40% מהתשואה נמחקה בחודש אחד: מה עשו החסכונות שלכם באוקטובר?

הירידות החדות בשוק ההון המקומי בעקבות המלחמה הובילו לחודש אדום במיוחד באפיקי הגמל והפנסיה של הציבור • בסיכום אוקטובר נרשמה במסלול הכללי בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות תשואה שלילית של 2.4%-, ובמסלול המנייתי נרשמה תשואה שלילית של 4.2%-

40% מהתשואה נמחקה בחודש אחד / צילום: Shutterstock, Africa Studio
40% מהתשואה נמחקה בחודש אחד / צילום: Shutterstock, Africa Studio

הירידות החדות בשוק ההון המקומי בעקבות המלחמה הובילו לחודש אדום במיוחד באפיקי הגמל והפנסיה של הציבור. תחזית בית ההשקעות מיטב מלמדת כי התשואה הממוצעת שצפויות להציג קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הכלליות הגדולות באוקטובר תהיה שלילית ותעמוד על 2.4%-. למרות החודש השלילי, מתחילת השנה קופות הגמל עדיין נמצאות בטריטוריה חיובית, והן רושמות תשואה ממוצעת של 3.8%. המשמעות היא שבחודש אחד נמחקה כ-40% מהתשואה שהושגה בין ינואר לספטמבר. 

ניתוח | "המשקיעים הפנימו שהמיתון בדרך": מה גרם לבורסה לעלות יומיים ברציפות?
הסערה במט"ח: מה עומד מאחורי נסיגת הדולר משער של 4.08 שקלים

מתחילת השבוע נרשמו שלושה ימים בהם הייתה מגמה של עליות במדדי המניות ואגרות החוב, שמיתנה במעט את התוצאות השליליות. במיטב מציינים כי העליות חסכו לקופות תשואה שלילית נוספת של כ-0.6% במסלול הכללי ושל כ-1.6% במסלול המנייתי. ככלל ציינו בבית ההשקעות כי טווח התשואות של כלל קופות הגמל צפוי לנוע באוקטובר במנעד רחב בין 3%- ל-2%-. 

 

בסיכום החודש נרשמה במסלול הכללי בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות תשואה שלילית של 2.4%- כאמור, ובמסלול המנייתי נרשמה תשואה שלילית של 4.2%-. במסלול צמוד מדד נרשמה תשואה שלילית מתונה יותר של 1.3%-, ואילו במסלול השקלי נרשמה תשואה שלילית של 0.6%-. באפיקי הפנסיה המקיפה לבני עד 50 נרשמה תשואה שלילית של 2%- באוקטובר, ולגילאי 50-60 תשואה שלילית של 1.8%-. באפיקי הפנסיה המקיפה לבני 60+ נרשמה תשואה שלילית של 1.2%-.

מתחילת השנה במסלול הכללי נרשמה כאמור תשואה חיובית של 3.8%, ובאפיק המנייתי נרשמה תשואה חיובית של 5.4%, במדדי - 1.2%, ובשקלי 0.3%. באפיקי הפנסיה המקיפה לבני עד 50 נרשמה תשואה חיובית של 5.8% מתחילת השנה ועד אוקטובר, ולגילאי 50-60 תשואה חיובית של 5.2%. באפיקי הפנסיה המקיפה לבני 60+ נרשמה תשואה חיובית של 4.5% בעשרת החודשים הראשונים של השנה.

ירידות שערים חדות מתחילת המלחמה

מאז שפרצה המלחמה נרשמה מגמה של ירידות שערים חדות במניות הבורסה בתל אביב, שמדי פעם רשמו התאוששות קלה בלבד, כמו מתחילת השבוע הנוכחי. בנוסף לכך זינקה גם פרמיית הסיכון של ממשלת ישראל, מה שהוביל לירידות שערים (ועליית תשואות) באג"ח הממשלתיות בדגש על הארוכות. בשוק המניות בארץ נרשמו ירידות שערים חדות, כאשר מדד ת"א 35 ירד ב-10.7%, מדד ת"א 125 ירד ב-11.5%, מדד ת"א 90 ירד ב-13.9%. ואילו מדד יתר 60 ירד ב-12.8%.

במקביל נרשמה חולשה בביצועי המניות גם מעבר לים בוול סטריט, כאשר מאמצע החודש נרשמו ימי ירידות, שגם כן מעט עבר תיקון חיובי מתחילת השבוע הנוכחי. בארה"ב סיכמו המדדים את אוקטובר בירידות שערים, שהיו מתונות מאלה שבתל אביב. מדד הדאו ג'ונס ירד ב-1.4%, מדד ה- S&P500 ירד ב-2.2%, ומדד הנאסד"ק ירד בשיעור של 2.8%.

נראה כי המלחמה במזרח התיכון מטרידה את המשקיעים, אך לפי שעה מחיר הנפט דווקא רגוע בעולם. הנחמה היחידה למנהלי ההשקעות, אם אפשר לקרוא לה כך, היה שער הדולר שזינק מול השקל ב-4.7% מאז שפרצה המלחמה ב-7 באוקטובר. עלייה זו מיתנה במעט את הירידות הצפויות בתיקי ההשקעות.

שנת 2023 תהיה שנה שהמשקיעים בישראל ירצו לשכוח, אך יש לציין כי בעת פרוץ המלחמה הגיע הציבור ערוך חלקית למצב. במחצית הראשונה שבה המחאה נגד הרפורמה המשפטית העסיקה את סדר היום הציבורי, נסוג שוק המניות המקומי ורשם ירידות. באותה תקופה הפכו ההשקעות במדד S&P 500 ללהיט בקרב מנהלי השקעות וגם החוסכים, כך שעם פרוץ המלחמה הייתה היערכות חלקית לאיזון של התיק בהשקעות זרות שנקובות במטבעות זרים.