האם חיילי מילואים מקבלים פחות מ-10 שקלים לשעה? בדקנו

פוסט ויראלי שצבר אלפי שיתופים טען שחיילי מילואים מקבלים שכר של 215 שקל ליום בלבד • בפועל, התשלום לרוב חיילי המילואים גבוה יותר, ואף הוגדל ב-40% נוספים בעקבות המלחמה בתוספת של מספר הקלות • יחד עם זאת העדכון עוד לא נכנס לתוקף

חיילי מילואים בדרך להתייצב / צילום: Reuters, FADI AMUN
חיילי מילואים בדרך להתייצב / צילום: Reuters, FADI AMUN

פוסט ויראלי שהגיע אף לעמוד "סטטוסים מצייצים" וזכה שם למעל 8,100 שיתופים ותפוצה נרחבת מאוד, מדבר על כך שחיילי מילואים יקבלו 215 שקל ליום בלבד, או "פחות מ-10 שקל לשעה", על פי חלוקה ל-24 שעות ביממה. אך למעשה, התשלום לרוב חיילי המילואים גבוה יותר, ואף הוגדל ב-40% נוספים בעקבות המלחמה, יחד עם שורה של הקלות. גלובס עושה סדר.

על פי אתר ביטוח לאומי, חיילים בשירות מילואים אמורים לקבל שכר מקביל לשכרם באזרחות. עבור עובדים שכירים, מדובר ב-3 החודשים בהם הם הרוויחו הכי הרבה מתוך 6 החודשים האחרונים. גם מי שהפסיק את עבודתו עד 60 יום לפני השירות יכול לבחור 3 חודשים מתוך ה-6 שקדמו להפסקת עבודתו, ומי שקיבל דמי אבטלה יהיה זכאי לדמי מילואים על פי הכנסתו מדמי אבטלה. גם עובד עצמאי יקבל דרך ביטוח לאומי את המקבילה להכנסתו.

החוקר שבטוח: נגד האיום הזה לא נוכל אפילו להקים ועדת חקירה
מילואימניקים, הורים וענפים בסיכון: כחמישית מכוח העבודה מושבת

המספר בפוסט מבוסס על מינימום התגמול, שעמד לפני המלחמה על 215 שקל ליום, או 6,455 לחודש. מדובר ביותר משכר המינימום הקבוע בחוק, שעומד כיום על 5,572 שקל בחודש. כל מי שעבד בשכר גבוה יותר בתקופה זו (השכר הממוצע בישראל הוא 11,809 שקל בחודש) יקבל תשלום גבוה עוד יותר, עד כדי 1,582 שקל ליום, שהם 47,460 ל-30 יום, שזה המקסימום שניתן לקבל על שירות מילואים.

במלחמה הנוכחית, תשלומי המילואים יהיו גבוהים עוד יותר: בהסכם שנחתם לאחרונה בין משרד האוצר למשרד הביטחון, נקבע שחיילי מילואים ששירתו 8 ימים ויותר יקבלו תגמול נוסף של 1,100 שקל נוספים. בנוסף, משרת שהוא הורה לילדים עד גיל 14 יקבל מענק נוסף של 2,000 שקל. מענקים נוספים יינתנו, על פי קריטריונים שייקבעו בהמשך, על נזקים כלכליים שנגרמו למשרתי המילואים ובני משפחתם בשל השתתפותם במלחמה, כמו בעלי עסקים שהכנסתם נפגעה. משרד הביטחון והאוצר מקצים לכך 70 מיליון שקל. משרד הביטחון גם הבטיח לפצות חיילים שנאלצו לבטל טיסות וחופשות עקב השתתפותם בלחימה או קריאתם לשירות בצו 8. 

גם התשלום המינימלי, שעמד כאמור על 215 שקל ביום עד תחילת המלחמה, יעלה ל-300 שקל ביום לכל הפחות. דבר זה ייטיב בעיקר עם מי שמרוויחים שכר נמוך, מובטלים, או כאלה שהוצאו משוק העבודה עקב מגבלות פיקוד העורף וההאטה הכלכלית.

הקלה נוספת שמציעים היא שהתשלום לא יגיע רק בסוף שירות המילואים, משום שהמלחמה הנוכחית צפויה להימשך זמן רב - אלא מדי חודש בחודשו כמו בכל עבודה שכירה.

יחד עם זאת חשוב לציין כי העדכון עדיין לא נכנס לתוקף וכי חיילי המילואים עדיין מקבלים את הסכום הנקוב שהינו מינימום 215 שקלים. במשרד הביטחון מבטיחים שהסכומים החדשים ישולמו רטרואקטיבית והנושא כרגע מצוי בתהליכי חקיקה מהירה לטובת חיילי המילואים.