שר המשפטים לוין לבג"ץ: אכנס את הוועדה לבחירת שופטים בתוך 15 ימים

שר המשפטים יריב לוין הודיע לבג"ץ כי יכנס את הוועדה לבחירת שופטים בתוך 15 ימים, זאת לאחר שנמנע מלכנס אותה מאז הקמת הממשלה • לוין כתב לבג"ץ שהוא סבור כי "בעת מלחמה אין מקום לעסוק בנושאים שבמחלוקת, לרבות בנושא הליכי מינוי שופטים. בהתאם, כדי למנוע מחלוקת, השר יכנס את הוועדה לבחירת שופטים בתוך 15 ימים, וכמתחייב בעת הזו, יביא בפני הוועדה החלטות שיש לגביהן הסכמה רחבה"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

שר המשפטים יריב לוין הודיע היום (א') לבג"ץ כי יכנס את הוועדה לבחירת שופטים בתוך 15 ימים, זאת לאחר שנמנע מלכנס אותה מאז הקמת הממשלה. לוין כתב לבג"ץ שהוא סבור כי "בעת מלחמה אין מקום לעסוק בנושאים שבמחלוקת, לרבות בנושא הליכי מינוי שופטים. בהתאם, כדי למנוע מחלוקת, השר יכנס את הוועדה לבחירת שופטים בתוך 15 ימים, וכמתחייב בעת הזו, יביא בפני הוועדה החלטות שיש לגביהן הסכמה רחבה".

ההודעה הוגשה לבג"ץ במסגרת העתירות שהגישו מפלגת יש עתיד, התנועה לאיכות השלטון וקבוצת אנשי עסקים לחייב את לוין לכנס את הוועדה, זאת על רקע המחסור החמור בעשרות שופטים והעומס על בתי המשפט. הפעם האחרונה שכונסה הוועדה לבחירת שופטים הייתה בממשלה הקודמת, באפריל 2022.

לראשונה מהקמת הממשלה: לוין הסכים למנות 14 שופטים עמיתים
4,600 ימי חופשה לשופטים נמחקו, מספר התיקים שנפתחו בשיא

בעתירות נטען כי לוין מחויב להפעיל את סמכותו לכנס את הוועדה לבחירת שופטים נוכח המחסור החמור בשופטים בישראל; וכי ההחלטה שלא לכנס את הוועדה היא ממניעים פוליטיים המהווים שיקולים זרים. היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, תמכה בעתירות וביקשה לחייב את לוין בכינוס הוועדה.

עד כה לוין סירב לכנס את הוועדה וביקש לדחות את העתירות, בנימוק כי כינוס הוועדה לבחירת שופטים הוא בסמכותו הבלעדית, ואל לבית המשפט העליון להתערב בכך.

לוין ציין בתגובתו הקודמת לבית המשפט כי הוא מנהל "משא-ומתן קונסטיטוציוני מורכב וסבוך במטרה לגבש הסכמה רחבה המחלוקת ציבורית, חברתית ופוליטית". לעמדתו, בית המשפט לא צריך להתערב בסוגיה, ועמדתה של היועמ"שית היא רדיקלית. "כינוס הוועדה לבחירת שופטים אינו התכלית. תכלית החוק היא מינוי שופטים. כינוס הוועדה כעת, חרף המחלוקות העמוקות בעם ותוך כדי שמתנהל משא-ומתן קונסטיטציוני על עניין זה בדיוק, יחטיא את המטרה וידחה את מועד מינוי השופטים זמן רב", נכתב בתשובתו של לוין. לטענתו, העותרים עושים שימוש בעתירות ככלי ניגוח לשם סיכול המשא-ומתן.

לפי נתוני הרשות השופטת, עד לסוף השנה יהיה צורך במינוי 54 שופטים ורשמים. כמו כן, בשנת 2024 צפויים לפרוש 18 שופטים ורשמים נוספים, ויש עשרות תקנים חדשים שהתקבלו במסגרת הסיכום התקציבי. 

איכות השלטון: חשש שמדובר בהצהרה ריקה

התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה: "בזמן שהוא ממשיך לקדם הצעת חוק מופרכת להארכת כהונתו של נציב הביקורת על השופטים - כדי שלא יצטרך לכנס את הוועדה לבחירת שופטים - מתחייב לוין כי יכנס אותה בתנאים שלו בתוך 15 ימים.

"לצערנו הרב, אין לנו אלא להביע חשש שמא מדובר בהצהרה ריקה לבית המשפט אשר נועדה למנוע את הדיון בעתירה ואת הכרעתה. כך או אחרת, נמתין לחלוף 15 הימים על-מנת לבחון האם אכן עומד השר בהצהרתו בפני בית המשפט".