התביעה מהעבר והביקורת על הטיפול במפונים: הכירו את הפרויקטור החדש

טל בסכס יהיה אחראי על סנכרון עבודת משרדי הממשלה, וירכז את עבודת הקבינט החברתי–כלכלי בראשות שר האוצר • יום לפני המינוי אמר בשיחה עם גלובס, במסגרת תפקידו כמנכ"ל החברה למתנ"סים, כי "המצוקה רק תלך ותגדל, אנחנו צריכים להעלות הילוך"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים
טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מינה את מנכ"ל החברה הממשלתית למתנ"סים, טל בסכס, לתפקיד פרויקטור מרכז השליטה האזרחי למלחמה. בסכס יהיה אחראי על סנכרון עבודת משרדי הממשלה וירכז את עבודת הקבינט החברתי-כלכלי שבראשו עומד סמוטריץ'.

הפרויקטור האזרחי החדש לגלובס: "המצוקה רק תלך ותגדל, אנחנו צריכים להעלות הילוך"
"חבית נפץ": בים המלח מתפתחת עיירת מפונים של 12 אלף איש
מתי יחל שיקום עוטף עזה, ולאן יועברו המפונים? השאלות סביב מינהלת התקומה

בסכס מונה לתפקיד לאחר שלא צלחו שני הניסיונות הקודמים של סמוטריץ' למנות פרויקטור לעורף. קודם לבסכס, היו מועמדים לתפקיד מנכ״ל משרד האנרגיה לשעבר אודי אדירי ומנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר.

הפרויקטור ינהל תקציב שהוערך בכ-15 מיליארד שקל. מדובר בתקציבים בסדרי גודל גבוהים בהרבה לעומת החברה למתנ"סים. לפי הדוחות הכספיים שפרסמה החברה, מחזור הפעילות שלה בשנת 2022 עמד על כ-617 מיליון שקל. מתוכן, הכנסות נטו מפעילות של 25 מיליון שקל.

המעסיקה הקודמת תבעה בשנת 2014

שמו של הפרויקטור החדש נקשר בעבר בפרשה הקשורה בתקופה שבה עבד במגזר העסקי. בשנת 2014 נתבע בסכס על ידי מעסיקתו הקודמת, חברת גביית התשלומים שוהר, שבה הוא כיהן כמנכ"ל.

בתביעה נטען כי במקביל לתפקידו בשוהר, חתם בסכס על הסכם עם המתחרה הגדולה ביותר שלה, מילגם, שבו התחייב לכאורה להעביר לרשותה מידע מסחרי סודי, ולגרום לנדידת עובדים משוהר למילגם. בסכס הכחיש את ההאשמות, ולבסוף נסגר העניין בפשרה, מחוץ לכותלי בית המשפט.

"המציאות במרכזי הפינוי לא מובנת למשרדים"

יממה לפני הודעת שר האוצר על מינויו של בסכס, הוא התראיין לגלובס בתפקידו כמנכ"ל החברה למתנ"סים על מצב המפונים בים המלח, כש-12 אלף מהם נמצאים במתחם בתי המלון באזור, שמשמש בימים כתיקונם כאזור נופש וללא תשתיות עירוניות. בסכס התבטא בנושא המפונים והטיפול הממשלתי בהם, וקרא להגביר את המאמץ.

כך הוא הסביר שבאמצעות המתנ"סים הפזורים ברחבי הארץ יש לחברה קשר עם הקהילות, ולכן כבר בימים הראשונים הגיעה לים המלח "שם הפעילות שלנו בעצימות הגבוהה ביותר כי היא מבודדת משאר חלקי מדינת ישראל, זה אזור בילוי ומלונאות שאין בו כלום".

הוא הוסיף, כי "הקמנו מתנ"ס בקניון ומרכז קהילתי כדי לספק מענה חינוכי א-פורמלי לילדים".

בראיון הביע בסכס ביקורת על טיפול משרדי הממשלה, שאותם הוא יצטרך כעת לתכלל, במשפחות המפונות.

"המציאות במרכזי הפינוי לא בהכרח מובנת למשרדים השונים, והמצוקה תלך ותגדל כי לאנשים במלון צרכים שוטפים רבים".

עוד הוא סיפר, כי "אנחנו מוטרדים מנושא בני הנוער, כי הם משועממים ועושים מעשי קונדסאות שהביאה לפעילות של המשטרה באזור. הקמנו מתחם בחוף הים שבו יוכלו להתאוורר כי רצינו לפעול במהירות ולמנוע מקרי אלימות ודיכאון.

"אנחנו מחכים שמשרד החינוך יאפשר בימים הקרובים להפעיל מעונות יום לילדים מגיל שלושה חודשים עד שלוש, כי גם בשגרה אנחנו מפעילים מעונות כאלו".

לדבריו, פערים נוספים קיימים בשטח, "יש צורכי חינוך רבים, ומשרד החינוך עדיין לא הגיע להבנה שקשה לקיים שגרה כלשהי במציאות המורכבת כשלרוב הילדים האלו אין מחשבים או כיתות לימוד. לא תמיד היישובים פונו יחד אז גם קשה לשמור על רציפות".

בהודעת משרד האוצר נמסר כי בסכס נבחר לתפקיד "נוכח ניסיונו המקצועי בניהול פרויקטים מורכבים מרובי שותפים, היכרות מעמיקה ועבודה שוטפת עם משרדי הממשלה והשלטון המקומי".

בסכס החל בעבודתו ביום ראשון, כשהצטרף לישיבת הקבינט החברתי כלכלי. הוא ייצא לחל"ת מתפקידו בחברה למתנ"סים לאחר שיקבל את כל האישורים הנדרשים.

במסגרת תפקידו במרכז השליטה יקיים בסכס תדרוך לציבור באופן תדיר ויענה על שאלות עיתונאים בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה.