחרור החטופים. אחרי הכרת תודה אמריקאית, העובדה שקטאר הייתה מעורבת בשיחרור שתי החטופות האמריקאיות, יהודית רענן ובתה נטלי, הפכה לפומבית ורישמית. ה"גרדיאן" הבריטי דיווח כי גם מנהיגים אחרים מאירופה - בין החטופים יש בעלי אזרחויות מיותר מ־20 מדינות - התקשרו לדוחא, במטרה לדאוג לשחרר את החטופים בעלי הדרכונים שלהן. ביניהם גם נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת בריטניה רישי סונאק.

לקטאר יש כוח דיפלומטי גדול הרבה יותר מזה של האמירויות והנסיכויות סביבה, מתוקף ניסיונה כמתווכת והמאמץ שלה לתווך באירועים מסביב לעולם. באירוע הנוכחי, האמיר תמים בן חמד אאל ת'אני דן בנושא באופן אישי עם קנצלר גרמניה אולף שולץ במהלך ביקור במדינה, ראש הממשלה מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אל-תאני נפגש אישית עם שר החוץ האמריקאי בלינקן, וגם שר החוץ הקטארי מעורב במגעים מול שלל מדינות - ביניהן טורקיה, מצרים ואיראן. אל-אנסרי, שהתראיין לתקשורת המערבית, נחשב ל"יועץ מיוחד" לשר החוץ, ועשוי להיות הפנים הבינלאומיות של מאמצי התיווך.

"העדיפות היא לחטופים האזרחיים"

מי שמוביל את ההסברה הקטארית בשלב זה הוא מג'יד אל־אנסרי, "יועץ מיוחד" לשר החוץ הקטארי. בראיון למהדורת יום ראשון של העיתון הגרמני "די ולט", הוא סיפק הצצה לסיפור שהאמירות מעוניינת לספר. הוא אמר כי המגעים לשחרור החטופים החלו מיד אחרי ההתקפה של חמאס ביום שבת, ה־7 באוקטובר. "הבכירים שלנו היו בטלפון כל היום וכל הלילה", אמר, "לצערי איני יכול לגלות את הפרטים של המשא ומתן, אבל השחרור (של שתי החטופות האמריקאיות, א"א) התרחש במסגרת המנגנון שמאשר את הכוונות החיוביות לשחרר את החטופים. זה מעניק לנו ולשותפינו את הרושם שהמאמצים שנעשו בימים האחרונים נושאים פירות, וכי יש להמשיך בכך. כרגע אנו עובדים על הסכם לשחרר ראשית את כל החטופים האזרחיים".

החטופות יהודית ונטלי רענן, ששוחררו מעזה / צילום: Reuters
 החטופות יהודית ונטלי רענן, ששוחררו מעזה / צילום: Reuters

בהקשר זה, הוסיף אל־אנסרי: "כמובן שאנחנו רוצים שכל החטופים יתאחדו עם משפחותיהם כמה שיותר מהר, אבל העדיפות היא לחטופים האזרחיים - הנשים, הילדים, אלו שאין להם שום קשר לסכסוך. אני לא יכול להבטיח שזה יקרה מחר, מחרתיים או יום לאחר מכן. אבל אנחנו אופטימיים לגבי העובדה שהחטופים, במיוחד האזרחיים, ישוחררו בקרוב מאוד. ישנם מאמצים רבים המתנהלים כעת. חלק מהמדינות מדברות רק עם ישראל, חלק מדברות רק עם חמאס. אנחנו (בקטאר) בעמדה הייחודית ועם היכולת לדבר עם שני הצדדים. אני חושב שסומכים עלינו כמתווכים".

זו הנקודה העיקרית שקטאר מעוניינת להעביר. אם בעבר היא נאבקה עם מצרים על תפקיד המתווכת מול חמאס, נראה שכעת היא לקחה את הבכורה. המצרים כינסו "ועידת חירום" בשבת בקהיר, אך זו התכנסה ללא השתתפות אמריקאית או ישראלית, הסתכמה בגינויים על פעולות ישראל בעזה, והסתיימה ללא הצהרה משותפת. בקטאר, מנגד, מתגאים בהסכמים שהובילו בעבר לשחרור חטופים מהטליבאן, ולאחר מכן מדאעש, וגם בהסכמים שתיווכו לשחרור ילדים אוקראינים שנלקחו לרוסיה וכן להפשיר שישה מיליארד דולר מכספי איראן בתמורה לשחרור אסירים אמריקאים שהוחזקו על ידי טהראן. "אנחנו המדינה היחידה שתיווך ומשא ומתן הן חלק מהמטרות הלאומיות שלה המעוגנות בחוקה", אמר אל־אנסרי בראיון.

כרגע, נראה כי הניסיון הקטארי מצליח. מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן הודה באופן חם לקטארים, ואמר במהלך ביקור בימים האחרונים באמירות: "כל מה שאני יכול לומר בנוגע לקטאר זה, שאנחנו מעריכים מאוד את העזרה שלהם". בלינקן סירב לגנות או להתייחס לעובדה כי מנהיגי חמאס שוהים ללא הפרעה בדוחא. גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עצמו אמר פומבית כי הממשל "מודה לממשלת קטאר ולממשלת ישראל על שיתוף הפעולה שלהם בנושא זה".

"קטאר השתלטה על נושא התיווך"

ד"ר מורן זגה, חוקרת מדינות המפרץ במכון מיתווים ובאוניברסיטת חיפה, אומרת כי תחרותיות מול מצרים ורצון להלבין את התדמית שלה יכולים להסביר את הניסיון הקטארי גם לתווך וגם להציג לעולם את מאמצי התיווך הנוכחיים. "בכל סבב אלימות, יש תחרות בין מצרים לקטאר מי מוביל את המצב. בזה הנוכחי נראה שקטאר השתלטה על נושא התיווך. היא עושה זאת בין היתר אחרי שנשארה מחוץ לתמונה בעקבות השיחות האמריקאיות־סעודיות. עכשיו היא שבה לאור הזרקורים".

בנוסף, היא אומרת, הביקורת הבינלאומית על כך שקטאר תמכה בחמאס שביצע פשעים נגד האנושות, מעשי רצח מזוויעים והתהפכות דעת הקהל נגדו, עשויה לגרום למדינה לנסות "לתקן את התמונה", בין היתר על ידי עסקת שבויים אזרחיים. "אם היא תוצג כמדינה שאיבדה שליטה על האירוע, כמי שמממנת פשעים נגד האנושות, זה יפגע בניסיון שלה להיות מתווכת־על", אמרה.