בצל המלחמה: סוכנות S&P הורידה את תחזית הדירוג של ישראל לשלילית

הדירוג עצמו של ישראל נותר ברמתו הגבוהה AA- • לפי התרחיש המרכזי שמציגים ב-S&P, המלחמה תקשה אומנם על המשק ותגדיל את הגירעון, אבל הכלכלה הישראלית תצמח ממנה בחזרה, בתום האירוע

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin
מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית S&P הודיעה הלילה (שלישי) על הורדת תחזית דירוג האשראי של מדינת ישראל מרמה יציבה לשלילית. את הדירוג עצמו הותירה החברה ברמתו הגבוהה AA-. 

בגלל המלחמה: חברת הדירוג פיץ' מציבה את דירוג האשראי של ישראל תחת "מעקב שלילי"
חברת הדירוג מודי'ס: נערוך בחינה מחודשת של הדירוג של ישראל

ב-S&P הקדימו במפתיע את מועד פרסום הודעת הדירוג, שתוכנן רק לעוד כשבועיים. הפגיעה באופק הדירוג של ישראל מגיעה לאחר שבשבוע שעבר הודיעו שתי סוכנויות הדירוג המתחרות, מודי'ס ופיץ', כי הן מכניסות את ישראל למעקב דירוג שלילי.

לפי התרחיש המרכזי שמציגים ב-S&P, המלחמה תקשה אומנם על המשק ותגדיל את הגירעון, אבל הכלכלה הישראלית תצמח ממנה בחזרה, בתום האירוע. תרחיש זה לוקח בחשבון מלחמה שתחומה בעיקר לחזית העזתית. בסוכנות מציגים גם תרחיש שלילי יותר, של התלקחות למלחמה רב-מערכתית, שעלולה להוביל לירידה של הדירוג בפועל בהודעת הדירוג הבאה, בעוד כחצי שנה.

בתרחיש המרכזי, צופה החברה כי הכלכלה תחזור לצמוח ברבעון הראשון של 2024 ותשוב לרמתה טרום המלחמה עד סוף השנה הבאה. תחזיות הצמיחה הנוכחיות הן נמוכות בטווח הבינוני, אבל עם "פיצוי" בטווח הרחוק יותר. לפי החברה הצמיחה תעמוד על 1.5% ב-2023, 0.5% ב-2024 ו-5% ב-2025, לאחר השבת האמון, השיקום והעלייה במחזור ההשקעות.

לפי שעה, החברה צופה שהגירעון התקציבי יתרחב בשנים 2023-2024 זאת בשל צעדי הממשלה לתמיכה במשקי הבית ועסקים, כמו גם גידול בהוצאות הביטחון. החברה צופה כי הגירעון התקציבי הממוצע בשנים 2023-2024 יעמוד על כ-5.3% מהתמ"ג, לעומת ממוצע של 2.3% מהתמ"ג בתחזית הקודמת של החברה.

הפגיעה בתחזית הדירוג היתה צפויה

הפגיעה בתחזית הדירוג הייתה צפויה יחסית. הדירוג של ישראל בסולם של S&P הוא הגבוה ביותר מבין שלוש הסוכנויות הגדולות, בהן ישראל ממוקמת דרגה אחת למטה. לאור המצב הביטחוני, קשה היה לשמר אופק יציב לדירוג גבוה, בשעה שהמציאות מלאה חוסר יציבות וחוסר ודאות.

באשר להשלכות הכלכליות של המלחמה מציינת החברה: "למרות הקושי לאמוד את השפעת העימות הצבאי, החברה צופה כי התמ"ג הרבעוני של מדינת ישראל ירד ב-5% ברבעון הרביעי של שנת 2023 בהשוואה לרבעון השלישי של שנת 2023, כאשר שימושי התוצר יצטמצמו, לרבות בביקוש מקומי, היצוא והיבוא. להערכת החברה, הירידה בתמ"ג ברבעון הרביעי לשנת 2023 תהיה מעט מעל מחצית מהירידה שחוותה ישראל ברבעון השני של שנת 2020, עם פרוץ מגפת הקורונה. בשני המקרים, רמת הניידות במשק הוגבלה, עסקים נסגרו וענף התיירות נפגע. ירידה זו תהיה גבוהה מהירידה שחלה בעקבות עימותים צבאיים קודמים".

דוח החברה מציג סקירה מפורטת של תמונת המצב בארץ, מהתייחסות לזוועות שביצע חמאס אשר פתחו את המלחמה ועד התייחסות למעורבות הממשל האמריקני באזור.
"ב-7 באוקטובר 2023 חצו חמושים את הגבול מרצועת עזה לתוך מדינת ישראל, לקחו בני ערובה והרגו אזרחים וחיילים כאחד. מאז ועד היום, ירי הרקטות מעזה לעבר מדינת ישראל נמשך. מדינת ישראל הגיבה באמצעות תקיפות אוויריות ובשימוש בארטילריה לעבר רצועת עזה, שהביאו לדיווחים על נפגעים גם שם, ונראה כי ישראל מתכוננת לפעולה קרקעית ברצועת עזה", כתבו ב-S&P.

לפי החברה, מספר מדינות באזור משתתפות במאמצי התיווך, בעוד ששר החוץ של ארה"ב, אנטוני בלינקן, ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ערכו בימים האחרונים סדרה של פגישות עם גורמים בכירים בישראל וגורמי מפתח במדינות ערביות. כמו כן, ארה"ב קירבה חלק מכוחותיה הצבאיים לישראל, ככל הנראה במטרה להרתיע מדינות נוספות באזור מלהצטרף לעימות הצבאי.