בג"ץ דחה עתירה לחייב את אל על לטוס בשבת: "תוסיף לפעול במצב של פיקוח נפש"

העתירה ביקשה לחייב את הממשלה להפעיל את "מניית הזהב" שיש לה באל על המאפשרת לחייב את החברה הלאומית לפעול בהתאם לצורך חיוני למדינה • אל על השיבה כי הוציאה 794 טיסות בימי הלחימה, עליהן נוספו 100 טיסות חילוץ מיוחדות וכי היא הפעילה בשבת מטעמים של פיקוח נפש 4 טיסות חילוץ מיוחדות

חברת אל על השיבה לעתירה ואמרה כי החזירה 85 אלף ישראלים בהם אנשי מילואים רבים והטיסה ציוד חיוני ללחימה / צילום: דני שדה
חברת אל על השיבה לעתירה ואמרה כי החזירה 85 אלף ישראלים בהם אנשי מילואים רבים והטיסה ציוד חיוני ללחימה / צילום: דני שדה

שופטי בג"ץ דחו אתמול (א') את העתירה נגד אל על, הממשלה, משרד הביטחון והתחבורה בדרישה לחייב את חברת התעופה הלאומית לפעול באופן מלא בשבת בזמן המלחמה לצורך הבאה מקסימלית של מטענים ותושבים המבקשים לשוב ארצה. העותר עו"ד מאיר הלר ביקש לחייב את הממשלה להפעיל את "מניית הזהב" שיש לה באל על המאפשרת לחייב את החברה הלאומית לפעול בהתאם לצורך חיוני למדינה.

ההבדל בין בני ערובה ושבויים והאם הוא משפיע על סיכויי שחרורם
"ביזוי כבוד המת ושירי הלל למחבלים": כך נאבקת הפרקליטות בהסתה הגוברת ברשת

השופטים נעם סולברג, יעל וילנר ועופר גרוסקופף קבעו כי לא נמצאה הצדקה להורות לממשלה להתערב בפעילות אל על, לאור המידע שהציגה אל על פעילותה בשבועיים הראשונים למלחמה, שכללה 4 טיסות באחת השבתות ולאור תגובת החברה כי "פעלה ותוסיף לפעול גם בשבת, במצב של פיקוח נפש".

"בעת הזאת, אין צורך בהפעלת סמכויות בהתבסס על אותה "מניית מדינה מיוחדת", לא למתן מענה לצורך ביטחוני ולא לכל צורך אחר", קבעו שופטי בג"ץ. "אל על מוסיפה לעמוד בקשר עם כלל גורמי המדינה וחברות אזרחיות הרתומות למאמץ המלחמתי, כדי לוודא אל נכון את צרכי ההטסה; ומתגברת, ותוסיף לתגבר את טיסותיה, לפיה הצורך, ליעדים שיצריכו מתן מענה ייחודי".

מספר הישראלים המבקשים לשוב לארץ מצטמצם במהירות

העותר טען כי קיימת דחיפות ונחיצות בהפעלת טיסות בשבת לאחר שמרבית החברות הזרות ביטלו את טיסותיהן לישראל וממנה. מהנתונים שהציגה אל על עלה כי מספר הישראלים המבקשים לשוב לארץ מצטמצם במהירות וכי שיעור התפוסה בטיסותיה בין 18-22 לאוקטובר עמד על 73%, ביתר החברות שיעור התפוסה עמד על 39% ומגמת הירידה נמשכת. אל על השיבה כי הוציאה 794 טיסות בימי הלחימה, עליהן נוספו 100 טיסות חילוץ מיוחדות וכי היא הפעילה בשבת מטעמים של פיקוח נפש 4 טיסות חילוץ מיוחדות ללא תשלום. עד ל-17 באוקטובר השיבה 85 אלף ישראלים בהם אנשי מילואים רבים והטיסה ציוד חיוני ללחימה. 

בתחילה שרת התחבורה מירי רגב פנתה לחברות התעופה הישראליות וביקשה מהן לפעול בשבת אך לא הפעילה את הזכות המיוחדת שיש למדינה לחייב את אל על לפעול לצורך חיוני וטענה כי מדובר בסמכות של שר הביטחון. 

העותר עו"ד מאיר הלר מסר כי בתגובה להחלטה "העתירה הצליחה להביא לקביעה עקרונית בשאלת השימוש במניית הזהב להטסת אל על בשבת. במקרה הבא בו שיהיה צורך בהטסה בשבת, לשרה מירי רגב לא יהיו תירוצים ולא תוכל לזרוק את האחריות על שר הביטחון". 

את אל-על ייצגו עוה"ד דוד תדמור, עדי וייצמן ועידן ארנון ממשרד ארנון, תדמור-לוי.