בעקבות המלחמה: מסלול חדש בקרן להלוואות בערבות מדינה

המסלול שמציע משרד האוצר כולל תנאי הלוואה לעסקים קטנים ובינוניים וגם לעסקים גדולים • עסק קטן או בינוני יוכל להגיש בקשה להלוואה עד לסכום של חצי מיליון שקל או עד 8% ממחזור המכירות • סכום ההלוואה עבור עסקים גדולים יעמוד על עד 32 מיליון שקלים או 8% מהיקף המחזור

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: לע''מ
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: לע''מ

בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", נפתח מסלול חדש בקרן להלוואות בערבות מדינה, מסלול העונה לשם "חרבות ברזל". כך מודיע היום משרד האוצר. המסלול מציע תנאי הלוואה חדשים לעסקים קטנים ובינוניים וגם לעסקים גדולים, והקרן תעמוד על סך של 10 מיליארד שקלים. המסלול הראשון, המיועד לעסקים קטנים ובינוניים עם מחזור שנתי של עד 100 מיליון שקלים, יעמוד על סך 8 מיליארד שקלים. המסלול השני, המיועד לעסקים גדולים עם מחזור שנתי של עד 500 מיליון שקלים, יעמוד על סך של 2 מיליארד שקלים.

שלוש הארכות לפריעת חוב: לאומי הגיש בקשה לכינוס נכסים נגד חנן מור
למרות הצניחה בשווי: הראל החליטה להאריך את המועד להשלמת רכישת ישראכרט

המסלול מציע אפיק עבור עסק קטן או בינוני, שיוכל להגיש בקשה להלוואה עד לסכום של חצי מיליון שקל או עד 8% ממחזור המכירות, לפי הגבוה מביניהם (זאת עבור עוסק פטור עד 40 אלף שקלים). הלוואה תינתן בריבית שלא תעלה על מרווח של 1.5% מעל לריבית הפריים (7.75% כעת). העסק לא יידרש לשלם עמלה לנותן ההלוואה וכמו כן תשלומי הקרן והריבית יהיו עד לשנה.

המסלול מציע גם אפיק לעסקים גדולים, כאשר סכום ההלוואה עומד על עד 32 מיליון שקלים או 8% מהיקף המחזור, הנמוך מביניהם. העסקים הגדולים יחויבו בעמלה משתנה, דחיית תשלום הקרן ינתן עד ל-3 חודשים. 

שני האפיקים מעניקים הלוואה לתקופה של עד חמש שנים. הקרן תעניק בטוחות של עד 5% לעסקים הקטנים ועד 10% לעסקים גדולים. 

ההלוואות יועמדו באמצעות 11 נותני אשראי שונים, לפי בחירת העסק, בהם 7 בנקים (בנק לאומי, בנק הפועלים, בנק מזרחי-טפחות, בנק דיסקונט, בנק מרכנתיל-דיסקונט, בנק ירושלים ובנק יהב) ו-4 נותני אשראי חוץ-בנקאי (חברת MAX, ויזה כאל, גמא ניהול וסליקה, ו-BTB). 

קרן להצלת עסקים

גורם במשרד האוצר אומר לגלובס על הקרן בערבות מדינה כי "הקרן הזו היא כלי משמעותית גם בקורונה וגם בכלל. והיא עוזרת להציל הרבה עסקים ועוזרת לגשר על פערים של עסקים בזמן המשבר". 

הגורם מוסיף כי האפיק המיוחד למלחמה מיועד לעסקים בכל חלקי הארץ וכולל ערבויות מדינה עד ל-85% מסך ההלוואה והתייעלות של תהליך הגשת ואישור הבקשה להלוואה.

הגורם מסר ש"אנחנו סבורים שהמכשיר הזה מאוד חזק, מייצר ודאות עסקית ותזרימית שעסקים צריכים בעת הזאת בשביל לכלכל את צעדיהם. בקרן ישנם עוד לפני המסלול 30 מיליארד שקלים ואנחנו מאפשרים דחיית קרן והריבית בשביל לעזור לעסקים. אנו מצפים שזה יהיה אחד מכלי הסיוע המרכזיים של המשק". במשרד האוצר מבינים שהריבית המוצעת עדיין גבוהה אך מדגישים כי תנאי השוק היום שונים, אלמלא המסלול החדש, הלוואה לעסק היום הייתה מגיעה לריבית דו ספרתית.

הגורם סיכם כי משרד האוצר יבדוק את הבקשות להלוואות ויבחן את פעולות הבנקים, ויוודא שלא דוחים בקשות להלוואת שלא לצרוך, זאת לאחר העלאת תלונות מצד עסקים לדחיית בקשותיהם. הגורם הדגיש כי תיתכן אפשרות לכך שהיקף הקרן יעלה במקרה שהעסקים יזדקקו לכך.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': ״אנו פועלים במגוון רחב של כלים על מנת שהעסקים והעובדים יצלחו את האתגרים עמם מתמודד המשק. הקרן להלוואות בערבות מדינה תיתן מענה מיידי ואטרקטיבי לעסקים בכל רחבי הארץ המתמודדים עם קשיי תזרים מזומנים נוכח מצב החירום שפקד את המשק. אנחנו מחויבים לתת את המענה הראוי לעסקים וקרן ההלוואות זה עוד צעד חשוב שייתן מענה לעסקים הגדולים. יש לנו מחויבות לשמור על הרציפות התפקודית של המשק ואנחנו עושים זאת ביחד. חיילנו בחזית צריכים לדעת שיש עורף חזק ומאוחד ושהמדינה נותנת מענה וגב כלכלי וכך יהיה".